Sophie műanyag zenéje új világot teremtett a transzneműeknek

A január végén tragikusan fiatalon elhunyt Sophie Xeon újító elektronikus hangzásvilága, szövegei és klipjei a mainstream zeneiparnak is új irányt mutattak.  

„Valaki más is lehetünk”

Január 30-án, 34 éves korában balesetben elhunyt Sophie Xeon skót zenei producer. A transznemű alkotó az elektronikus zene egyik meghatározó alakjának, megújítójának számított 2013-ban megjelent Bipp című debütáló dala óta. A The Guardianben egy transznemű nő fogalmazta meg, hogy mit jelentett neki és a transznemű embereknek a 2018-ban Grammy-díjra jelölt zenész munkássága.

sophie xeon producer halala munkassaga
Sophie / Fotó: Charlotte Wales

Sophie újszerű hangzásvilága „felszabadította a nőiséget és a testeket kiragadta a megszokott környezetükből”, és erre a koncepcióra különösen jól rezonáltak a transznemű emberek. Pedig a Bipp idején a közönség sem tudta, hogy Sophie transznemű, sőt, a cikk szerzője sem ismerte fel saját nemi identitását. Arra viszont ráérzett, hogy az elektronikus zenében teljesen új irányzatot képviselő szám üzenete, hogy „valaki mások is lehetünk”. 

„A Bippet hallgatva azt érezzük, hogy bármi lehet belőlünk, és hogy attól majd jobban érezzük magunkat” – fogalmaz.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A következő számok, a Lemonade és a Hard már a mainstream popzene minden vetületére hatást gyakoroltak.

Ezekben a művi, de valahol mégis nagyon kézzel fogható hangokban megtaláltam a helyemet. Itt nem számított, hogy „igazi nő” vagyok-e magam és mások számára. Csak az számított, hogy ezeket az eltorzított hangtextúrákat hallgatva a magaménak éreztem, hogy az a héliumos hang akár az enyém is lehetne. Sophie a nyers hangokat úgy alakította át, hogy a felismerhető formák hiperreális verziójaként szóljanak – ami valódibbnak tűnt, mint amiről mintázta. A transzneműek az önismereti folyamatok révén léteznek: létrehozunk egy olyan testet, amelyben önmagunk vagyunk, és egy olyan környezetet, ahol biztonságban érezzük magunkat. Sophie zenéje ezt a folyamatot végzi el helyettünk, illetve velünk együtt

– felelteti meg Sophie különleges elektronikus hangzásvilágát a transzneműekben lejátszódó testi-lelki átalakulási folyamatoknak, akárcsak a Mátrix alkotói

A mainstream popipar is felfedezte magának

A zeneipar mindezt felismerte, és Sophie egyre népszerűbbé vált producerként. Így jöhetett létre Charli XCX-szel közös EP-jük, a Vroom Vroom. A nőiség mindkét alkotó fegyvere, amelyet nem féltek használni. A társadalmi női nemi szerepeket szándékosan eltúlozva „nyersanyagként átnyújtották a közönségnek, hogy megkérdőjelezzék, értelmezzék újra, szórakozzanak vele és fedezzék fel”. Sophie és Charli közösen lebontották a fekete-fehér, merev dogmákat a popzenéről, a női szerepekről.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Amikor az It’s OK to Cry megjelent 2017 októberében, a látottakkal-hallottakkal különösen tudott azonosulni a már hormonterápián lévő szerző. Itt vált világossá a közönség számára is Sophie transzneműsége, ami a sokak számára a meglepetés erejével hatott.

SOPHIE - It's Okay To Cry (Official Video)

SOPHIE - It's Okay To CrySpotify: http://smarturl.it/SOPHIEItsOkayToCrySPApple Music: http://smarturl.it/SOPHIEItsOkayToCryAMiTunes: http://smarturl.it/SOPHI...

„A Faceshopping és az It’s OK to Cry klipjeivel Sophie olyan képi és hangzásvilágot teremtett, amely elmossa a hamis és a valódi közötti hierarchiát; a közhelyekből és a giccsből a Photoshop segítségével testeket hozott létre” – írja, majd hozzáteszi, hogy az egész albummal, az Oil of Every Pearl’s Un-Insides-szal még tovább is megy ezen az úton. 

A „Without my legs or my hair / without my genes or my blood / with no name and with no type of story / tell me do I exist?” kérdésre (A lábaim vagy a hajam nélkül / a génjeim vagy a vérem nélkül / a nevem vagy a történetem nélkül / szerinted léteznék?) maga válaszol: „Bárki lehetek, aki szeretnék lenni”. Márpedig a transzgender emberek számára ez a legjobb adható válasz a rengeteg vitájuk során, amelyet arról folytattak, hogy valódiak-e. Sophie az egész diszkurzusból viccet csinál. 

A zenész halála után zenéivel egy „teljes egész, új világot” hagyott hátra rajongóinak. Nem számít, hogy valódi-e vagy hamis – bármilyenek lehetünk, és leszünk is. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból