Két fő oka van annak, hogy az emberek miért költenek több pénzt a kelleténél: jobban akarják érezni magukat, vagy távolodni a fájdalomtól. Egy új ruha vásárlásával szórakoztatjuk magunkat, és eltereljük a figyelmünket minden olyan valós problémáról, amellyel meg kell küzdenünk.
A Bright Side összegyűjtötte milyen okok állhatnak a vásárlási kényszer mögött.
Le akarsz nyűgözni másokat
A természeti erőforrások korlátozottak, és Darwin evolúciós elmélete értelmében az embereknek versenyezniük kell értük, és meg kell próbálniuk a lehető legtöbbet követelni saját jólétükért. De ha minden alapvető szükségletünket kielégítjük, a fogyasztás végül valami másból származik. Ez azt eredményezi, hogy az emberek úgy mutatják meg gazdagságukat és fontosságukat a világ többi részének, hogy egyre több olyan dolgot vásárolnak, amire valójában nincs szükségük.
Mit tegyünk helyette: Ne feledd, hogy a jó érzés jobb, mint a jó megjelenés. Mert legyünk őszinték, egy újabb drága pulóvertől hosszú távon nem lesz jobb a közérzeted. Ugyanennyi pénzért pedig kényeztethetnéd magadat egy gyógyfürdővel, amelyről kipihenten, stresszmentesen térhetnél vissza.
Féltékeny vagy azokra, akiknek több van
Szeretjük magunkat a minket körülvevő emberekkel összehasonlítani. Ez azt eredményezi, hogy csak azért veszünk dolgokat, mert a barátainknak is van, nem pedig azért, mert szükségünk van rá. Személyes birodalmunk méretének növelésére törekszünk azáltal, hogy több dolgot vásárolunk, mint mások.
Mit tegyünk helyette: A boldogság valóban a kis dolgokban rejlik. Egy nagy vásárlás nem feltétlenül egyenlő a sok boldogsággal. Lehet, hogy a kézhezvétel pillanatában izgalomba hoz, de ez gyorsan elmúlik. Sokkal értelmesebb egy egyszerű vacsora és egy jó beszélgetés a barátaiddal és családoddal. Még az is bebizonyosodott, hogy ezek az értelmes kapcsolatok növelhetik a túlélési arányt.
A marketing áldozatává válsz
Sok marketing trükköt használnak arra, hogy vásároljunk valamit, és a legtöbbjükről még csak nem is tudsz, de a cégek igen. Még az úgynevezett „hideg vásárlókat” is sikerül meggyőzniük, akik nem tudták, hogy olyan problémájuk van, amelyet új termék vásárlásával meg lehet oldani. Az egyik gyakran használt trükk az, hogy lehetőséget adunk a fogyasztónak a termék kipróbálására. Az a pillanat, amikor fizikailag egy új terméket tartanak a kezükben, a pszichológiai tulajdon érzését keltheti, és nagyobb valószínűséggel eredményez vásárlást.
Mi a teendő helyette: Gondold át, mire van szükséged, mielőtt megvásárolod. Az emberek általában többet vásárolnak egy boltban, mint amikor online vásárolnak, mert az üzletben sokkal kiszolgáltatottabbak az impulzusvásárlással szemben. Annak érdekében, hogy ez veled ne fordulhasson elő, készíts magadnak világos bevásárlólistát indulás előtt, és csak azt vásárold meg, ami a listán van.
Úgy érzed, nem te irányítod az életed
Az anyagi javak birtoklása azt az érzetet kelti, hogy nagyobb biztonságban vagyunk. Ez igaz alapvető szükségleteinkre, például tetőre vagy ruházatra, de hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a többlet birtoklása még nagyobb biztonságot eredményez. Annak ellenére, hogy ez rövid ideig biztonságérzetet adhat nekünk, kevésbé stabil, mint azt szeretnénk hinni.
Mit tegyél helyette: Tanulj meg együtt élni az „eléggel”. Bátorítsd magad, hogy küzdj a vágy ellen, hogy még többet birtokolj, mint amennyit el tudsz fogyasztani. Vásárlás előtt egyszerűen kérdezd meg magadtól – miért veszem ezt meg?
Unatkozol
A leggyakoribb ok, amiért vásárolunk, az egyszerű – az unalom. Amikor nincs semmi más dolgunk, ha nincs célunk, egyszerűen kapunk valami újat, ami feldobja a napunkat, és hisszük, hogy ez boldoggá tesz majd minket.
Mit tegyél helyette: A céltudatos élet azt jelenti, hogy idődet és pénzed olyan fontos dolgokra fordítod, amelyek jobb jövőt teremtenek neked és a körülötted lévő embereknek. Tehát ahelyett, hogy egy új vásárlás rövid izgalmára költenél, jelentkezz önkéntes munkára, vagy menj el és fedezd fel a világot.
Kapcsolódó cikk
10 spórolási tipp a hétköznapokban, amivel ezreket takaríthatsz meg
A spórolással a fenntarthatóságot is szolgáljuk.