„A kormányzás nem egyenlő a gazdaság működtetésével”
Miközben Európa éppen nyakig merül a járvány második hullámában, hamarosan megjelenik Tanya Plibersek szerkesztésében az Upturn: A Better Normal After Covid-19 (Fellendülés: egy jobb normális világ a Covid-19 után) című könyv, amelyben ausztrál közszereplők osztják meg gondolataikat a világjárvány kapcsán. Cate Blanchett esszéje is bekerült a gyűjteménybe, írja a The Guardian.
Blanchett felidézi, hogy az első hullám után, amikor fogorvos miatt kellett a városba mennie, annak örömére, hogy újra emberek között lehet, úgy kiöltözött, mintha a vörös szőnyegen kellett volna végigvonulnia. A karantén színésznőként ugyanakkor ismerősnek tűnt számára. Ahhoz a bizonytalan és kiszolgáltatott állapothoz hasonlította, amikor otthon várja a menedzsere telefonját a következő munkáról – miközben a forgatásokat leállították. Ugyanakkor lelkesen üdvözölte, de meg is rettent attól az önkifejezési és közlési vágytól, ami elárasztotta az online teret.
A Manifesto című filmben egyszerre 13 szerepet játszik Blanchett
A Manifesto című filmben hajléktalan férfitól tanárnőn és tévébemondón keresztül punkrockerig minden karakter bőrébe Cate Blanchett bújik.
Kapcsolódó cikk
„A Covid-19 valamit borzasztóan nyilvánvalóvá tett: a kormányzás nem egyenlő a gazdaság irányításával. A kormány feladata, hogy szabályozza és irányítsa a társadalom bonyolult rendszerét. A gazdaság ennek csak az egyik összetevője. Az egészségügyet, az infrastruktúrát, a jogalkotást, az oktatást sem lehet úgy kezelni, mint egy üzleti vállalkozást. Először is, a társadalom része, az egymás felé vállalt kötelezettségeink és jogaink része, amelyből mindannyian részesülünk vagy kellene, hogy részesüljünk. Ez egy újabb katasztrofális helyzet, ami nyilvánvalóvá vált az elmúlt hat hónapban” – írta Blanchett.
Mire világított most rá a világjárvány? A társas tereink törékenységére és a mindenek feletti megosztási igényünkre. Az elmúlt 30 év végzetesen elhibázott gazdaság- és társadalompolitikájára (amelynek elvtelenség miatt most nem létezik a társadalom). A Covid-19 bebizonyította a szociális költségeken spóroló kormányzás csődjét, és felszínre hozta a társadalmi és gazdasági igazságosság fontosságát. A Black Lives Matter mozgalom is gyönyörűen alátámasztja az egyenlőségen alapuló és emberséges szociálpolitika szükségességét
– kötötte össze 2020 két vezető témáját a színésznő.
Önkifejezés összefogással a politikai térben
A művészetekben véleménye szerint radikálisan megváltozott a művészek és a közönség kapcsolata. A ma elérhető eszközök által nyújtott kapcsolódás a szelfiktől a Zoomig csupán felszínes próbálkozások a kapcsolat visszaszerzésére. Szerinte új módszerre lesz szükség a jövőben a valódi kapcsolat megteremtéséhez a művész és a befogadó között.
Miért jelenik meg az áprilisi olasz Vogue magazin teljesen fehér címlappal?
A kreatív igazgató azt is elárulja, hogy mit talál az olvasó a különleges címlap mögött.
Kapcsolódó cikk
A színésznő elgondolása alapján a közös fellépés lehet a kapcsolódás terepe, ami először a politikai térben fog megnyilvánulni a tüntetésekkel, vitákkal. Felsorolta az elmúlt időszak számára ikonikus képeit: a „Nem kapok levegőt! (George Floyd utolsó szavai haláltusája közben) feliratos maszkot viselő BLM-tüntetőt, a társasház erkélyein éneklő olaszokat, egy portlandi tüntetőt, aki meztelenül ült a rendőrök sorfala előtt, és a legnagyobb demokratikus ország önjelölt üzleti zseni elnökét, aki szerint a fertőtlenítőszer szervezetbe juttatása megállítja a vírust.
A színésznő szerint a kapcsolat ezek között a látszólag különálló események között a politikai tér, ahol mindannyian létezünk, és ahol szinergiát képező színpadias gesztusokkal tudjuk kifejezni mondandónkat.
Úgy gondolom, a közösségi lét alapvető igényünk, amit a koronavírus ellehetetlenített. A közösség iránti igényünk azonban azt is megtanítja, hogy az üzletelés nem kormányzás és a kormányzás nem üzletelés. Márpedig a legfontosabb döntés, amit a kormányoknak mérlegelni kell a járványügyi intézkedések meghozatalakor, és ami az embereket is a leginkább megosztja, az a választás a közösség és a gazdaság között
– vélte a színésznő.
Cate Blanchett a szeptemberben megrendezett Velencei Filmfesztivál zsűrijének elnökeként számos már világhírű művésszel együtt kiállt a Színház- és Filmművészeti Egyetem autonómiája mellett. Hamarosan lehet, hogy új szerepben, a Borderlands videójáték akcióhőseként láthatjuk viszont.