Szintén zenész? Így demokrazitálódik a zeneipar a 2020-as években

A technika fejlődése, a digitális világ miatt a zenei kiadók egyre kisebb szerepet játszanak abban, hogy egy dalszerző megélhessen a zenélésből.

Kanye West nyitott kapukat dönget

Kanye West aktív részese volt a 2010-es évek zeneipari trendjeinek, lemaradt volna a 2020-as éveket forradalmasító változásokról? A sztár még szeptemberben tette közzé a Twitteren a zeneipar elleni kirohanását, amelyben sérelmezte, hogy a zenei kiadók modern rabszolgatartókként bánnak a zenészekkel. Szerinte, amikor a zenészek szerződést kötnek egy-egy kiadóvállalattal, azzal egyben le is mondanak az eredeti felvételeik jogáról. Így semmit sem kezdhetnek a saját zenéjükkel: a kiadó határozza meg, mikor és hol lehet lejátszani. A művészeknek pedig marad az, amit a hírnevükből, a koncertezéssel és a hivatalos ajándéktárgy-értékesítésből pénzzé tudnak tenni.
aj tracey rapper zeneipar atalakulas
AJ Tracey, a self-made rapper átlátja a 2020-as évek zeneiparát / Fotó: Anthony Harvey/Rex/Shutterstock
West még egy tervezetet is összeállított  a zenei kiadók feltételekről. A javaslatok között szerepel például, hogy csak rövid távú szerződéseket lehessen kötni a zenészekkel, 80%-ban a művészt illessék meg a jogdíjak (ez eddig éppen fordított arányban történt a cégek javára), és nagyobb átláthatóságot is követelt.

Mit tehet a zeneipar a rasszizmus felszámolása érdekében? – Contextus magazin

George Floyd fekete férfi halála a zene ipart is mozgósította és reakcióra késztette.

Úgy tűnik, West árnyékra vetődött, mert ezek a változások már egy ideje organikus módon elindultak. Míg korábban a zenészeknek nem volt választása azon túl, hogy lemondanak az eredeti felvételek jogairól a kiadó javára, cserébe a kiadó megelőlegezi a lemez befejezéséhez szükséges összeget, és állja a disztribúciós és promóciós költségeket.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

this represents good and America becoming whole again. We will no longer outsource to other countries. We build factories here in America and create jobs. We will provide jobs for all who are free from prisons as we abolish the 13th amendment. Message sent with love

ye (@kanyewest) által megosztott bejegyzés,

Manapság azonban, a streamingszolgáltatók és a közösségi média korában a mérleg serpenyője a zenészek felé billent. Jorja SmithLittle Simz, Gerry CinnamonTom Misch vagy Skepta úgy jutottak a slágerlisták élére, hogy nem álltak szerződésben kiadókkal. A Midia Research adatai szerint ezek az előadók alkotják a zeneipar legdinamikusabban fejlődő szegmensét. 2019-ben 873 millió dollár bevételre tettek szert a „csináld magad-művészek”, ami 2018-hoz képest 32%-os növekedést jelent.

A zeneipar demokratizálódása

Ezt a tendenciát felismerve már a nagyobb zeneipari vállalatok is sokkal kedvezőbb feltételeket ajánlanak a független zenészeknek. A BMG, az egyik legnagyobb globális zeneipari vállalat 75-25%-ban osztja fel a jogdíjakat a zenészek javára. A kisebb kiadók még kedvezőbb feltételeket kínálnak: az alkotók a jogdíjaik akár 100%-át is megtarthatják és további szolgáltatásokat is kapnak.

Alexandra Burke a zeneiparban tapasztalható rasszizmusról mesélt – Contextus magazin

Alexandra Burke 2008-ban nyerte meg a brit X-faktort, azóta pedig hihetetlen sikerre tett szert. Lemezeivel az Egyesült Királyság zenei toplistáinak magaslataiba küzdötte fel magát. Ennek ellenére azonban komoly kihívásokkal kell szembenéznie a bőrszíne miatt, írja a The Guardian.

Willard Ahdritz, az egyik kisebb kiadó, a Kobalt alapítója szerint a független szektor növekedése a zeneipar demokratizálódását jelenti.
Régen a próbálkozó zenészek mindössze 5%-ának sikerült bekerülnie a szórakoztatóiparba, ma már létezik egy nagyon széles középréteg is, akik évente legalább 100 ezer dollár forgalmat generálnak. Ez azt jelenti, hogy meg tudnak élni a zenélésből.
Ahdritz arra számít, hogy néhány éven belül ez a középréteg már 7 milliárd dolláros összbevételt hozhat. A nagy kiadók a már befutott művészek kiadócégeivel általában társulási szerződést kötnek, ahogy Stormzy is tette a nevéhez köthető #MERKY és az Atlantic között. A szerződések alapján a nyereséget általában megfelezik, a felvételek joga pedig egyénileg kialkudott feltételek alapján dől el. Igazán kevés szerző tudja megtartani a felvételek jogát. A The Guardian ismeretei szerint Taylor Swiftnek 2018-ban a Universallel kötött megállapodásában vagy Pharrell Williams-nek, aki 2013-ban szerződött le a Sony-hoz tartozó Columbiával, sikerült. Az, hogy Swifték esetében hangsúlyos lehetett a dalok jogainak kezelése, nem lehet csodálkozni, azután, hogy első hét lemezének jogait gyakorlatilag elvesztette. https://www.youtube.com/watch?v=Oc3IXko6Ups Andy Musgrave, a jó nevű brit rapper, AJ Tracey menedzsere úgy látja, a nagyobb kiadók sokat változtak a korábbiakhoz képest, ma a felvételek joga mindig kényes kérdés. “Tárgyaláskor a legfőbb szempont, hogy a zenék joga és a döntéshozatal nálunk maradjon, továbbá hogy a bevétel oroszlánrészét megtarthassuk” – mondta a menedzser, aki pontosan a West által javasolt feltételek mellett szerződik. Hozzátette, a jövőben még tovább fog erősödni a szerzők pozíciója a kiadókkal szemben, ami nagyobb teret fog adni a most még szigorúan szabályzott alkalmi projekteknek.

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból