Bőrhibák felvállalására buzdító mozgalmak, extrém kontúrozás a smink alapozásakor, közösségi oldalak arcformáló filterei, sorolhatnánk napestig. A közösségi média bizony hipergyorsasággal változtatott a szépségről kialakult felfogásunkon, ahogy a szépségiparon egyaránt: egyszerre felszabadító és romboló módon.
Kísérletezésből szépségtrend
Egy kicsi pirosító itt, kicsi higlighter ott – ezeket felejtsd is el! Manapság a szépséget a megkopaszított fejtető, lenyírt szemöldök, egy vagy két pluszba felapplikált szem és feketén vérző szemgolyók jelentik. A média maga a megbotránkoztatásra és lázadásra a legalkalmasabb. A komplikált sminkek továbbá az alien glamour – a következőkben idegen szépség – pedig jó pár éve sarjadzik az Instagramon.
Kezdetben csak egy maroknyi kísérletező kedvű ember volt, akik extrém külsőket kreáltak a végtelen és csillogó Insta-posztok áradatában. Valahol a harmatos no-make-up make-up (sminkmentes sminkek – a szerk.), valamint az agyon rétegelt és kontúrozott sminkek között – szélsőségesen ellentétes ideálok az elérhetetlen tökéletesség oltárán.
De azóta az idegen szépség virágzik: olyan Insta-profilok, mint Salvia, MLMA és Aryuna óriási mennyiségű követőkre tettek szert.
Továbbá egyre több és több felhasználó bukkan fel, akik a feljebb említett alkotók esztétikumán osztoznának. A Facel Matter duó az egyik legkorábbi és a legnagyobb körben ismert alkotó páros, a poszthumanista szépség ősei. Olyan neves magazinok interjúztatták már őket, mint a Vogue, a New York Times vagy a cikkünk forrásául szolgáló Vice.
Lázadás a hagyományos szépségsztrendek ellen
Emma Grace Bailey (beauty editor), a WGSN amerikai trend-előrejelző cég munkatársa azóta követi nyomon az irányzatot, mióta a trend ütemesebb növekedésnek indult az Instagramon. „A sötét, gót, földönkívüli-szerű szépség megjelenését először 2016-ban kezdtük kihangsúlyozni” – mesélte Emma a Vice-nak.
https://www.instagram.com/p/BhUvwq3hm8X/?utm_source=ig_embed
„Számos sminkmester, akik kreativitást láttak ebben a hátborzongató kísértetiességben és komorságban, egyre több figyelmet kaptak a közösségi médiában. Beszippantották azokat, akik örömüket lelték a klasszikus szépségnormák ilyenfajta elutasításában” – tette hozzá. A trend megítélése az egészen alábecsült jelzőtől eljutott a maximumig: napjainkban már arculatformáló hatással bír. „Nyilvánvalóan az Instagrammon növekszik jelenleg” – nyilatkozott Dr. Ruth Adams is, a King’s College London, Cultural and Creative Industries egyetemi adjunktusa.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]És egyértelműen egy dühös pofon ez az irányadó szépség sztenderdeknek, habár a befektetett munka mértéke magától értetődően nem kevesebb[/perfectpullquote]
– tette hozzá.
Ahhoz, hogy egy rohadó babára hasonlítson ez a lány másfél órát tölt a fürdőben
Mint mondta Jess Soares, “nem vagy annyira őrült, mint azt hiszed. Egyszerűen a művészeten keresztül fejezed ki önmagad”, írja a . Ezt annak apropóján mondta, hogy mindig vannak emberek, akik megértik a másikat. Bármennyire is őrültségnek látszik, amit csinál vagy ahogy kinéz, mindig lesznek olyanok, akik hasonlóan cselekednek és/vagy néznek ki.
Olyan szépségideálok, melyek a társadalom által csúnyának vagy furának titulált megjelenést magasztalják, nem éppen új keletűek. A punk ezt megcsinálta, „ott a csúfság nagyon pozitív ideálját kaptuk, egy olyan alternatívát, melyben a ronda legitim széptudománnyá válhatott” – mondta Dr. Ruth Adams. A gótok ebben voltak évekig, az új romantikusok és a New York-i hardcore szcéna pedig mind imádott játszani transgressive (az erkölcsi vagy társadalmi határok megsértését érintő) stílusokkal.
Ahogy a közelmúltbéli Emo és K-pop esetében is, úgy az extrém szépség mindig is a zenei szubkultúra szerves része volt.
A haj és a smink az öltözködéssel egyetemben mind-mind kulcsfontosságú jelzői az adott csoporthoz való tartozásnak. Ezek a vizuális jelzések mind a szubkultúrák kiterjedését szolgálták, az adott zenei stílus és az azt körülvevő atmoszféra megtestesítését szerte a világban.
Identitás keresése online?
Ez a szépség mozgalom más, nem kapcsolódik egy jellegzetes szcénához, habár nem kevésbé vezérlik olyan törekvések, mint a saját személyiség felfedezése és ideálok keresése. Az identitás nagyrészt online épül, a felforgató szépség maga a saját szubkultúrája, bár gyakori, hogy nem létezik más lényeges módon, csak a világhálón. Salvia, Fecal Matter és Aryuna nem szépségtippeket osztogatnak vagy együtt lógnak, nem alkotnak semmit közösen vagy esküdnek hűséget ugyanannak a zenei bálványnak. Azért léteznek egy közösségként, mert Mi csoportosítottuk őket azzá.
https://www.instagram.com/p/BmIfpGfBvMx/
Mindazonáltal a Fecal Matter duó tagjai – Steven Raj Bhaskaran és Hannah Rose Dalton – bizonyos értelemben azért a közösség részeseinek érzik magukat. „Hogy mit csinálunk pontosan és miért: azt hiszem, tényleg a társadalom valamilyen módon való megváltoztatása a célunk. Hogy valamilyen szintű szabadságot és nem ítélkező válaszreakciókat tudjunk teremteni a munkánkkal” – mesélte Steven. „Mikor olyan embereket látunk, akik úgy néznek ki, mint mi vagy bárkit, akik kihívásként kutatják, mit jelent embernek kinézni vagy normálisnak lenni… Ilyenkor mindig egyfajta egységet érzünk a másikkal, hogy mi mind közös ügyért harcolunk: ez alapvetően a változás.”
Földönkívüliekből művészek
De Hannah és Steven számára, akik nem csak az Instagramon, hanem a valóéletben is „idegenként” élnek, bőven kijutott az elutasítás és a durva bánásmód.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Hogy ma ott tartunk, ahol – van közönségünk és emberek, akik kedvelik, amit csinálunk –, kemény utazás volt eljutni idáig. Különösen ezekben a korszakokban, mikor a divat nagyon lecsupaszított és normecore[/perfectpullquote]
– mondja Steven.
Alien Makeup
You can find me on my NEW channel here: https://www.youtube.com/channel/UCOWy3x7spZUy0joW8WddsFg Follow me on Instagram: https://www.instagram.com/simply.kla…
„Elég érdekes, hogy ez ma már szépségtrend! Amikor mi elkezdtük, az idegen szépséget csúnyának, nem divatosnak és undorítónak tekintették. A mai napig megkapjuk ezeket a jelzőket. Ugyanakkor lenyűgöző látni, ahogy a fiatalok belekerülnek ebbe az új perspektívába. Ennek létrehozásában és a trend élvonalba való juttatásában talán szerepünk volt, de az irányítás mára kicsúszott a kezünkből, ez az egész már sokkal nagyobb annál.”
Dr. Ruth Adams rámutat az idegen szépség és az avantgárd művészet bizonyos képviselőinek – mint Hans Bellmer, George Grosz vagy Otto Dix – közti kapcsolatára.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Afféle ünneplése ez a ronda alvilágnak, hogy ezt a fajta kinézetet, az idegen szépséget széppé teszik és előtérbe hozzák. Tehát olyan dolgokat, amik szégyellni vagy rejtegetni valók voltak, de ez a jelenség még mindig a művészi tehetség és kapacitás demonstrációja.[/perfectpullquote]
Sokan ezen alkotók közül, akik az ilyen extrém, túlvilági kinézeteket létrehozzák, egy szélesebb kreatív folyamat részesei. Fecal Matter azon kívül, hogy zenét is gyárt, saját ruházati márkával rendelkezik, MLMA pedig önmagát nem csak egy szépségtrend létrehozójának tekinti.
https://www.instagram.com/p/BrnfhuDhnfR/
„Művész vagyok, nem csak digitálisan vagyok jelen és nem csak sminkeket készítek. Instagram-oldalam tele van kevert médiával: zenét is csinálok. Szóval próbálom elkerülni, hogy bármilyen címkét aggassak magamra, egyet kivéve: művész” – nyilatkozott MLMA.
Nincs új a nap alatt
Olyan művészekre hivatkozva, mint Hans Bellmer, Dr. Ruth Adams kapcsolatot lát az akkori politikai légkör és a jelenlegi helyzet között, amiben Bellmer és kortársai alkottak.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ha a német modernizmusra gondolunk, a felemelkedő fasizmussal szemben zajlott, és az egyfajta ellenállás volt akkor (…) Szembeszegülés volt másféle elnyomással vagy a totalitarizmussal vagy az irányadó viselkedés előírásaival szemben. Mennyire volt az az eszme a megnyilvánulásban való nagyobb szabadság tükröződése és mennyire a szabadság leszorítására adott válaszreakció…[/perfectpullquote]
– tette hozzá Dr. Ruth Adams.
„Olyan világban, amely rendezetlenebbnek és zűrzavarosabbnak tűnik évtizedekkel korábbi állapotánál és irányítása elfogult vezetők kis csoportjának kezében van, a biztonságérzetünk szétesőben van.
Egy könyv, ami tényekkel veszi fel a harcot a diszkrimináció ellen
Az Európai Bizottság 2012-ben kampányt indított azzal a céllal, hogy több nőt ösztönözzön a kutatói életpálya választására. Európában az egyetemek hallgatóinak több mint fele, a doktori fokozatot szerzőknek pedig 45 százaléka nő, de a pályakezdő kutatóknak már csak egyharmadát teszik ki.
Azért, hogy megvédhessük magunkat a rasszizmus, szexizmus és terrorizmus áramával szemben, melyet a médián keresztül etetnek meg velünk, a fiatalabb generációk ellenszegülnek és a saját feltételeikért demonstrálnak”– teszi hozzá Emma.
Ahogy a szépségét, úgy a szubkultúra jelentését is kitörölhetetlenül megváltoztatta a közösségi média: szilánkokra törte, elmosta, felépítette és váratlanul alakította át a csoport mentalitást. De a médium az ő saját folyosója, ami az identitás keresésére és politikai nyilatkozatok létrehozására szolgál, amilyenek a szubkultúrák hagyományosan is voltak. Lehet, hogy az idegen szépség ezen szempillantás (hárommal) alatt tovább lépett és talán laza kapcsolat fűzi csak össze őket világszerte, de ez pillanatnyilag jelentőséggel bír.
(Cikkünk megírása során a Vice ezen cikkét vettük alapul.)