Urfi Péter végzett egy kisebb kutatást a magyar irodalom területén. Takács Zsuzsa Kossuth-díjas író, költő versét úgy olvasták több mint 100 ezren, hogy nem kapott semmi hírverést.

3Semmilyen hírverés nélkül imádják ezt a verset

Kristen Roupenian költő, a Cat Person szerzője / Fotó: The New York Times

Mint írja Urfi Péter, “Amikor megírtam, hogy Amerikában az év egyik legnagyobb netes szenzációja lett egy ismeretlen írónő tök átlagos novellája, eszembe jutott, hogy volt-e valami ilyesmi idén a magyar irodalomban. A Cat Person a New Yorker című közéleti-kulturális hetilapban jelent meg, így én is olyan verset vagy prózát kerestem, amit hagyományos irodalmi lap közölt, és mindenféle külső segítség nélkül elkezdett terjedni a neten. Vagyis nem videókat, Facebook-posztokat, megzenésítéseket, instaverseket néztem, hanem csak a régi jó folyóirat-publikációkat.”

Takács Zsuzsa nyolcvan éves, így elővettük ezt a versét újból. A nívós folyóirat, a Jelenkor tavaly szeptemberi számában jelent meg, és ajánlóként-kedvcsinálóként kirakták a honlapjukra.

A Jelenkor a magyar mezőnyben egész népszerű, ami azt jelenti, hogy 1100-ról 1200 nyomtatott példányt adnak el. Az online felületen elvétve érkezik 10-20 lájk cikkenként. Ha az fogalmazódna meg benned, hogy ez mennyire lesújtó, ne tedd! A hazai kortárs irodalom viszonylatában ez átlagos. Sőt, ha 400-500 példányban fogy egy verseskötet, az igen nagy dolog.

Paulo Coelho világhírűvé tette a Quimby frontemberét

Manapság nagy divat lett az életbölcsességeket megfogalmazó Coelhót szidalmazni, ám a mi hírességeink közül többek között Ganxsta Zolee is felvállalta, hogy szívesen olvas a szerzőtől. A Spanishwax ügynökség – aminek Árpa Attila színész, Juszt Balázs filmrendező és Erdélyi Gábor fotós a tulajdonosa – által jegyzett kampány felkeltette a világhírű író figyelmét.

Lapozz a következő oldalra!