Az Elle kiadója szerint Beyoncé nem elég fehér

Beyoncé áldozatul esett az ausztrál Elle magazinnak. Justine Cullen, az ausztrál kiadás korábbi főszerkesztője hamar megtanulta, hogy a női magazinokat akkor veszik, ha karcsú, szőke, fehér bőrű sztár kerül a címlapra.

Beyoncé Nicole Kidman bőrszínével az Elle címlapján?

A Vogue magazin híres a különleges, újító címlapjairól. Az elmúlt egy évben több izgalmas projektjükről is hírt adtunk: tavaly áprilisban hófehér címlappal jelentkeztek, majd gyerekrajzok borították be az első oldalt, végül egy abszolút merész újítást is bevállaltak. 

Justine Cullen, az ausztrál Elle korábbi főszerkesztőjének Semi-Gloss: Magazines, motherhood and misadventures in having it all című kötete május 4-én jelent meg. A The Guardianben közölt részlet azt illusztrálja, hogy a szerző az évek során milyen kihívásokkal szembesült a női magazin címlapjának elkészítése során.

ausztral elle beyonce cimlap foszerkeszto
Justine Cullen az egyik kreatív Elle címlapon / Fotó: Getty Images

Az egyik sztorijában Cullen azt meséli el, hogyan kellett jóváhagyatnia a kiadóval a címlapot. A kinyomtatott címlapterven Beyoncé portréja szerepelt, aki kifogástalanul nézett ki. A kiadó tetszését is elnyerte, majd végül rákérdezett, hogy ugye, azért kifehéríti a bőrét.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Cullen nem igazán tudta eldönteni, hogy komoly-e a kérés vagy tréfál a kiadó. Rémülten szaladt az art directorhoz, aki elmagyarázta neki, hogy ez a bevett eljárás. Ugyanis nem veszik meg az újságokat Ausztráliában, ha feketék, ázsiaiak, túlsúlyosak, terhes anyák, szeplősök vagy vörös hajúak szerepelnek a címlapon.

Miután kiretusálták és a kiadó kívánsága szerint világosítottak Beyoncé bőrén, ismét visszavitte leokézni a címlapfotót. A mindenható kiadó rendben találta a módosításokat, de azért még további világosítást kért. Legutóbb Kamala Harris Vogue-címlapja kapcsán merült fel a bőrfehérítés gyanúja.

Véges számú címlapképes celebek

A Photoshop hajnalán még vadabb történetek – Frankeinstein-szerű torzszülettek – kerültek ki a nyomdából. A sztárok alakjából nem csak lefaragtak néhány kilót, simává és fehéren ragyogóvá varázsolták a bőrüket, hanem előfordult, hogy különböző fotókból válogattak össze a végleges képet. Így megtörténhetett, hogy az adott modellnek egy másik beállításából vágták ki és illesztették rá a fejét egy másik fotójára. De az is előfordult, hogy csak a fejét hagyták meg és valaki más fotójára másolták rá.

A címlapkészítés csak kívülről tűnik egyszerűnek. Nem elég kiválasztani egy hírességet, időpontot egyeztetni a menedzsmentjével, lefoglalni a helyszínt, leszervezni a stábot, majd elkattintani a fotókat. Olyan sztárt kell választani, aki érdekli az olvasókat, illik az újság profiljába és van aktuálisa.

Mindemellett híres és kedvelt annyira, hogy képes legyen eladni a lapot. Ez egy idő után egyre nehezebbé válik, pedig egy főszerkesztő karrierje állhat vagy bukhat a címlapon. Még egy akkora országban is, mint Ausztrália, nehéz volt időről időre mindezen kritériumnak megfelelő celebritást találni. Ha nem akarták állandóan Nicole Kidman, Cate Blanchett, Naomi Watts és Margot Robbie színésznőket rotálni, kénytelenek voltak nemzetközi sztárokat is a címlapra tenni.

Irigylésre méltó gasztroújságírók

Még mielőtt a sokszínűség igazán égető kérdéssé vált volna, amelyre a lapkiadóknak is reagálnia kellett, a főszerkesztők, főleg az újonnan kinevezettek, állandó nyomás alatt álltak. A címlap tekintetében – ahogyan Beyoncé esetében is – a kiadó vagy a menedzsment mondta ki a végső szót. A ’90-es évektől egészen néhány évvel ezelőttig az összes jól eladható magazin címlapján nagyon híres, nagyon csinos, nagyon sovány szőke nők szerepeltek.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Amióta a közösségi média felforgatta a médiapiacot, és az eladott példányszámokból származó bevételnél sokkal fontosabbá vált a hirdetési bevétel, már a lájkok száma számított elsősorban a hirdetőknek is. Ugyanakkor még ma is, amikor a print lapok eladása a töredékére esett vissza, a címlap meglepő módon továbbra is prémium kategóriás terméknek számít. Még a sztárok mellé felkapaszkodott influenszerek számára is a legfőbb célkitűzés egy-egy fontos magazin címlapján szerepelni.

Cullen azt írja, hiába találtak ki izgalmasabbnál izgalmasabb címlapokat, mégsem azokkal tudták eladni az újságot. Amikor biztosra mentek, és egy szőke sztárt vagy Kris Jenner népes családjából bárkit raktak a címlapra, akkor fogyott a legtöbb példány. Így viszont szakmailag nem igazán tudtak fejlődni.

Hasonló problémákat tapasztalt az Elle amerikai kiadásánál kolléganője, Robbie Myers, akit minden alkalommal támadtak, ha nem fehér vagy egy szupermodell paramétereivel rendelkező személyt választott a címlapra. Ha mégis, akkor pedig azon problémáztak, hogy az aktuális címlapsztár túl kevés vagy éppen túl sok ruhát visel. Cullen megjegyezte, hogy igazán irigyelte a Gourmet Traveller gasztromagazinnál dolgozó kollégáit, akiknél a legnagyobb problémát az okozta, hogy az olvadozó csokiláva vagy a ropogósra sült sertésdagadó kerüljön a címlapra.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból