Egy újabb asszony a teljes idegösszeomlás szélén
Pedro Almodóvar, a 71 éves spanyol rendező több mint 30 éven át készült Jean Cocteau monodrámájának, a The Human Voice (Emberi hang) megfilmesítésére, írja a The Guardian. A rövid darab különlegessége, hogy egy pár telefonon történő szakításából csak a nőt látjuk-halljuk.
Almodóvar 2020 júliusában forgatott félórás rövidfilmjében Tilda Swinton alakítja az elhagyott asszonyt, aki a nézők szeme láttára semmisül meg személyes tragédiájában. Az 1987-ben készült A vágy törvényében és a rendező első nemzetközi sikerfilmjében, az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélénben már tesz utalásokat a történetre.
Többször is alkalmazta a szakadék szélén álló, elhagyott nő figuráját, mert „egy kontrollvesztett ember körül sajátos dinamizmust kapnak a történések”. Személyes tapasztalatát is belevitte a szerepbe: Tilda Swinton karaktere bevallja, hogy nem tud humoros lenni szerelme jelenlétében. A 2019-ben Fájdalom és dicsőség című filmjéért Oscar-díjra jelölt rendező azt is elmondta, hogyan változott meg a szöveghez való viszonya az elmúlt 30-40 év során.
Pedro Almodóvar életműdíjat kap a Velencei Filmfesztiválon
A világhírű spanyol rendező Pedro Almodóvar életműdíjat kap Velencében.
Kapcsolódó cikk
„Amikor újra elolvastam a monodrámát, a főszereplőt túlságosan engedelmesnek találtam. Egy mai, modern nő sosem viselkedne így. Ezért több önállóságot adtam a szereplőnek. Még a végét is átírtam, így már inkább úgy tűnik, hogy a nő bosszút áll, függetlenségét deklarálja” – árult el műhelytitkokat Almodóvar első angol nyelvű filmjéről.
Tilda Swinton több mint 30 éve rajong Almodóvar filmjeiért
Bár folyékonyan beszél angolul, mégis izgult amiatt, hogy nem spanyolul forgat. Éppen Tilda Swinton jelenléte nyugtatta meg, aki nagy tisztelője és – ez még Almodóvart is meglepte – alapos ismerője a spanyol filmes munkásságának.
Tilda Swinton először az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén című film kapcsán találkozott Almodóvar nevével, és a motoros üldözéses jelenet teljesen rabul ejtette. Az 1980-as évek végén, a ’90-es évek elején úgy érezte, hogy Almodóvar Derek Jarman brit filmrendező – akivel éppen akkoriban forgatta a War Requiemet – spanyol unokatestvére, aki megállná a helyét a londoni underground és queer filmes közegben is.
„Legvadabb álmaimban sem gondoltam volna, hogy valaha együtt dolgozhatunk. Egyszer összeszedtem a bátorságomat, és elmondtam neki, hogy ha akarja, megtanulok spanyolul vagy egy süketnéma szerepet játszom, de nem igazán reménykedtem benne. Nem voltak kétségeim afelől, hogy a vörös hajammal, fiús alkatommal, különc, angolszász hátteremmel valaha is a látóterébe kerüljek” – nyilatkozta a rajongó hangján Tilda Swinton.
Aztán amikor mégis ott találta magát a forgatáson, elfogta az Almodóvar-művek számára annyira ismerős hangulata – mint amikor olyan neves, jellegzetes atmoszférát teremteni képes alkotókkal dolgozhatott együtt, mint Tarr Béla, Wes Anderson vagy legutóbb Apichatpong Weerasethakul thaiföldi független filmes.
Két világ és munkamódszer találkozása
„Almodóvarral dolgozni a legkevésbé sem okozott meglepetést. Olyan régóta nézem a filmjeit, annyira kiismertem mostanra minden rezdülését, hogy kicsit úgy éreztem, mintha egy előre eldöntött ügy részese lennék” – mondta a közös munkáról az Oscar-díjas színésznő.
Tilda rendkívül kíváncsi, vállalkozó szellem. Nem tudtam, hogy megvan a saját munkamódszere, a maga jól bevált rendszere. Amikor instruáltam, elkezdett hangosan gondolkodni, hogyan is csinálja, amit kértem. Korábban még sosem dolgoztam így senkivel
– osztotta meg a benyomását az első közös forgatásukról a rendező.
Ami viszont közös a színésznőben és a rendezőben, hogy mindketten ragaszkodtak ahhoz, hogy a The Human Voice-t mozivásznon mutassák be, ne streamingcsatornán. Almodóvar már 2017-ben élesen bírálta a platformokat a Cannes-i zsűri elnökeként – a dolog pikantériája, hogy két Netflix-produkció is versenyzett, az egyik éppen Bong Joon Ho, az Élősködők Oscar-díjas rendezőjének Okja című alkotása volt, Swintonnal a főszerepben.
A világhírű Tilda Swinton kutyái Händel operájára táncolnak
Tilda Swinton nem csupán nagyszerű színésznő, de úgy tűnik, kutyaidomárnak sem utolsó. Kedvenc négylábúi egy opera zenére készült videóban szerepelnek.
Kapcsolódó cikk
„Egy valamiért mindig is harcolni fogok, amit a fiatalok már nem is ismerhetnek. Mégpedig arról a varázserőről beszélek, amelyet egy hatalmas mozivásznon futó film képes a nézőre gyakorolni” – nyilatkozta egyszer a rendező.
„Csak a mozi”
Swinton hasonlóképpen vélekedik. Számára az egyik legmegdöbbentőbb dolog az volt a járványügyi korlátozások során, hogy nem csak a hozzá hasonló mozimániások, hanem az egész társadalom egyhangúan vágyott már arra, hogy beülhessen egy moziba.
„Csak a mozi, mindörökké, ámen” – tette hozzá.
Swinton közeljövőben várható filmbemutatói tekintélyes listát alkotnak: tavaly elmaradt az Anderson-féle The French Dispatch bemutatója, amely az idei Cannes-i Filmfesztiválon júliusban debütál. Swinton másik filmjével fog versenyezni, a Memoriával, amelyet Weerasethakul rendezett. Elkészült a The Souvenir folytatása is, amelyben Tilda Swinton lányának, Honor Swinton Byrne karakterének anyját alakítja. A lezárások alatt forgatták a The Eternal Daughtert (Az örök lány), amelyet szintén Joanna Hogg rendezett. Nemrég fejezte be a Three Thousand Years of Longing (Háromezer évnyi vágyakozás) című film forgatását, amelyben Idris Elbával játszott.
Almodóvar jelenleg múzsájával, Penélope Cruzzal forgatja a Parallel Mothers című legújabb opuszát.
Tilda Swinton bevallotta, hogy valójában ő a Sóhajok ráncos, pénisz protézises öregembere
Tilda Swinton nem csak kortalan színésznő, aki egyszerűen képtelen öregedni az elmúlt évtizedekben, de már az Orlandóban is bizonyította, hogy férfit is hibátlanul tud alakítani. Swinton most elárulta, hogy a Suspiria (Sóhajok) ráncos öregemberének szintén ő bújt a bőrébe.