Nem, szerencsére nem erőszaktevésről van szó, de Neil Portnow, a zeneipar egyik nagyágyúja ezzel a megjegyzéssel több embert is megsérthetett.

Hirdetés

Bár az idei Grammy-díjátadó tele volt női hangokkal és azok üzeneteivel, úgy látszik, a zeneipar bort iszik, de vizet prédikál.

A ceremónia előtt megkérték Lorde-t – aki egyébként az egyetlen női jelöltje volt az Év Albuma díjnak –, hogy csoportosan adjon elő szóló produkciója helyett. Díjat egyébként csak Alessia Cara vihetett haza nőként, a legtöbbet Bruno Mars és Ed Sheeran kaszálta.

Lorde legutóbbi albumát egyébként egyik rajongója művészi csúcsra emelte.

A rajongók a #GrammysSoMale használatával fejezték ki frusztrációjukat a díjátadó után, és amikor a Variety szembesítette a The Recording Academy elnökét, Neil Portnow-t a kritikákkal, ő csak annyit mondott, hogy a nőknek ki kell állniuk magukért.

Olyan nőkkel kell, hogy kezdődjön a dolog, akiknek szívük-lelkük a kreativitás, akik zenészek, mérnökök, producerek akarnak lenni vezetői pozícióban részt vállalva az iparban

– mondta Portnow. Hogy mi a baj ezzel? Az elnök meritokratikus retorikája teljesen figyelmen kívül hagyja a masszív strukturális és intézményes akadályokat, amelyekkel a nők szembenéznek a zeneiparban (de tulajdonképpen bármilyen iparban). A változás megkezdése sajnos nem a nők, hanem a hatalmat birtokló férfiak kezében van.

Portnow szavai márcsak a #MeToo és a #TimesUp tekintetében is abszurdak és szomorúak. Míg a mozgalom nem ért célba olyan mértékben a zeneiparban, mint Hollywoodban, itt is voltak tanúságtételek az erőszakról. Az idei Grammyn ezt Kesha performansza fejezte ki a legjobban, aki a Prayinget azoknak a végrehajtóknak üzente, akik nem hajlandóak felbontani a kiadói szerződését az énekesnő zaklatása ellenére.

Bruno Mars a legjobb album díját a 24K Magic-kel nyerte, ami gyakorlatilag egy retro múltidézés… Milyen univerzumban innovatívabb ez, mint Lorde Melodramája?!

Lorde válaszképp a következő üzenettel tett közzé legközelebbi turnédátumait:

P!nk egy kézzel írt hozzászólásban fejtette ki véleményét:

Annak ellenére, hogy Portnow kommentárjai vállalhatatlanok, az iparban hatalommal bíró emberek véleményét képviselik. És mivel a zeneipart valószínűleg nem fogja egy ilyen ügy alapjaiban felforgatni, képviseletre várni egy alapjaiban romlott intézményrendszerben fölösleges.

A világ zeneipar mélyen gyökerező problémákkal néz szembe. Az előadók kizsákmányolásától kezdve a nőket ért zaklatásokon át a háttérmunkások egyenlőtlen kezeléséig. Az olyan díjátadók, mint a Grammy nem az előadókat ünneplik, inkább magát a zeneipart: dicsőségét, hatalmát és rendszerének rendíthetetlenségét.

Ez nem az fórum, ahol a harcot megvívják majd.

Hirdetés