A világ leghíresebb és egyik legdrágább sugárútjának, a Champs-Élysées régi fénye és eleganciája megkopott, a helyiek emiatt elkerülik. 

A 2024-es olimpia után indul a Champs-Élysées projektje

A világ nagyvárosai komolyan kiveszik a részüket a klímaválság kezelésében. A szupercellákkal fémjelzett barcelonai zöld városprogram után újabb merész várostervezési elképzelésekről számolhatunk be. Párizs polgármestere, Anne Hidalgo kijelentette, hogy a párizsi olimpia után, 2024-ben megkezdődik a Champs-Élysées teljes átalakítása. Az ambíciózus projekt költségvetése, amelyből a közel 2 km hosszú, kétszer négysávos sugárutat „egyedülálló kertté” alakítják át, 250 millió euró, írja a The Guardian.

Champs Elisees Atakalitas Parizs
Az Új Champs Élisées Látványterve / Fotó: Pca-Stream

A Champs-Élysées bizottság 2018 óta kampányol a világ legszebb útjának tartott szakasz és környékének komolyabb átalakítása érdekében. 

„A híres sugárút az utóbbi harminc évben fokozatosan elvesztette pompáját. A helyiek el-elmaradoztak innen, és a különböző válságok és sztrájkok nyoma is meglátszik rajta” – írják Hidalgo közleményében.

Kapcsolódó cikk

Jean-Noël Reinhardt, a bizottság elnöke már 2019-ben azt nyilatkozta, hogy hiába versengenek a legnagyobb márkák azért, hogy üzletet nyithassanak itt, az itt dolgozók kifejezetten lepukkantnak találják a valaha elegáns Champs-Élysées-ét. 

Közmeghallgatáson kérték ki a lakosság véleményét, hogy a város mit kezdjen a hatalmas úttal. A végeredmény szerint az autóutak felét visszaadják a gyalogosforgalomnak, új zöldfelületeket és fasorokat ültetnek a levegőminőség javítása érdekében.

A Champs-Élysées forgalmasabb, mint a párizsi elkerülő körgyűrű

A Champs-Élysées a görög mitológiában a mennyországnak megfeleltethető hely francia elnevezéséből ered. Az Elüszionon vagy az elíziumi mezőkön azok éltek, akik haláluk előtt az isteneknek tetsző módon cselekedtek. André Le Nôtre, XIV. Lajos, a Napkirály kertésze jelölte ki dupla szilfasorral a széles főutat. 1709-ben kiszélesítették és átnevezték Champs-Élysées-re, és a század végére már népszerű sétáló- és piknikezőhelynek számított. 

Tömegek ünnepelték itt, amikor 1944-ben Párizs felszabadult a náci uralom alól, amikor Franciaország megnyerte a futball világbajnokságot vagy az évente megtartott Bastille-napokon, de a háromhetes Tour de France is itt fejeződik be. De a régi fénye mára megkopott, hiába drága kávéházak, luxusmárkák üzletei, bemutatótermei és elegáns autószalonok fizetik itt a világ legdrágább bérleti díját. 

Philippe Chiambaretta, az átalakítás terveit készítő építésziroda vezetője elmondta, hogy naponta kb. 100 ezer fő fordul meg a sugárúton. Ezek közel ¾-e turista, és csak 22%-uk ott dolgozó. A nyolcsávos út óránként háromezer autót enged át, amelynek nagy része átmenőforgalom. Ez azt jelenti, hogy a belvárosi főút forgalmasabb, mint a párizsi körgyűrű. Véleménye szerint a Champs-Élysées jelenleg megtestesíti a nagyvárosok minden problémáját: a légszennyezettséget, az autóforgalom helyigényét, a turizmust és a mértéktelen fogyasztást.

Ezért szükséges újragondolni a városi sugárút szerepét, és környezetbarát, vonzó és befogadó módon átalakítani 2030-ra. A projekt egyik kiemelt prioritása a Concorde tér, Párizs legnagyobb terének átalakítása, amely még az olimpia előtt meg fog valósulni. 

A párizsi agilis polgármesterasszony két éve  télen megnyitotta a párizsi hajléktalanok számára a városi épületeket, idén pedig ő is csatlakozott az Amazon bojkottjához a francia kisvállalkozók védelmében.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet