A Showgirls talán az egyik legmegosztóbb kultuszfilm, ami ragyogástól, pénztől és erotikától való túlfűtöttsége folytán számos negatív visszhangot eredményezett. A film jelmeztervezője, Ellen Mirojnick szerint azonban nincs ok a szégyenkezésre.
Befutott bukás
Ha van olyan film, amely szereplői mindenféle szégyenérzet és félelem nélkül tárulkoznak fel a kíváncsi nézők előtt, az a Showgirls. Az 1995-ben bemutatott Paul Verhoeven-alkotás robbanásveszélyes, erotikától túlfűtött és néha igencsak abszurd dráma a Las Vegas-i wannabe-lányok kalandjait veszi górcső alá.
A Showgirls főszereplője, Nomi (Elizabeth Berkley) végre eljut álmai városába, a csilingelő pénzhegyek, az erotika fűtőkazánja és a végeláthatatlan show-műsorok világába. A sztriptízbárban ügyeskedő hölgy előtt azonban nagyobb lehetőségek is megnyílnak. A kérdés csak az, hogy megéri-e kilépni a komfortzónából és kockáztatni vagy sem. A film azonban nemcsak a cselekmény szintjén nyújt szórakozást, de a kivitelezés, a díszletek terén is.
Ezek a legdögösebb sztriptízes filmek az elmúlt évekből
A Wall Street pillangói gyakorlatilag a semmiből robbant be a köztudatba. A mindössze 20 millió dollárból forgatott, valós eseményeken alapuló dráma azonban már világpremierje után hatalmas visszhangot keltett, Jennifer Lopez t pedig rögtön Oscar-esélyesnek kiáltották ki.
Rojtos bőrkabátok, magas derekú, popsit villantó farmernadrágok, kristály kiegészítők és állatminták kavalkádja idézik meg a ’90-es évek ikonikus divatpillanatait. Ennek ellenére a meztelen jelenetekből is bőven kijárt a Showgirlsnek. Ugyan a felvonultatott jelmezek igazi mérföldkőnek számítanak a filmipar kivitelezési technikáinak hosszú sorában, maga a film összeomlott és már a jegypénztárnál tisztán látható volt a teljes bukás. A megjelenése óta eltelt 25 évben ennek ellenére is klasszikussá vált, fiatalabbak és idősebbek között egyaránt.
Hiteles és egyedi
A Dazeddigital újságírójának adott interjújában Ellen Mirojnick, a Showgirls jelmeztervezője elárulta, a kritikák ellenére sem szégyenkezett azon, hogy a filmen dolgozott. Az ikonikus ruhákat és díszleteket valóban Las Vegas inspirálta, ami a ’90-es években még sokkal elszigeteltebb, magára hagyatottabb volt, mint a berobbanását követően. A Showgirls akkoriban nagy vállalkozás volt, tele csillogással, egyediséggel és rengeteg jelmezzel.
A fantáziájuk talán elvadult, de művészlelkű kollégáival együtt dolgozni felejthetetlen élménynek bizonyult. Ezen pedig egyetlen kritika sem csorbíthat.
A Miuccia Prada a Showgirls-t nemrégiben a “tökéletes kudarc” jelzővel illette, ám Ellen Mirojnick szerint ez inkább hízelgő. Feltehetőleg a Prada pontosan tudja, mit néz. A film ugyanis számos kulturális aspektusból mutatja be a korabeli Las Vegas-t, pontosan idézi meg annak a városnak a helyét, idejét, stílusát és legapróbb mozzanatait, amiért ugyan ha rajongunk is, már rég elfelejtettük vagy talán nem is éltük meg annak eredeti ritmusát. A Showgirls ennek fényében hiteles és egyedi.
Showgirls (18+) Official Trailer (1995) | Drama
Nomi, a young drifter, arrives in Las Vegas to become a dancer and soon sets about clawing and pushing her way to become the top of the Vegas showgirls. ▶ Di…
Ellen Mirojnick szerint Paul Verhoeven rendkívül provokatív rendező, aki hajlik a feminista nézetek tisztelete felé. A Showgirls-t egyszerre lehet elkönyvelni nőket degradáló alkotásnak és feminista húzásnak, ám Mirojnick szerint inkább utóbbiról van szó. A feminista üzenet tisztán értéséhez azonban talán egy kis újításra lenne szükség. A Showgirls 2020-as parafrázisa nem is tűnik olyan rossz ötletnek, főleg úgy, hogy a nők társadalomban elfoglalt szerepét többek között olyan tényezők formálják át, mint a koronavírus.