Kilencvenkét éves korában csütörtökön meghalt Kurtág Márta zongoraművész, zenetanár, Kurtág György zeneszerző felesége és alkotótársa. Halálhírét a családja közölte pénteken az MTI-vel.
„Gyászolunk egy nagy muzsikust, egy csodálatos embert, Kurtág György ihlető társát. Inspiráló és szenvedélyesen őszinte ember volt, akinek a zenéhez való viszonyán átsütött a mély szeretet, s aki számára a zenélés morális attitűdnek számított” – olvasható ifj. Kurtág György közleményében.
Kurtág Márta 1927. október 1-jén született Esztergomban, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Antal István, Kadosa Pál, majd Hernádi Lajos növendéke volt. Utána maga is zenepedagógus lett, és miközben hangversenyzett, 1953-63 között zongoratanár volt a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában.
1972 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Tagozatának tanára volt. Szólistaként, kamaramuzsikusként és zongorakísérőként férjével közösen olyan neves fesztiválokon és koncerttermekben lépett fel, mint a Palais Garnier (Festival d’Automne a Paris), a Piano aux Jacobins (Párizs), a Théatre du Jeu de Paume (Aix-en-Provence), a Jerusalem Music Center, az Aldeburgh Festival, a Library of Congress (Washington), a New York-i Carnegie Hall, a zürichi Tonhalle, a salzburgi Mozart-hét vagy a Bécsi Ünnepi Hetek.
Kurtág Márta zongorajátékát az ECM, a Col Legno és a BMC is rögzítette. Tíz éve, 2009-ben lemezre vette Beethoven Diabelli-variációit, az album a BMC Records gondozásában jelent meg.
2017-ben a zene világához való kiemelkedő hozzájárulásukért, valamint hosszú és odaadó zenei együttműködésükért a Franco Buitoni-különdíjat adományozták neki és férjének, Kurtág Györgynek, a világ egyik legjelentősebb modern zeneszerzőjének.
Márta and György Kurtág play Bach-transcriptions by Kurtág
Das alte Jahr vergangen ist BWV 614 – Duette in G-Dur BWV 804 – Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Sonatina BWV 106) – Actus tragicus Recorded by András …
Több mint 70 évig volt Kurtág György társa a magánéletben és az alkotásban is. Rendszeresen koncerteztek közösen, Kurtág kompozíciói mellett gyakran megszólaltatták Bach koráljainak négykezes átiratait is.
A milánói operaház részvétnyilvánító közleménye szerint Kurtág Márta döntő szerepet játszott Kurtág első, tavaly novemberben a La Scalában bemutatott operája, a Fin de partie létrejöttében.
Ucsida Micuko világhírű japán zongoraművész is csodálta a Kurtág-házaspárt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Intenzív, rejtélyes, sötét, másvilági és bensőséges, ezek a szavak jutnak eszembe Kurtág György zenéjéről[/perfectpullquote]
– mondta 2017-ben, a Franco Buitoni-díj átadásakor Micuko.
Korunk Bartókja és Kodálya előtt tiszteleg a Zeneakadémia
A Budapest Music Centerrel együttműködésben megvalósuló hangversenyen Ligeti György alkotásaiból többek közt a még Budapesten komponált 1. vonósnégyest, valamint a 15 évvel később keletkezett Kammerkonzertet hallhatja a közönség – közölte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem csütörtökön az MTI-vel. Tony Arnold, soprano Jacob Greenberg, piano September 9, 2015 Merkin Concert Hall, NYC Resonant Bodies Festival Anton Webern (1883-1945) Wie bin ich froh!, op.
“Ő hihetetlenül tiszta, ihlető személyiség, akinek zenéjéből sugárzik a mély szeretet. Ez lehet a feleségéhez, Mártához fűződő különleges viszony kifejeződése. Aki hallotta Kurtágékat négykezest játszani, az tudja, mit értek ezalatt. Tudjuk, hogy Kurtág György kimagasló zeneszerző, de mindig vele volt Márta, a csodálatos zongoraművész. Ők együtt szeretik a zenét” – tette hozzá a japán zongoraművész.