A Victoria és Albert múzeum honlapján csak a látogatók kreativitását felkeltő funkciók szabnak gátat a virtuális múzeumi bolyongásnak.

Két éve készültek a virtuális múzeum megújítására

Megújult a Victoria és Albert Múzeum (V&A) online platformja, amelyen a látogatók 5000 év mintegy 1,2 millió történelmi, művészeti, iparművészeti vagy előadóművészeti szempontból jelentős kiállítási tárgya között merülhetnek el, írja a The Art Newspaper.

victoria albert muzeum uj honlap scaled
Hong Hao: My Things No. 1 (2001) / Fotó: Victoria és Albert Múzeum

A koronavírus-járvány során, miután több alkalommal is bezárták a múzeumokat, az intézmények és kiállítások, például a Tate Modern Andy Warhol-anyaga vagy Dante halálának 700. évfordulója alkalmából megnyílt Isteni színjáték-tárlat az Uffiziben virtuális üzemmódra állt át.

Kapcsolódó cikk

Az Explore the Collections elnevezésű felület mégsem elsősorban a járványügyi korlátozások miatt készült. A Victoria és Albert múzeum vezetősége két éve felismerte, hogy manapság a közösségi médiához szokott közönség már egészen más módon kerül kapcsolatba egy múzeummal és annak gyűjteményével, mint akárcsak 2009-ben, amikor az intézmény előző online felülete elkészült.

A kulturális intézmények bezárása tehát csak ráerősített a virtuális hozzáférés fontosságára. A február 9-én élesedett béta verzióban, akárcsak Alice csodaországban, a végtelenségig lehet böngészni. Most már nem kerül „zsákutcába” a látogató, ahogy a korábbi honlapon, amely részletes leírásaival elkülönült a V&A főoldalától. Az új portál arra ösztönzi a látogatókat, hogy intuitív módon böngésszenek, és horizontális módon is átjárást biztosít a különböző gyűjtemények között.

Ne keresd, hanem fedezd fel, csináld meg!

Újdonság a kulcsszavas keresőfunkció, és lehetőség nyílik különféle szűrőfeltételek alapján böngészni a tárgyak között, amelyeket aztán a múzeum térképe alapján fel is kereshetünk. A kategóriák címkéi és az oldal alján található „vizuális svédasztal” rengeteg, valamilyen módon a keresett tárgyhoz kapcsolódó egyéb kincset ajánl fel. Több mint 500 ezer ingyenesen letölthető fotó készült a műtárgyakról, valamint a különlegesebb tárgyakhoz, kiállításokhoz videós anyag is tartozik.

A múzeum egyik fontos filozófiája, hogy inspirálni kívánja a látogatókat, felkelteni a bennük szunnyadó kreativitást. Ezt megkönnyítendő még közelebb hozzák az emberekhez a látnivalókat, akár az otthonaikban is. Ezért került Mary Quant 1962-ben készített Georgie ruhája mellé például a letölthető a szabásmintája is. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet