A motorfelújítás részei: hengerfej, motorblokk, főtengely
Egy motorfelújítás lehet teljes vagy részleges, azaz vagy az egészet egyben elvégezzük, vagy az egyes részekkel foglalkozunk csak. Ez természetesen függ attól is, hogy hol vannak problémák. Érintett lehet a motorblokk, a hengerfej vagy akár a főtengely is.
A főtengely felújítása
A régebbi modellek esetén elengedhetetlen volt, hogy a főtengely is felújításra kerüljön. Ez több okra is visszavezethető. Ilyen például a hajtórúdcsapágyak berágódása, a tengelyirányú támasztók kopása vagy a nyugvócsapágyak körbefordulása.
A járműiparban bekövetkezett fejlődésnek hála ma már egyre ritkábban lehet ilyen hibákkal találkozni. A főtengely tovább bírja, mint korábban. Ha figyelünk a megfelelő karbantartásra, akkor akár 600 ezer kilométert is elmegy felújítás nélkül. Ettől függetlenül vannak olyan esetek, amikor hamarabb bele kell kezdeni a felújításba.
Fontos a repedések keresése
Elővigyázatosság a nyomatéklengések miatt
A dugattyúk mozgását forgó mozgássá konvertálja a főtengely. A teljes nyomaték átmegy rajta nagyon magas fordulatszám mellett. Ez egy óriási, de nem egyenletes terhelés, azaz nyomatéklengések alakulnak ki, ami tovább növeli az igénybevételt.
A hajtáslánc védelme érdekében lengéscsillapítókat alkalmaznak. Ez lehet kéttömegű lendkerék vagy főtengely-lengéscsillapító. Elővigyázatosságból ezeket minden karbantartás során érdemes ellenőrizni. Bár egyéb problémák okai is lehetnek, most a főtengely élettartamára gyakorolt hatásuk miatt emeljük ki őket.
A beragadt dugattyú
A főtengely köszörülése
A forgattyúcsapok kopnak és berágódhatnak. Ez egyenletes felületet eredményez. Ez orvosolható a főtengely köszörülésével. Ekkor a csapágyakhoz hozzáköszörülik a csapokat.
Számos probléma vezethet egy motorfelújításhoz. Ha viszont figyelünk a rendszeres karbantartásra, akkor kitolhatjuk a felújítás időpontját, sőt akár el is kerülhetjük.