Az úgynevezett szezonális affektív zavar (seasonal affective disorder, SAD – a szerk.) rengeteg művész életét megkeseríti. Főleg azért, mert kevesen tudják, mitől szenvednek. Szerencsére létezik megoldás.
Szép dolog művésznek lenni, egy külső szemlélőnek a legszerencsésebb életformának tűnhet. Pedig kutatások bizonyítják: a hideg idő – sőt, a meleg is – és a sötétség képes befolyásolni a produktivitást. A szezonális affektív zavar, ahogy a nevében is benne van, az évszakok hangulatra kifejtett hatását jelöli.
Juno Shen művész évekig szenvedett levertségtől, szeptembertől-májusig. Depressziós hangulata volt, nem volt kedve kimozdulni.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A legnagyobb problémát azonban az okozta, hogy alkotni se tudott. Míg végül kiderítette, hogy amitől szenved, azt a hideg évszak okozza.[/perfectpullquote]
A kevés napfénytől felborulhat a cirkadián ritmusunk, vagyis a biológiai óránk. Ez okozhatja a depressziós érzést. Ami azt illeti, már Van Gogh is ettől szenvedett. Ez egyértelműen kiderül festményeiből és testvérének írt leveleiből, állítja Juno Shen.
A világ két arccal: mentális betegségek megítéléséről – Vélemény
Amíg tőlünk nyugatra szinte divat terapeutához járni, itthon rögtön megbélyegzik az embert, sokszor alaptalanul. Sokan dobálóznak sértő szavakkal, akik még csak különbséget sem tudnak tenni a két foglalkozás között. Többen keverik a kifejezéseket, de a tisztánlátás kedvéért: végzettségbeli különbségek mutatkoznak.
Shen fénylámpát, meditációt és kognitív terápiát alkalmazott, hogy könnyítsen problémáján. Tudatosítva, hogy mi okozta levertségét, könnyebben találta meg a kezelési módszereket. Természetesen nem csak a művészek éreznek hangulatingadozást a téli hónapokban, vagy nehezebb koncentráltságot a hőségben. Vélhetően mindenki tapasztalata már, hogy ezekben az időszakokban kevésbé aktív. Ez teljesen normális. Akkor érdemes, sőt, kell is szakemberhez fordulni, amikor már a mindennapi tevékenységünket sem vagyunk képesek elvégezni.