Miért ábrázolják a vígjáték sorozatokban olyan esetlennek az apákat?

Homer Simpsontól a Modern család Phil Dunphy-jáig az apákon viccelődnek és a gyereknevelésben inkompetensként állítják be őket a sorozatok. Erica Scharrer médiakutató szerint a vígjátékok nem tartanak lépést az édesapák megváltozott szerepeivel és valós kihívásaikkal.

Apatípus csak egy van

Imádjuk a sorozatokat. Amióta a streamingszolgáltatók is ontják a legváltozatosabb tematikájú, soha véget nem érő történeteket, spin-offokat, előzménysorozatokat kreálnak, a kedves nézőnek nincs is más dolga, mint ráfüggni a gondosan csepegtetett történetmesélésre, és csak darálni a karantén alatt, egy esős hétvégén vagy egy fárasztó munkanap után, akár egy évtizeden keresztül. Abba nem gondolunk bele, hogy a pozitív vagy negatív, reális vagy eltorzított sztereotípiák – ahogy például a rendőrséget ábrázoló filmek esetében is – mennyire rögzülnek bennünk. Erica Scharrer, a Massachusetts Amherst Egyetem kommunikáció professzora erre világított rá az apák karakterének tudományos vizsgálatával.

Homer Simpson / Fotó: 20th Century Fox

Scharrer kutatási területe a társadalmi nemek és a média kapcsolata, ezen belül is a férfiak megjelenítését vizsgálja. Csapatával azt elemezték, hogyan változott az apafigurák ábrázolása a televíziós vígjáték sorozatokban az idők folyamán, írja a Big Think.

Sorozatok, amik a rasszizmusból adódó problémákat járják körül

Sorozatok, amik a rasszizmusból adódó problémákat járják körül Madam C. J. Walker: az önerejéből lett milliomos Madam C. J. Walker, az első önerőből lett fekete női milliomos története a Netflix saját gyártású, igaz eseményeken alapuló mini sorozatában tűnik fel újra. Walker eredetileg mosónőként dolgozott. Az élet azonban számos nehézséget gördített a szorgos nő elé.

Az 1950-es és ’60-as évekbeli sorozatokban az apák még komoly, nyugodt és bölcs, de amolyan megközelíthetetlen alakok voltak. Csak a későbbi évtizedekben kezdték bolondos, ügyefogyott és szerencsétlen figuraként beállítani őket. És bár az utóbbi években nagyban megváltozott az apák szerepe és a velük szembeni társadalmi elvárások, a férfiak több időt töltenek a gyerekeikkel. Vajon a sorozatok lekövették ezt a változást? Scharrer azt a következtetést vonta le, hogy igen és nem is.

Top 10 Memorable TV Dads

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

A szórakoztatóipar termékei hatással vannak arra is, ahogy magunkat és másokat megítélünk. A széles közönséget megszólító szitkomok gyakran a sztereotípiákra építenek, a humor forrása gyakran a társadalmi szerepekből, szexuális identitásokból, társadalmi rétegekből fakadó normák és elvárások.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Amikor a vígjátékokban az apákat sztereotipizálva ábrázolják, azt sugallják, hogy a férfiak születésüktől fogva alkalmatlanok a gyereknevelésre. Ez az apákat lebecsülő ábrázolás azt erősíti, hogy a heteroszexuális, kétszülős családmodellben elsősorban az anyáknak kell oroszlánrészt vállalniuk a gyereknevelésben[/perfectpullquote]

– mondja Scharrer, aki 2001-ben jelentette meg első tanulmányát a szitkom-apákról, amelyben a velük kapcsolatos poénokra fókuszált. Azt találta, hogy a régebbi sorozatokhoz képest az újabb készítésű alkotások gyakrabban poénkodnak az apákon, az anyákat pedig sokkal kevésbé gúnyolják ki.

A kisebbrendűségi komplexus táplálása?

Az új tanulmányában Scharrer arra volt kíváncsi, hogy alakul az apák és gyermekeik kapcsolata a sorozatokban az amerikai megváltozott társadalmi elvárások alapján. A kutatáshoz 34 közismert, 1980 és 2017 között vetített családi vígjáték sorozatot vizsgált. Találomra választott ki két epizódot mindegyikből. 587 jelenetet azonosított, amelyben az apákat játszó karakterek másokon gúnyolódtak vagy saját magukon poénkodtak.

Samantha Marie Ware azt állítja, pokollá tette az életét Lea Michele a Glee sorozat forgatása alatt

Vannak színészek, akik híressé váltak arról, milyen nehéz együtt dolgozni velük. Ilyen például Joaquin Phoenix. Mint beszámoltunk róla, egyedül Robert De Nirót tisztelte a Joker forgatása alatt. Nehéz természet ide vagy oda, megnyerte a filmmel élete első Oscar-díját idén. Lea Michele-lel sem könnyű. Már egy ideje rebesgetik, hogy nem túl barátságos a forgatások alatt.

Azt is megvizsgálták, hogy az apákat milyen gyakran mutatták együtt a gyermekeikkel három fontos gyereknevelési szituációban: amikor tanácsot adnak, amikor a nevelési szabályokat beszélik meg, és amikor pozitív vagy negatív módon értékelik gyerekeik viselkedését.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Meglepő módon az újabb készítésű sorozatokban kevesebb gyereknevelési helyzetben láthatjuk az apákat. Amikor gyereket nevelnek a képernyőn, akkor az esetek több mint 50%-ában viccesen bolondosnak ábrázolják őket a 2000-es és a 2010-es években készült alkotásokban, míg az 1980-as és 1990-es évekbeli sorozatokban csupán 18, illetve 31%-ban[/perfectpullquote]

– hívja fel a figyelmet a kutató az adatokra. A sorozatok közönsége az esetek nagyobb részében tehát még mindig az apák szülői hibáin vagy esetlenségein nevethet.

A kommunikáció és médiaismeret állandó kérdése, hogy a szórakoztatóipar milyen arányban tükrözi vagy torzítja el a valóságot.

A Pew Research Center országos felmérése szerint az apák 2016-ban már háromszor annyi időt töltenek gyermekeikkel, mint 1965-ben. Manapság az apák ugyanolyan valószínűséggel jelentik ki, mint az anyák, hogy a szülőség személyiségük egyik meghatározó része.

Ugyanolyan arányban találják örömtelinek a gyereknevelést, mint az anyák. Ugyanakkor a Pew statisztikái azt is jelzik, hogy van még mire odafigyelniük a mai édesapáknak. A megkérdezettek nagy része nem érzi azt, hogy elegendő időt tölt a gyerekeivel, főleg a munkájuk miatt. Csak a 39%-uk elégedett magával mint szülő.

Ez a 10 legjobb film és sorozat 2019-ben az Amerikai Filmintézet szerint

A Joker, Az ír és a Házassági történet is az év legjobb filmjei között szerepel az Amerikai Filmintézet (AFI) idei tízes toplistáján. A tévéműsorok közül a Csernobil és a Trónok harca is díjazott lett. legjobb filmek 2019, legjobb sorozatok 2019

Az önkritikusabb szülői önképet talán éppen a sorozatokban ábrázolt ügyefogyott apai jellemábrázolás erősíti meg. Ugyanakkor, a szitkomokban látott apakép sosem érheti el a valódi apák szerepének összetettségét.

A szerk. ajánlása

Címlapról

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból