Nemrég kiderült, hogy Camille Pissarro művésztől két képe is volt Vincent Van Gogh 19. századi festőművésztől.

Camille Pissarro becsülte Vincent van Gogh munkásságát

Camille Pissarro francia impresszionista művész, Paul Gauguin mentora 1887-ben találkozott Vincent van Gogh pályatársával, amikor a holland festő Párizsban élt Theo öccsénél. Max Osborn német kritikus szerint, aki már az 1900-as évek elejétől foglalkozott mindkét festővel, Pissarro azt nyilatkozta van Gogh-ról, hogy „megőrül vagy meghaladja az impresszionistákat”. 

Portrait Of Julien Tanguy Vincent Van Gogh Pissarro Camille Pissarro
Julien Tanguy Portréja / Fotó: Ny Carlsburg Glyptotek

„Azt már nem láttam előre, hogy mindkettő bekövetkezik” – tette hozzá néhány évvel később.

Kapcsolódó cikk

Camille Pissarro olyannyira becsülte kollégáját, hogy két képét is megvásárolta. Az egyik a Portrait of Père Tanguy (Julian Tanguy arcképe, 1887), amely most a koppenhágai sörfőzde által alapított múzeum, a Ny Carlsburg Glyptotek gyűjteményének részét képezi. Pissarro korábbi tulajdonjoga az oxfordi Ashmolean Múzeum eddig nem közölt leltárjegyzékéből derült ki, amelyet nem sokkal a művész halála után, 1903-ban készített fia. A festmény eredetileg a modell tulajdonában volt, de 1901-ben kölcsönadták egy párizsi kiállításra, és valószínűleg itt vásárolta meg Pissarro, írja a The Art Newspaper.

A leltárjegyzékben a kép „Portrait de Tanguy, V. Gohh”-ként szerepelt és 2000 frankban határozták meg az értékét.

Tanguy portréi népszerűek voltak a művészek között

Colin Harrison, az Ashmolean kurátora is megerősítette kutatásai révén, hogy a festő tulajdonába került a festmény. 

Julian Tanguy, akinek párizsi művészellátó üzletében van Gogh és Pissarro is rendszeresen vásároltak, politikailag és művészileg radikális nézeteket vallott. Az 1887-ben készült portrén a munkája során viselt kötényben, van Gogh franciaországi tartózkodásának kezdetén használt őszi színekkel finoman jeleníti meg az idős festékboltos vonásait, aki olyan szívesen támogatta az impresszionistákat és követőiket.

További két portré is készült a köztiszteletben álló férfiról: az egyiket a szobrász Auguste Rodin vásárolta meg, és most a párizsi Rodin Múzeumban látható, a másikat pedig egy görög mágnás, Stavros Niarchos családjáé lett. 

Pissarro másik van Gogh-festménye az Eperfa (1889), amely jelenleg a kaliforniai Norton Simon Múzeum gyűjteményéhez tartozik.

Pissarrónak abban igaza lett, hogy van Gogh meghaladta az impresszionista kollégáit, de a mentális betegségekkel szembeni hozzáállásunk alapvetően megváltozott. Ma már senki sem mondaná van Gogh-ra, hogy megőrült. A mostani felfogás szerint van Gogh mentális betegségei ellenére képes volt alkotni.  

Hamarosan, márciusban elárverezik van Gogh egy fiatal lányról készített portréját, amelyet már a párizsi tartózkodást követően, Provance-ban készített. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet