Hollywood ismét hazudott: az amerikai filmipar száz éve hamis képet fest a rendőrségről.  

A maszk lehullott

Korábban már írtunk arról, hogy mit tehet a zeneipar a rasszizmus ellen vagy milyen irodalmi alkotásokból tájékozódhatunk a rasszizmus témájában. Dr. Robin DiAngelo személyiségfejlesztő, paradigmaváltó kötetét is ajánlottuk, de bemutattuk azt is, hogy a többségi társadalom számára hogyan lehet egyszerű, hétköznapi példák segítségével megértetni a faji alapú diszkriminációt.

denzel washington ethan hawk hollywood rendorseg
Denzel Washington és Ethan Hawke a Kiképzés című filmben (2001) / Fotó: Allstar / Warner Bros

A változással most Hollywoodnak is szembe kell néznie. Miután a világon milliók nézték végig George Floyd erőszakos halálát, és az eset kapcsán előtérbe került több, színesbőrű személy ellen elkövetett hasonló eset, valamint az amerikai rendőrség a békés tüntetőkkel szembeni agresszív fellépései. A továbbiakban lehetetlen lesz fenntartani a bűnüldöző szervekről a „szolgálunk és védünk” jegyében kialakított kedvező, állampolgárbarát képet.

Így változtatják meg a gender-nonkonformista színészek Hollywoodot

Világunkban a születéskori nem csupán egy múló állapot, vélik a gender-nonkonformisták. A világ művészei – színészek, zenészek – a genderizmusért küzdenek, hogy a nemek megváltoztathatóak legyenek. Grimes is születendő gyermekére bízza majd, hogy kiválassza saját nemét. A filmiparban történő változások mellett a divatipar is egyre nyitottabb a transzneműségre.

A filmek és a sorozatok többnyire mindig is kedvező fényben tüntették fel az amerikai rendőrséget, akár szánt szándékkal vagy anélkül írja a The Guardian. Hollywood mindig is élen járt a végrehajtó szervek hőstetteinek bemutatásában, ugyanakkor mivel sosem ütött meg igazán kritikus hangot a rendőrség piszkos ügyeiről, így most bűnrészesnek kiáltották ki a fehérmosdatásban.

Bár rengeteg rendőrfilm és -sorozat szól a fekete és fehér hős rendőrök együttműködésről, ám mindez koránt sem tükrözi a valóságot.

Hiszen ki nézne egy olyan sorozatot, amelyben az ügyek fele felderítetlen marad, ahogy a való életben történik? A közönség – vagyis mi – az agyafúrt akcióhősökre, a találékony zsarukra és az öntörvényű egyéniségekre vagyunk vevők, akik többnyire fehér férfiak. Még az olyan vígjáték-sorozatok is, mint például a Brooklyn Nine-Nine, ahol a New York-i multikulti világ és a kisebbségek jelenlétére kényesen ügyelnek, tökéletesen kedvező fényben tüntetik fel az amerikai rendőrséget.

BROOKLYN NINE-NINE – Official Trailer

The pilot episode for this new Fox comedy starring Andy Samberg was film in Herald Examiner, one of Hollywood Locations’ premier properties in Los Angeles.

A rendőrség keretein belül jelen lévő rasszizmus ábrázolása ugyancsak torz képet mutat. A szórakoztatóipar többnyire a hivatalos álláspontot képviselte: boldog tudatlanság és tagadás csupán a „rohadt alma a kosárban” szintjén ismerte el a problémát. Tehát azt a képet sugallták, hogy a rendőrök többsége nem rasszista és az intézményi szintű fajgyűlöletet és diszkriminációt meg egyenesen tagadták. Maga az Egyesült Államok legfőbb ügyésze, William Barr állította teljes meggyőződéssel a minap, hogy szerinte a bűnüldöző szervekben intézményi szinten nincs jelen a faji megkülönböztetés.

A rendőrség ábrázolása az amerikai filmekben

Május 25., azaz George Floyd halála után mind a képernyőn, mind a való életben Barr álláspontja tarthatatlan. De milyen képet mutatott a filmeken keresztül eddig az amerikai szórakoztatóipar?

Egy nemzet születése – Amerika hőskora (1915): DW Griffiths hírhedt filmeposza a polgárháború és az újjáépítés korszakát mutatja be, amikor még alig létezett a mai értelemben vett rendőrség. Az akkor születő Ku-Klux-Klan mozgalmat mint bátor jog- és rendvédő csapatot mutatja be, akik a fehéreket védik a portyázó feketékkel szemben, és helyreállítják a jó öreg fehér felsőbbrendűség rendszerét. A film a rendszerszintű rasszizmust hőstetté magasztalta, és csak nagyon lassan mozdult el innen a mainstream kultúra.

Black Lives Matter budapesti tüntetés: “Senki sem szabad, amíg mindenki nem szabad”

George Floyd tragikus halála megrázta az Egyesült Államokat, ahol napok óta zajlanak tüntetések. Azonban világméretűvé duzzadt Londontól kezdve Berlinen keresztül egészen Új-Zélandig szolidaritásukat fejezik ki az utcára szervezett rendezvényeken. Így borítékolható volt, hogy budapesten is megmozdul a tömeg, mint ahogyan az is elkönyvelhető volt, hogy Banksy is megszólal az ügyben.

Forró éjszakában (1967): A polgárjogi mozgalom korában már a filmipar is kezdett tudomást venni a rendőrség köreiben tapasztalható rasszizmusról. Az öt Oscar-díjat elnyert filmben a Sydney Poitier által alakított fekete philadelphiai rendőr a Mississippi folyó mentén fekvő déli kisvárosban a helyi rendőrkapitány rasszizmusával szembesül. Együtt kell megoldaniuk egy gyilkossági ügyet, és a film végén a közönség azt ünnepelhette, hogy a fajgyűlölő rendőrfőnök egy hajszálnyival kevésbé tűnt már rasszistának.

Forró éjszakában – 1967 (klasszikus szinkronnal) – részlet

In the Heat of the Night – Pannónia Filmstúdió 1971. Sidney Poitier-Bujtor István, Rod Steiger-Mádi Szabó Gábor, Larry Gates-Zách János Továbbá: Tyll Attila,…

Sweet Sweetback’s Baadasssss Song (1971): A színesbőrű filmesek számára annyira magától értetődő a rendőrség fajgyűlölete, hogy amikor ötven évvel ezelőtt Melvin van Peebles karaktere megöl két fehér rendőrt, tudja, hogy az egyetlen lehetőség számára, hogy elmenekül. Ebben a tekintetben a 2019-ben készült Queen & Slimben sem jobb a helyzet: hasonló megoldásra jut a napjainkban játszódó történetben a főszereplő fekete pár, akik véletlenül megöltek egy fehér rendőrt.

Halálos fegyver 2. (1989): A fekete és fehér rendőrpáros szereposztása több film klasszikus mozgatórugója. Vagy leküzdik a köztük lévő faji különbségeket, vagy a kezdetektől fogva kiegyensúlyozott a kapcsolatuk. Mel Gibson és Danny Glover a legjobb barátok, akik az apartheidet támogató dél-afrikai fajgyűlölő bűnözőket üldözik. De nem esik szó a Los Angeles-i rendőrség rasszista megnyilvánulásairól, miközben 1992 tavaszán a Los Angeles-i rendőrség 53, többnyire színesbőrű áldozat élete árán veri le a Rodney King-zavargásokat. Az esküdtszék felmentett minden tettest.

Látunk bármi változást 2000 után?

Kiképzés (2001): A Los Angeles-i rendőrség kötelékében a „rohadt almát” egy fura csavarral itt éppen a sötétbőrű Denzel Washington karaktere testesíti meg. A filmben szinte minden színesbőrű karakter bűnöző, míg Ethan Hawke, az újonc alakítja a „fehér megmentőt”. A korrupt fekete rendőr vajon annak a jele, hogy valóban ilyen az amerikai rendőrség vagy új szintre emelték a tagadást?

Az amerikai bűnüldözés Gordon Parks lencséjén keresztül

A rendszerszintű erőszak és hatalommal való visszaélés témája sajnos nem is lehetne aktuálisabb a mai közbeszédben, amikor a világhírű fotós, Gordon Parks munkáit most a Steidl kiadó publikálásában láthatjuk csokorba gyűjtve, az A bűn légköre című kiadványban. Parks igyekezett tudatosan kerülni az olyan, média által klisévé minősített bűncselekmények kizárólagos bemutatását, mint a droghasználat és a korrupció.

Három óriásplakát Ebbing határában (2017): Martin McDonagh hét Oscar-díjra jelölt filmjében Sam Rockwell fajgyűlölő kisvárosi rendőrt alakít. Az a hír járja róla, hogy kegyetlenül megkínozza a fekete gyanúsítottakat. Karaktere végül új esélyt is kap, áldozataival ellentétben.

Bright (2017): a Netflix fantasy alapú sci-fijében Will Smith egy ork társat kap maga mellé. Így a történetben ő lesz az erőszakos rasszista az emberi fajnál alacsonyabb rendűnek tartott lénnyel szemben. Ez a narratíva nem csak a rasszokkal kapcsolatosan vet fel kérdéseket, hanem a rendőrségi fajgyűlölet témájában is felkavarja az állóvizet.

Bright | Official Trailer | Netflix

Humans, Orcs, Elves… everybody is just trying to get along. Get ready for the world of Bright, a new Netflix Original Film, starring Will Smith and Joel Ed…

Számos manapság készült filmben, amelyekben afroamerikai áldozatok szerepelnek: Fruitvale Station (2013), A gyűlölet, amit adtál (2018), Blindspotting (2018), Ha a Beale utca mesélni tudna (2018). A közös vonásuk, hogy a rendőrséggel szembeni igazságszolgáltatás csak fikció.

Detroit (2017): Kathryn Bigelow filmje az 1967-es faji zavargások idején játszódik.  Bigelow-t amiatt érték kritikák, mert túl hangsúlyosan ábrázolta a feketék áldozati szerepét és a fehérek mélyen berögződött faji előítéleteit.

„A fehéreknek felelősséget kell vállalniuk az Amerikában jelen levő rasszizmus miatt” – ismerte el az Oscar-díjas rendezőnő már akkor.

Fotók: Az Egyesült Államok-beli antirasszista tüntetések második napja

Bár a polgármesterek kijárási tilalmat rendeltek el, és sokak felháborodására Trump a Nemzeti Gárda bevetésével és gumilövedékekkel fenyegetőzik, a tüntetések nem látszanak csitulni. George Floyd halála miatt, valamint a fekete bőrű lakosság ellen fellépő rendőri brutalitás és a fehér felsőbbrendűséggel átitatott társadalmi berendezkedések ellen tüntetések sorozata kezd kibontakozni az Egyesült-Államokban.

Ez talán annak a jele, hogy megindult egy változás. A Black Lives Matter mozgalom rákényszeríti a filmes szakembereket is, hogy a rasszizmus szempontjából is átgondolják, milyen történeteket dolgoznak fel, és talán felismerik a felelősségüket. A régi narratívák innentől már nem működnek. Az amerikai utcákon, akárcsak a mozivásznon vagy a képernyőkön, már nem lehet letagadni a valóságot.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.