A jelölő bizottság indoklása szerint a színesbőrű, karibi származású brit művész, Sonia Boyce egész karrierje során a társadalom egyik legégetőbb kérdésére kereste a választ: hogyan éljünk együtt a különbségekkel?
Nem éppen a Brexit eszményét képviseli
Egy afro-karibi származású brit művész, Sonia Boyce fogja az Egyesült Királyságot képviselni az 59. Velencei Biennálén 2021. május-november között. Ezzel ő lesz az első brit művész, aki már az Európai Unióból történő kilépés után képviselheti hazáját a nemzetközi művészeti seregszemlén – írja a The Art Newspaper.
Emma Dexter, a Brit Tanács képzőművészeti vezetője, a jelölő bizottság elnöke hangsúlyozta: az Egyesült Királyság történelmének sorsdöntő pillanatában olyan jelöltet választottak, akinek munkája a befogadás, a nagylelkűség, a kísérletezőkedv és az együtt alkotás fontosságának értékeit testesíti meg.
A kiállítás, ahol hallhatod a hullámokat – Átadták a legjobb kiállításért járó Arany Oroszlán-díjat a Velencei Biennálén
A litván nemzeti pavilon Sun & Sea (Marina) című projektje nyerte el az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlán-díjat a seregszemle szombati eredményhirdetésén, a főkurátori válogatás legjobb művésze pedig az amerikai Arthur Jafa lett. velencei biennálé
Boyce az 1980-as években a Fekete Művészeti Mozgalomban tűnt fel a faji koncepcióval foglalkozó és azt teljesen kifordító munkáival a performanszművészet, rajz, print, fényképészet területén, audio-vizuális elemeket is alkalmazva. 2018-ban a következőket nyilatkozta a Frieze magazinnak:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Komolyan nem értem, hogyhogy nem feminista mindenki: a feminizmus arról szól, hogy mindenkivel korrekten bánunk. Ugyanígy a különböző származású emberek esetében is – mi abban olyan nehéz, hogy mindenkit egyenlő módon kezeljünk?[/perfectpullquote]
A művésznő jelenleg helyi közösségekkel dolgozik egy falfestményen, amely a londoni Custom House, Silvertown és North Woolwich metróállomások között húzódó 1,8 km hosszú falfelületre készül. Az alkotás a Crossrail projekt, London és elővárosainak kötöttpályás tömegközelekedését kibővítő-fejlesztő projekt része. A falfestmény végső tervét ez évben fogják bemutatni.
Newham Trackside Wall: Sonia Boyce
UP Projects have been appointed by Crossrail as curators of a major new public artwork, which will be installed along the Elizabeth line trackside wall in Ne…
A fenti videóban Boyce elmeséli, hogyan kötött ki a multimédiás művészetnél.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Először festészettel kezdtem, aztán abbahagytam és olyan anyagokkal kezdtem dolgozni, amelyből korábban a rajzaimat és a festményeket készítettem. Mintákat használtam tapétákhoz, újságokat, ebből készültek a képeim. Aztán már csak az anyagokat, és ez végül elvezetett a multimédiához.[/perfectpullquote]
– magyarázza a művésznő.
Banksy a Velencei biennálén próbálta kiállítani provokatív alkotásait
A videóban a street art művészt (vagy egy neki dolgozót) láthatunk, ahogy kiállít egy kilenc panelos festményt a Velencei biennálén. A festményeket egy tábla kíséri, amin a „Velence olajban” felirat olvasható. Az alkotáson egy hatalmas luxushajó szorítja ki a gondolákat a Rialtó-híddal és a Szent-Márk székesegyház zal a háttérben.
Művészeti tevékenységéért Boyce 2007-ben elnyerte a Brit Birodalom Rendjének tagsági fokozatát (MBE), 2016-ban pedig a Királyi Művészeti Akadémia akadémikusává választották. A Middlesex-i Egyetemen és a Londoni Fekete Képző- és Iparművészeti Egyetemen egyetemi tanárként dolgozik.
Közösen, spontán alkotni
Az egyetem weboldalán a következőket írja magáról: „Az 1990-es évektől kezdve művészeti tevékenységem a másokkal való együttműködésen alapul, amely kollaborációk és részvételi együttműködésekben, gyakran spontán módon, és nem előre betanult performanszok során valósul meg.”
Munkái a hangok és az emlékezet közötti kapcsolatokat és a térdinamikát vizsgálják, valamint további jellemzője, hogy a közönséget is az alkotás részévé emeli.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A legtágabb értelemben, a kutatásaim homlokterében a művészet mint társadalmi tevékenység és az ebből keletkező kritikai és kontextuális viták állnak.[/perfectpullquote]
– írja a művésznő.
Sonia Boyce – ‘Gathering a History of Black Women’ | TateShots
Highlighting questions around race and cultural difference, Sonia Boyce conveys political messages focusing on black representation and perceptions of the bl…
Boyce olyan művész, aki a pályafutását a művészvilág jól bejáratott központjain kívül építette fel, és a közös, együttműködésen és részvételen alapuló munkamódszere áll tevékenysége középpontjában. – mondta róla Nicholas Thornton, a Wales-i Amgueddfa Cymru Nemzeti Múzeum képzőművészeti igazgatója, aki tagja volt a jelölőbizottságnak.
Trójai falóba bújtak a British Museum előtt tüntetők
Kezdjük a legelején: a British Museum a Trója: mítosz és valóság című kiállítását a BP, az egyik brit olajipari társaság alaposan megtámogatta. 2019 novemberében két művész, Reem Alsayyah és Zoe Lafferty szenvedélyes nyílt levelet írt a múzeum vezetőségének. Kettejük alkotásai ugyanúgy szerepelnek a kiállított tárgyak között, a helyzet pedig rendkívül kényelmetlen fordulatot vett.
Rajzaiban, multimédiás installációiban és performanszaiban Sonia Boyce mindig a társadalom egyik legégetőbb kérdésére kereste a választ: hogyan éljünk együtt a különbségekkel? – méltatta a művészt Hammad Nasar, egy másik szakértő, a Paul Mellon Központ brit művészeti tanulmányok vezető kutatója.
2018-ban Boyce Manchester Art Gallery-ban tartott kiállítása éles vitát váltott ki, amikor a galéria a megnyitó performansz-előadásainak részeként levették a falról az egyik legismertebb művét, John William Waterhouse Hylas and the Nymphs (1896) című festményét.