Optimizmus és szivárványszínek, kéz a kézben
A koronavírus-járvány első hulláma során Olaszországtól Nagy-Britanniáig szivárványos gyerekrajzok lepték el a házak ablakait és erkélyeit. A tarka szivárványok és a hozzá tartozó pozitív üzenet, a „minden rendben lesz” lett az idei év uralkodó szimbóluma. A szivárvány ugyanazt jelenti ma, amit 1939-ben a „Keep calm and carry on” brit információs kampány szlogenje. Mi több, hasonló kereskedelmi karriert is futott be. Ahogy a „Keep calm…” ma is mindenütt jelen van az ajándék bögrétől az elmémesített pólógrafikáig, úgy most, pár héttel karácsony előtt az egyik legkelendőbb árucikk Angliában a szivárvány karácsonyfadísz. A pozitív üzenet tehát hatalmas üzlet, írja a The Guardian.
Idén valószínűleg a fehér fények divatja után ismét visszatérhetnek a színes karácsonyfaégők. Az idei karácsonyi szezon egyik slágere lehet a tarka hajú Rainbow Kate baba, amelyhez, hogy semmi hiányérzetünk ne legyen, még egy lázmérő is tartozik.
Az amerikai elnökválasztáson, a szavazatszámlálás legelején dr. Jill Biden azzal biztatta a színpadon a demokrata szavazókat, hogy „akkor van vége, ha minden szavazatot megszámoltak”. Fekete maszkján színes betűkkel „levegőt” – George Floyd híressé vált „Nem kapok levegőt!” kiáltására utalva – és „pozitivitás” szavak voltak olvashatóak.
Hogyan éli meg a gyerekek pszichéje a koronavírus-járványt?
Alfákból karantén-generáció? Szakemberek mondják el, mik a bezártság lelki hatásai rövid és hosszú távon a legkisebbekre.
Kapcsolódó cikk
A cipőket és táskákat gyártó Kurt Geigernél 2018-ban még félve dobták piacra a szivárványszínű női retikült és tornacipőt. Úgy gondolták, csak néhány bevállalósabb vásárlójuk fogja keresni ezeket a termékeket, ehelyett vitték, mint a cukrot. Két éve a cég legnépszerűbb árucikkének számítanak, a karantén alatt pedig csak fokozódott az érdeklődés irántuk.
Úgy látom, hogy az emberek vonzódnak a színes dolgokhoz a nehézségek közepette, ahogyan a prioritásaikat is átértékelik. A színek érzelmeket szimbolizálnak. A szivárvánnyal a minket minden nap ellátó egészségügyi dolgozókat támogattuk, akikről normál körülmények között gyakran megfeledkezünk
– mondta Laura Lambert ékszerész, aki színes ékszereivel a karantén alatt is folyamatosan növekvő forgalmat tudott realizálni.
Öröm és remény mint árucikk
J. J. Martin divattervező tapasztalata szerint minél lelkesítőbb szöveget ír egy-egy ruhadarabra, annál többen megveszik.
„Nem menő akarok lenni. Én az örömiparban dolgozom. Mi örömöt forgalmazunk” – fogalmazta meg üzleti hitvallását.
A szivárvány a különböző kultúrákban és korszakokban is a remény szimbóluma. Az aboriginal mitológiában a szivárványszínű kígyó el tudja állítani az ellenség által küldött esőt. Az Ótestamentumban Isten szivárvánnyal jelzi Noé számára az özönvíz végét. Gilbert Baker 1978-ban tervezte meg a szivárványos zászlót, amely az LMBTQ+ közösség, azaz a szexuális másság jelképe lett. Az amerikai GAP márka 1999-ben az ünnepek előtt dobta piacra színes csíkos kötött pulóvereit, amelyek ma többszáz fontos áron cserélnek gazdát az eBay-en.
Az LMBTQ+ közösségben azonban nem mindenki üdvözli, hogy mostanában mindenütt az ő számukra fontos többletjelentéssel bíró színpompás holmikba botlik az ember. Mintha a fogyasztói társadalomban tömegtermékké silányulna az élet megélése, mintha becsomagolnák reményeinket és álmainkat, hogy felrakják egy polca a raktárban.
A Pussy Riot tagjai szivárványos zászlókkal köszöntötték Vlagyimir Putyint születésnapja alkalmából
Egyenlő jogokat követelnek az LMBTQ+ közösség tagjainak.
Kapcsolódó cikk
Éppen a múlt héten jelent meg a Bostoni Egyetem kutatása, amely szerint a legoptimistábbak akár 15%-kal tovább élhetnek a kevésbé pozitív embereknél. A leginkább bizakodó embereknek van a legtöbb esélyük arra, hogy megéljék a 85. életévüket, amely minden más életminőséget befolyásoló tényezőnél fontosabbnak bizonyult.
„Ha pozitív szimbólumokat viselünk, nem csupán magunkra aggattunk egy színes darabot. A részünkké válik, magunkba szívjuk az erejét. Felelősséget vállalunk a szebb jövőnkért” – vélte Rebecca Farrar-Hockley, a Kurt Geiger kreatív igazgatója. Az optimizmus-bizniszben, végül is, a hit számít igazán.
Ha pedig valaki realistább vagy megcsömörlött a sok csillámpónitól, hordjon nyugodtan feketét. A legnagyobb tervezők szerint legalább akkora divat, és nem csak idén, mint a másik véglet.