A TRIP csapata így újítaná meg a kultúrafinanszírozást Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Závada Péter darabjában

Contextus

Contextus

Nem kisebb célt tűzött ki maga elé a TRIP csapata, minthogy oly módon szeretnék megreformálni a kultúrafinanszírozást, hogy az a magánszemélyek számára is kifizetődő legyen. Sőt, így közelebb is tudja hozni őket a színházhoz! A tesztüzem a Tizenkét szék bemutatóval indul.

Nyugat-Európában és Amerikában már bevett gyakorlat, hogy magánszemélyek anyagi támogatásával valósulnak meg előadó-művészeti projektek. A TRIP csapata ennél messzebbre tekint, nem csak pénzt kérnek, hanem részvételt is. Cserébe a közösen gondolkodó felelősségteljesebb, de egyben élményekkel teli szerepét is felajánlják.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nem a társadalmi felelősségvállalásban hiszek, hanem az egyéniben[/perfectpullquote]

– vallja Magács László, a TRIP alapítója, aki csapatával a gondolatból kiindulva dolgozta ki az újszerű kultúrafinanszírozási lehetőséget.

Magács László / Fotó: Kiss Zsuzsanna

“Olyan magánszemélyeket keresünk, akik nem csupán támogatást adnak, hanem befektetési lehetőség után kutatnak. Emellett akár arra is nyitottak, hogy részesei legyenek a színházi folyamatoknak. Ma már ugyanis nem kell, hogy ami a színpadon történik, az elérhetetlen távolságban legyen a nézőktől” – tette hozzá. Míg a legtöbb esetben a támogató külső szemlélődő marad, addig a TRIP modelljében részese lehet a megvalósítási folyamatnak. És hogyan értjük ezt? Legyen szó olvasó- vagy állító próbáról, díszlet és jelmez elfogadásról, hangfelvételről vagy zártkörű főpróbáról!

Sikeres projekt esetén nyereséget könyvelhet el, kiveheti vagy tovább forgathatja a pénzét.

Az együttműködés tehát folyamatos döntések sorozata, így válik a “részvényes” színházcsinálóvá ahelyett, hogy egyszeri támogatást nyújtana viszonzás és tét nélkül.

Závada Péter kettőspont Je suis Amphitryon – Kritika

A színházterembe belépve rögtön az az érzés fogott el, hogy egy amerikai, kertvárosi család idilli otthonába vagy Shephard Hamisítatlan vadnyugat ának díszletébe érkeztem (ami egy klasszikus amerikai konyha). Amphitryon története viszonylag közismert: Jupiter felveszi Amphitryon hadvezér alakját, hogy annak asszonyával háljon, de utóbbi nem veszi észre, hogy a fölötte ziháló alak nem a férje.

“A célunk az, hogy a “kulturális részvény” egy teljes új fogalom legyen, és senki számára se legyen megtévesztő. Fontos, hogy a “részvényesek” nem egy szervezet működésébe szállnak be, hanem pontosan meghatározott jogi keretek között olyan projektek finanszírozásába, melyek elkülönített költségvetéssel rendelkeznek”– magyarázta Petrik Alexandra, a TRIP gazdasági vezetője.

Az első ilyen módon is finanszírozott előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal koprodukcióban megvalósuló, Ilf/Petrov: Tizenkét szék (1928) című szatirikus regénye alapján készült koncertszínház.

A darab létrehozási költsége nettó 16.000.000 Ft. Ebben a projektben 20 darab 300.000 Ft értékű kulturális részvényt bocsátanak ki, összesen 6.000.000 Ft értékben, ezzel akár 37,5%-ban külső forrásból finanszírozva azt.

Ennél a konstrukciónál egy-egy 300 ezer forintért megszerzett részvény 1,875 százalékos tulajdonrészt testesít majd meg. A Tizenkét szék alkotói is ösztönzők lehetnek a befektetők számára, hiszen többek között Závada Péter, Láng Annamária, Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Rába Roland alkotja a csapatot. Az előadást a TRIP Hajó után nagyobb színpadokra is ki szeretnék ajánlani, ha ez megvalósul, a befektetett összeg a jegyértékesítési díjakból és az előadásdíjakból nemcsak visszajöhet, de nyereséget is produkálhat.

Vecsei H. Miklós Istennel beszélget – Kritika Soliloquor című kötetéről

A Vígszínház népszerű színésze, akit a mai ifjúság leginkább Nemecsek Ernőként ismer, 2017 decemberében másodszorra adta kezünkbe csokorba gyűjtött verseit. Az új verseskötet egy nap eseményeit foglalja össze és a soliloquor címet viseli. Csupán ezt az egy szót értelmezve is rengeteg dolgot tudunk meg a szerzőről.

A tervek szerint a bemutató után félévente összesítik a létrehozási és a játszási költségeket, valamint a már lejátszott előadások bevételeit. Ezt követően újra meghatározzák a részvények értékét. A befektetők később arra is jogot kapnak, hogy a TRIP vezetője által prezentált projekttervekből kiválaszthassák a következő bemutatót, ezzel befolyásolhassák a hosszútávú stratégiát.

A TRIP csapata emellett létre kíván hozni egy KultKlub nevezetű támogatói közösséget is, melyhez éves tagsági díjért csatlakozhatnak a kultúra kedvelők. Azok a befektetők, akik “részvényt” vásárolnak, automatikusan tagjai lesznek a klubnak. A KultKlub tesztüzeme az április 17-i Tizenkét szék bemutatóval indul, ez ugyanis az első olyan projekt, amit “részvényesként” támogatni lehet.

Szereplők

Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós, Rába Roland, Láng Annamária, Bodóczy Zoltán

Közreműködők

Ratkóczi Huba – gitár, Kolozsi Péter – basszusgitár, Oláh Bence – billentyűs hangszerek, Porteleki Áron – dob

Szöveg: Vecsei H. Miklós

Dalszöveg: Závada Péter

Zene: Ratkóczi Huba

Dramaturg: Divinyi Réka

Díszlet: Bartos Letícia

Jelmez: Nagy Fruzsina

A rendező munkatársa: Kónya Klára

Rendező: Magács László

Kezdőlap > Design > BRÉKING > Nézem > Nézem>Színház > A TRIP csapata így újítaná meg a kultúrafinanszírozást Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Závada Péter darabjában
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból