Mit jelent egy kortárs hazai tervezőgrafikus számára a Bauhaus? Milyen a mai magyar plakát? Múltba tekintés és a jelen eredményeinek szemlézése a Vigadóban: XXI. Tervezőgrafikai Biennálé és Bauhaus 100 plakátkiállítás.

Hirdetés

Május végéig tekinthető meg a Vigadó alagsori kiállítóterében a XXI. Tervezőgrafikai Biennálé anyagából válogató tárlat. A földszinten pedig a Bauhaus centenáriumra meghirdetett pályamunkákból rendezett plakátkiállítás látogatható.

Múlt és jelen találkozása plakáton

Éppen száz esztendeje, 1919-ben kezdődött a Bauhaus iskola működése Weimarban. Ezt az évfordulót világszerte nagyszabású kiállításokkal ünneplik, ehhez kapcsolódik a jelenlegi tárlat is, ami specifikusan a plakát műfajában idézi meg a nagy hatású művészeti intézmény szellemiségét.

A Bauhaus újjáéledt: neves márkák logóit alakították át

Idén 100 éves lett a Bauhaus, melynek örömére több világmárka logóját alkották újra a német minimalista stílus tiszteletére. A 99designs által szervezett versenyen olyan márkák feliratait látni, mint a Netflix vagy az Apple. Az eredmény önmagáért beszél. adidas bauhaus, apple bauhaus

A Bauhaus másfél évtizednél is rövidebb működése alatt a múlt század egyik legjelentősebb művészeti intézményévé nőtte ki magát. Szemléletét a magas művészet és az ipar, kézművesség közötti távolság áthidalására való törekvés jellemezte.

Az MMA Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata által a centenáriumra meghirdetett pályázaton résztvevő tervezőgrafikusok alkotásaiból szakmai zsűri választott ki 80 plakátot.

A plakátokon gyakori képi elemként jelennek meg a Bauhaus iskola neves személyeinek, vezető tanárainak alakjai. Walter Gropius, Moholy-Nagy László és Oskar Schlemmer személyének ábrázolása visszatérő motívumként jelzik, hogy az utókor általi interpretációban velük azonosítható a stílusteremtő iskola eszmeisége. De a teremtő emberi intellektus mellett gyakran jelennek meg a másik fő asszociációs vonalként a modern technológia világát idéző vizuális elemek és architektonikus minták is.

Ducki Krzysztof plakátja / Fotó: MMA honlapja

Többen is megidézik Johannes Itten színelméletét vagy a Bauhaus iskola egyik újító területét, a tipográfiát, ahol sokszor az írás képi elemmé absztrahálódik betűkből felépülő konstrukciókban.

A Bauhaus 100 kiállításon szakmai különdíjat kapott senior kategóriában Ducki Kristóf tervezőgrafikus plakátterve, amelyen egy titokzatos, csipketerítővel leborított, a háttér színes blokkjainak rácsába besimuló szék látható.

Olajos Mária Csenge plakátja / Fotó: MMA honlapja

Junior kategóriában pedig Olajos Mária Csenge tervezőgrafikus kapott díjat munkájáért. A plakáton a tervezői koncepció létrehozásának és a néző általi percepciójának aktusa jelenik meg, a Walter Gropius által tervezett dessaui Bauhaus épület körvonalait meghúzó kéz által.

Koncepcióról és a plakátok eredetéről

A Vigadó épületében látható két kiállítás különböző szervezőelvek mentén jött létre. A Bauhaus 100 tárlaton bemutatott alkotásokat egy pályázat hívta életre azzal a céllal, hogy számot adjanak a kortárs plakátművészek és a Bauhaus viszonyáról. A Biennálé ellenben a plakátművészet organikus működésének, termelésének eredményeit mutatja be. Tehát a Bauhaus 100 kiállításon tematikai kötöttség jellemzi a stílusában, képi megoldásaiban már diverz grafikai alkotásokat. 

A kiállításon / Fotó: MMA honlapja

A Bauhaus-eszme interpretációja a tervező egyéni művészi felfogása mentén megvalósulva változatos műveket eredményezett. A Biennálé anyagából válogató tárlaton viszont a legkülönbözőbb céllal készített plakátok tekinthetőek meg. Kulturális (színházi, irodalmi eseményeket hirdető, például Arany János évfordulós) plakátok, piaci célra készült tervek, logók, arculattervek.

Plakát, mint képzőművészet?

A XXI. Tervezőgrafikai Biennálé a műfaj aktuális állapotáról tudósít a hazai vizuális kommunikációban. A tervezőgrafikai művészet hazai kiállítássorozatát 1970-es években indították el azzal a céllal, hogy az alkalmazott grafika hazai működésének alakulását kövesse és a közönség elé tárja.

Grafikusdesign kiállítás a Vigadóban / Fotó: MMA honlapja

A Biennálé anyagából válogató alagsori kiállításon változatos területek számára, kulturális és piaci céllal készített plakátok tekinthetőek meg. Ez a részleg a hazai vizuális kommunikáció 2017-2018 között készült, alkalmazott grafikai alkotásainak legjobbjait mutatja be. A velük szemben támasztott kritérium tehát csupán annyi volt, hogy a kiállított művek két évesnél nem lehetnek idősebbek.

A kiállítási térbe helyezett plakátok műtárgyként szerepelnek, ellentétben szokásos létmódjukkal, amikor információhordozóként funkcionálnak.

A praktikus rendeltetés által meghatározott vizuális művészet, a grafikai design sajátsága, mely összefonódott a társadalom igényeivel. Létjogosultságát a tervezőgrafika egy konkrét elvárásra adott problémamegoldás révén nyeri, amely a kvalitásos tervezésben az által valósul meg, hogy fogalmak képi absztrakciójával képes az érzékelésre hatni.

Értelmezés és élmény

Mindkét tárlatrendezésre jellemző, hogy kevéssé informatív a látogató irányába, és nem kontextualizálja számára a kiállított anyagokat. Laikus nézőnek nem válik világossá, hogy a Biennálé anyagából készült, kvalitásos alkotásokat bemutató tárlat mennyiben (nem) reprezentatív az átlagos hazai plakáttermelésre nézve. Ahogy a kiállítás kurátora, Szepes Hédi fogalmazott: „

Nagyon örülünk, hogy galériában is kiállíthatjuk ezeket, a művek 90%-a ugyanis nem kerül az utcára. (…)Egy plakátnak az a lényege, hogy tömör legyen, és felhívja az ember figyelmét. Én úgy látom, hogy mostanság elég zavaros munkákat látunk az utcákon.  

A Bauhaus 100 kiállítással kapcsolatban pedig némileg kérdéses marad az, hogy pontosan mi a tétje annak, hogy kortárs hazai tervezőgrafikusok pont a plakát műfajában számoljanak be az iskolához fűződő viszonyukról.

A Válogatás a XXI. Tervezőgrafikai Biennálé alkotásaiból és a Bauhaus 100 plakátkiállítás megtekinthető mindennap 10.00 és 19.00 között, 2019. április 10-től május 26-ig a Vigadó Galériában.

Hirdetés