Hamis kép vagy létező problémák?
Legutóbb Cardi B Reebok reklámja ütötte ki a biztosítékot, most pedig a Nike Japan iskolai zaklatás- és rasszizmusellenes reklámszpotja kavarta fel a kedélyeket a távol-keleti szigetországban, írja a The Guardian. A három focista lányról szóló kétperces videó egyesek szerint zseniális, míg másokat erősen felháborított, annyira, hogy bojkottot hirdettek a sportruházat-gyártó termékei ellen.
Az erősen társadalmi célúnak is szánt hirdetést november 30-án tették fel a közösségi oldalakra. A Twitteren jelenleg 15 millió, a YouTube-on közel 10 millió megtekintésnél tart, és összesen már több mint 100 ezer kommentet generált.
A reklám üzenete számos felhasználót feldühített. Szerintük ugyanis hamis képet fest a modern japán társadalomról.
動かしつづける。自分を。未来を。 The Future Isn't Waiting. | Nike
アスリートのリアルな実体験に基づいたストーリー。3人のサッカー少女が、スポーツを通して、日々の苦悩や葛藤を乗り越え、自分たちの未来を動かしつづける。You Can't Stop Us. #YouCantStopUs
„Tényleg ennyire diszkriminatív lenne Japán? Mintha direkt rossz színben akarnátok feltüntetni az országot” – jegyezte meg az egyik hozzászóló.
Manapság teljesen természetes, hogy egy-két más nemzetiségű jár iskolába teljes békességben. Az egyetlen előítéletes itt a Nike
– írta egy másik. Többen megfogadták, hogy soha többé nem vásárolnak a cégtől.
A világ legjobban fizetett sportolónője sem úszta meg a rasszista megjegyzéseket
Japán viszonylag homogén társadalom. A múlt évben azonban a többféle származású sportolóból álló rögbicsapatuk és a félvér Naomi Osaka teniszezőnő sikerei megkérdőjelezték a régi elképzeléseket, hogy mit is jelent japánnak lenni.
A jövő nem várhat című kisfilm három kamaszkorú, eltérő háttérrel rendelkező lányt mutat be. Az egyikőjük japán, a másik koreai, a harmadiknak pedig színesbőrű apja van. Neki az osztálytársai megfogdossák a göndör haját, a koreai lány a Japánban élő koreaiak problémáira keres megoldást a neten. A japán lányt pedig az osztálytársai zaklatják, miközben szeretne megfelelni a szülei elvárásainak.
A film végén a három szereplő úgy dönt, hogy szembenéznek a problémájukkal, és a foci által akarnak bizonyítani.
Ez a sportmárka nem retusálta ki a modell narancsbőrét – Az egész világ hálás érte
Nemrégiben az Outdoor Voices Instagram-oldalán megjelent egy fotó, egy futósortot viselő nőről, aki narancsbőrös – és nem retusálták ki! A világ pedig nem győz hálálkodni érte… Természetesen főleg a nők.
Kapcsolódó cikk
Osaka, aki idén a világ legjobban kereső sportolónője lett, még mielőtt felért volna a csúcsra, megtapasztalta néhányszor a japánok ítélkező hozzáállását. Egy reklámfilmben éppen saját szponzora ábrázolta fehér bőrű rajzfilmfiguraként, és egy standupos is beszólt neki.
A Nike nem reagált a vitára, csak annyit írt a honlapján, hiszen abban, hogy a sport megváltoztathatja az emberek életét.
Régóta foglalkozunk a kisebbségek ügyeivel, támogatjuk és kiállunk olyan ügyekért, amelyek megfelelnek az értékeinknek. Hiszünk abban, hogy a sport képes megmutatni, hogy milyen egy szebb világ, összehozni az embereket és cselekvésre buzdít a közösségünkben
– jelentette ki a sportruházatgyártó, akinek Marine Serre divattervezővel is volt egy emlékezetes együttműködése.
Az ismert sportolónők közül a brit hétpróbázó olimpikon, Katarina Johnson-Thompson számolt be arról, milyen atrocitások érték bőrszíne miatt. Még Palvin Barbarát is zaklatták az általános iskolában, pedig elvileg semmi okot nem adott rá.