Egy-egy jól elsülő poszt tízezreket tarthat a profilnál
A Birmingham közelében található, közép-angliai vidék iparosodását bemutató skanzen, a Black Country Living Múzeum lett a legnépszerűbb múzeum a TikTokon, írja a The Guardian.
Hogyan sikerült több mint 350 ezer nemzetközi követőt begyűjtenie és többmilliós nézettségű videókat készítenie az egyébként számtalan szakmai díjjal kitüntetett intézménynek?
A világjárvány miatt egyébként is ezer sebből vérző kulturális szektor régóta gondban van, hogyan tudja megszólítani a fiatalokat. A folyton változó Covid-19 szabályokhoz alkalmazkodni kénytelen múzeumoknál az online jelenlét kulcsfontosságúvá vált, amellyel új réteghez tudnak szólni.
A koronavírus-járvány alatti álmokat gyűjti a London Múzeum
A projekt keretében nem fogják értelmezni vagy elemezni az álmokat, de kutatási célokra felhasználhatóak lesznek a beszámolók.
Kapcsolódó cikk
A TikTok-profil ötlete a 31 éves kommunikációs menedzsernek, Abby Birdnek jutott eszébe. A múzeum bezárásával munkaideje nagy része felszabadult, és mivel maga is rajongója a platformnak, ezért augusztus végén elindította a múzeum profilját.
„Amikor elmondtam a vezetőségnek az ötletet, és elmagyaráztam, hogyan működik a platform, azt mondták, ők ezt nem értik, de hajrá” – mondta Bird.
No Title
No Description
Állítja, hogy már annak is örült volna, ha karácsonyig összejön tízezer követő. Ezt a célkitűzést végül már a második videójukkal megugrották. A TikTokon éppen akkor tarolt egy virális K-pop mémvideó, ennek készítették el a paródiáját a múzeum területén, az egyik korabeli ruhába öltözött munkatársukkal. A múzeum ezzel bekerült az Egyesült Királyság idei 100 legnépszerűbb TikTok-profilja közé. Bird azt is kiderítette, hogy világviszonylatban is nekik van a legtöbb követőjük a múzeumok között.
Követőből lesz a látogató?
Adam Koszary viszont nagyon is érti, hogyan lehet a fiatalokat megszólítani a közösségi oldalakon. 2018-ban az Angol Skanzen közösségi média menedzsereként dolgozott. Az egyik tweetjét, amelyben egy különös juh fotóját osztotta meg, úgy felkapta az internet, hogy egy időre a Tesla milliárdos alapítója – és most már tequilát is forgalmazó Elon Musk – profilképeként állította be.
Koszary most már a londoni Királyi Művészeti Akadémia közösségi oldalaiért felel, de szívesen ad szakmai tanácsokat a hozzá forduló kulturális intézményeknek arról, hogyan tehetnék hatékonyabbá a kommunikációjukat. Véleménye szerint sokan még csak most kezdik kapizsgálni a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket, és hiába rendelkeznek jelentős követőtáborral, ha nem képesek szólni hozzájuk.
Kapcsolódó cikk
Bird és Koszary szerint a titok abban rejlik, hogy ki kell tapasztalni, mi az, ami működik az egyes platformokon. Annak megfelelően kell megválasztani a hangnemet, és a tartalmakat az adott oldal sajátosságaira kell szabni. Ez nem azt jelenti, hogy állandóan az a cél lebegjen a szemük előtt, hogy virális tartalmat gyártsanak.
A Yorkshire Múzeum például a Twitteren elindította a „kurátorkihívást”, amelyben a múzeumok valamilyen aktuális tematika alapján posztolnak a kiállítási anyagukból – például Halloween kapcsán a legijesztőbb tárgyaikat mutatták meg.
A valódi kérdés azonban az, hogyan lesz a közösségi oldalon népszerű tartalomból tényleges haszon az intézmény számára.
Az, hogy jelenleg zárva tartunk, nem jelenti azt, hogy ne dolgoznánk. Most a honlapunkkal foglalkozunk, és azt figyeljük, mennyi kommentet kapunk – ezek mind nagyon fontos jelzések, hogy az emberek mennyire értették meg a történetet. Bízom abban, hogy ezek az emberek el is jönnek majd hozzánk
– mondta Bird.