Művészet a művészetért vagy inkább a bevételért? Miben különbözik egy kereskedelmi galéria a többitől? Mik azok a nagy számok a képek címe alatt? A Rugógyár Galéria az eladható képzőművészet jegyében nyitotta meg kapuit. Jelenleg három művész alkotásai tekinthetők és vásárolhatók meg a térben, amelyeket a játékos Kő-papír-olló cím köt össze.

A papír tényleg legyőzi a követ

Természetes harmónia árad mind a kiállítótér megjelenéséből, mind a kiállított művekből. Annyira összhangba hozták az alkotásokat, hogy akarva-akaratlanul elgondolkozik az ember, vajon ismerhették-e egymás munkáit az alkotók. Ez persze nem azt jelenti, hogy technikájuk vagy elképzelésük ugyanaz vagy hasonló lenne, csupán a művek atmoszférája és gondolatisága szépen egészíti ki egymást.

Köves Éva Tünet
Köves Éva Festőművész: Tünet

Köves Éva saját szénrajzainak nagyított változatait készítette el olajjal vászonra, kasírozva. A kiállítótérben megtekinthető az eredeti és a „másolat” is. Érdekes kérdést vetett fel bennem, hogy saját műveit gondolta újra, hiszen egy régi alkotás fejlődött tovább, mégis a saját keretei között ragadt.

Évától nem idegen a saját fotóinak rekreációja sem, ugyanis ugyanezzel a módszerrel már készültek kasírozásai fényképei alapján is.

A galériában kihelyezett könyvet lapozgatva, ami Éva munkáit foglalta magába, elgondolkoztam azon, hogy vajon van-e jelentősége annak, hogy Sulyok Györgyi, a galéria menedzsere „rangidősként” hivatkozott a művésznőre. Eszembe juttatta azt a generációs különbséget, ami ugyan létezik, de az alkotásokban nyoma sincs. Úgy értem, annak ellenére, hogy Éva 54 éves, olyan dinamikusak és élőek a művei, hogy azokat a szemlélő épp ugyanúgy társíthatná egy húszas éveiben járó művészhez is.

Újszászi Tünde Object Ii
Újszászi Tünde: Object Ii.

A technika újszerűségével Újszászi Tünde is új horizontokat tárt a szemünk elé, aki a MOME textil designer szakán végzett és a szövet szerkezete, illetve a benne lévő mozgások érdekelték. Kiállított műveinek alapja azonban mégsem textil, hanem papír. Legértékesebb alkotását Élet és Irodalom-lapok hajtogatásával készítette el, ami a szövetben megjelenő dinamikus hullámokat idézi. Tünde saját elmondása alapján a mű meg is ázott és kiszívta a nap, de ez a javára vált.

Ezek a művészek mindennapi tárgyakat varázsolnak nemmindennapivá

A PUTPUT elmondása alapján lenyűgözik őket a mindennapi tárgyak hoz kapcsolódó metafizikai kapcsolatok. Ebből a rajongásból született meg a fotósorozat szalámi napszemüveggel és csavarhúzókkal bemenettel. Aligha létezik még egy olyan nagylelkű és tehetséges művész, mint Ai Weiwei. A művészetében mindig jelen van az alázat és az empátia.

A lapok a helyükön maradtak és olyan, mintha az egész falnyi alkotás csak egy „vintage filtert” kapott volna. Az inspiratív tevékenyéget, a szövés folyamatát „befelé figyelésként” jellemezte, ami valójában terápiás hatással volt rá, mivel a készültekor a halál és az elmúlás gondolata foglalkoztatta.  A kemény újságpapír-darabok a kiállítás címét juttatták eszembe: a papír tényleg „legyőzte” a követ, hiszen ellenállt az időjárásnak is és nehéz lelki terheket oldott fel.

Kártyavár vagy kőpiramis?

A művek mintha egymás terapeutái lennének vagy legalábbis egymásból következő életszakaszok. Éva műveiben tapasztalt újjászületéstől Tünde által megjelenített befelé figyelésen át újra eljutunk egy másfajta újjászületéshez: a buddhizmusig. A harmadik kiállító, Hardi Ágnes munkái a pincében voltak megtekinthetők, és polymer gipszből, a betonhoz hasonló anyagból készültek. Minimalista, szoborszerű alkotásai a buddhizmusban való elmerülés termékei. Apró létrák, lépcsők és félig nyitott vagy bezárt ajtók térbeli játéka jelenik meg egy-egy falra akasztott téglatesten.

Rugógyár Galéria Kő Papír Olló Kiállítás
Rugógyár Galéria: Kő-Papír-Olló Kiállítás / Háttérben Hardi Ágnes Munkái

Vezetik a tekintetet, elgondolkodtatnak és közben aprólékos megmunkálásuk csodálatra is késztetnek. A három alkotó közül számomra ő volt a legközérthetőbb, egyben a leginkább konform is – abban az értelemben, hogy művei abszolút a mai leegyszerűsített, nagyon letisztult trendeket tükrözik.

A minimalista szemléletmód egyébként is nagyon populáris manapság és az életünk minden területén divattá vált, ezért gondolom fontosnak, hogy a művészet újat kell hozzon.

Szépnek és esztétikusnak tartottam a műveket. Amint megtudtam, hogy a buddhizmus jegyében készültek, beléjük láttam a reinkarnáció gondolatát is. Egyszóval megértettem, mit szeretett volna a művész, így nem volt sok megfejteni való, maradt a L’art pour l’art és valami, amit egy home dekor boltban is megtalálok.

Deepyellow: Minimalista plakátok a geometria szerelmeseinek / ContextUs

Deep Shades néven fut az említett sorozat, ami leginkább a különböző geometriai formák és színek tanulmányozásának végeredménye. Az Instagram-fiókjukon több fotót is találtok a cuccról!

Miért beszélek kártyavárról és piramisról? Utóbbit a három alkotó által létrehozott építkező rendszerben látom. Az alkotások válogatásában és elhelyezésében egy stabil lábakon álló koncepciót és nem egy kártyavárhoz hasonló improvizatív elgondolást érzek. Elindultunk a papírrajzoktól, a vászonra való kasírozáson át a textil papír általi megjelenítéséhez, végül pedig a betonból készült művekhez.

Egyre nehezebb anyagokról beszélünk, illetve egyre komplexebb asszociációs hálóról.

Emellett pedig magában a térben is „süllyedünk”, ugyanis Éva és Tünde alkotásai a földszinten foglaltak helyet, Ágnesé már a pincében. A kapcsolat tehát mindenhol megvolt, gyönyörűen átgondolt elrendezésben, ahol a művek „személyes terének” is elég hely jutott, nem voltak egymás hegyén-hátán.

Máshogy nézünk rá, ha tudjuk, hogy 2 millió forint?

Nem szabad elfelejteni azt sem a művekben való elmerülés közben, hogy egy kereskedelmi galériában járunk! A trendek követése így nem feltétlenül negatív jellemvonás kell, hogy legyen, hiszen végső soron a cél az eladás. Kérdés tehát, hogy a potenciális vásárlók az esztétikumot vagy a gondolati értéket keresik-e egy-egy műalkotásban. A vásárlók igényeinek a kielégítése aposztrofálható a művészet halálaként is. Míg a művész egy struktúrát, egy sajátos univerzumot kell kialakítson, addig a galerista feladata annak eladása.

Kő Papír Olló Kiállítás Rugógyár Galéria
Rugógyár Galéria: Kő-Papír-Olló Kiállítás

Úgy látom, hogy az olyan galériák, mint amilyen a Rugógyár Galéria is, ezt a – sokszor galerista hiányában kialakuló – rést igyekeznek betölteni és úgymond „hírverést” csinálni az alkotásoknak.

Kialakítani a személyes kötődést, elmesélni történeteket és vonzóvá tenni egy-egy művet nem kis feladat, de annál inkább szorul háttérbe egy-egy műalkotás eladásának kapcsán.

Sulyok Györgyi megjegyezte, hogy a látogatók sokszor szóvá teszik, miért van megjelenítve az ár a képek alatt. Máshogy nézünk rá egy műre, ha tudjuk, hogy 2 millió forint? Úgy tűnik, igen. Ennek az okát persze lehetne sok helyen keresni, de leginkább a társadalmi reflexekben és berögződésekben érdemes, hiszen egyáltalán nem vagyunk hozzászokva, hogy a művészet eladható, sőt igyekszünk ezt a szemléletet távolítani magunktól.

Rugógyár Galéria Kő Papír Olló Kiállítás Kritika
Rugógyár Galéria: Kő-Papír-Olló Kiállítás

Főleg a fiatal, pályakezdő alkotók esetén döbbenünk meg, ha beárazzák a műveiket. Ha viszont azt mondom, hogy a lájk az online világ pénzneme, akkor más a helyzet? Afelé haladunk, hogy az alkotók egyben a saját brand-menedzserük is egyben és a szakmai érték feláldozása nélkül kell hasznot termelniük a művészetükből.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.