A német Coca-Cola igazgatója a náci hatalom importtermékekre vonatkozó szigorításai miatt kénytelen volt legyártani egy új terméket hazájában. Így született meg a szénsavas gyümölcsital, amit ma már mindenki ismer.

Hirdetés

1933-ban, Hitler hatalomra kerülésének évében a Coca-Cola helyi egysége 100 ezer palackot adott el. Azonban a leányvállalat anyagi helyzete válságos volt. Ekkor került a képbe a tekintélyt parancsoló 30 éves német üzletember, Max Keith.

Új eljárás jön a nácik által elrabolt műkincsek visszaadása ügyében

Nemzetközi kutatócsoport dolgozza ki a nácik által elrabolt műalkotások visszaadásának szabályait a Bonni Egyetemen. Az ötévesre tervezett projektet a német kulturális minisztérium 873 ezer euróval (281 millió forint) támogatja – jelentette be kedden az egyetem. A kutatócsoport angol nyelvű szabálykönyvet készít – idézte a közlemény Matthias Wellert, a projekt vezetőjét.


A született vezetőnek is kikiáltott Keith rendbe hozta a német gyárat: forradalmasította az eladásokat, amivel minden évben rekordokat döntött meg. Nem sokkal később pedig a szervezet vezérigazgatója lett.

Az üzletember egyik első marketingsikere as volt, mikor óriási mennyiségű kólával támogatta meg az 1936-os berlini olimpiát. A hitleri Németország abban az évben szárnyalt: a német boxoló, Max Schmeling megverte az afroamerikai Joe Louist New York-ban.

A náci rezsim kész volt elfoglalni Európát és az év szeptemberében Hitler Hermann Göering másodparancsnok kikiáltotta az önellátó rezsimet. Ez azt jelentette, hogy erősen korlátozták az importtermékek behozatalát, hogy a külföldi vállalatok elbizonytalanodjanak. A Coca-Cola atalantai elnöke, Robert Woodruff meg akarta védeni az európai érdekeltségeit, ahogy számos amerikai vállalkozó tette.

A Fanta, amit a náci Németország adott a világnak / Fotó: Getty Images

Ennek érdekében nyilvántartott egy német takarékszámlát, hogy meggyőzze Göering-et és tovább exportálhassa az üdítőt. Mindkezöben Keith a szükséges üdítőmennyiséget házilag gyártotta le és meggondolatlanul elhasználta a megmaradt nyersanyagokat.

Aztán 1937-ben a konkurens német szódagyártónak az amerikai utazása során tudomására jutott, hogy az amerikai vállalat élén levő Harold Hirsch zsidó származású.

A német kóla eladásai zuhanni kezdtek. Keith jelezte Woodruff-nak, hogy távolítsa el Hirsch-t, de ezt elutasította. Keith ezért inkább megpróbálta a termék imázsát összeférhetővé tenni a nácizmussal és értékesítő brigádokat küldött a tömegpatrióta rendezvényekre.

Keith szó szerint a kólát helyezte a középpontba. Egy 1937-es német ipari kiállításon az ünnepség közepére egy palackozó üzemet állított fel, ahol lefotózták, amint Göering a terméket fogyasztja.

Coca-Cola reklám a náci Németországban / Fotó: The Mind Circle

1938 februárjában Németország elfoglalta a Szudéta-vidéket, Ausztriát annektálták. Woodruff és a Coke Germany versengtek az újabb állami befektetésekért. Woodruff nyert.

1940 májusára a Harmadik Birodalom része lett Nyugat-Lengyelország és Franciaország, a kontinens megmaradt országaival is hadban állt. Keith aggódni kezdett, hogy külföldi kötődésű üzleteit államosítják és ő börtönbe kerül. A kapcsolatainak hála a látószögébe került az összes német üdítőgyár Németországban és a csatolt területeken. Nemsokára övé lett az üzlet Olaszországban, Franciaországban, A Benelux-államokban és Norvégiában.  Abban az évben 4 és fél millió kóla fogyott el az országban.

Fanta’s 75th Anniversary Commercial (English Subtitles)

Fanta is celebrating its 75th birthday with this embarrassing, Nazi faux-pas commercial, which led to a Fanta #ShitStorm on social media. According to Fanta (at least as it could be perceived in this video), Nazi Germany was the good old times it wants to bring back.

Ez azonban nem volt elég, Keith tartott tőle, hogy az importkorlátot tovább szigorítják, ezért kifejlesztett egy új szódát, amit Németországban is képes volt gyártani. Az új ital ipari melléktermékekből – mint a savó – és almapépből készült.

Keith azt mondta értékesítőinek, eresszék el a fantáziájukat (fantasie) a terméknév kitalálásához, mire az egyikőjük felkiáltott: ,,Fanta!”

Woodruff és Keith továbbra is üzleteltek egymással, egészen 1941. decemberéig, az Egyesült Államok háborúba lépéséig. Keith-et az amerikai hadsereg ellenségnek nyilvánította, a biznisz pedig felbomlott. A német üzletember biztosította, hogy a kifogyó készletek kizárólag a kórházakba jussanak el, a náci tisztekhez.

Eközben a Fanta, melyet a Coca-Cola Germany termékcsalád tagjaként tüntettek fel, a brandet és az üzletet is életben tartotta. 1941-ben Keith befolyásosságával megkerülte a cukortilalmat, így a Fanta jobban ízlett a konkurenciánál. Még a háziasszonyok is ezzel édesítették a levest. 1943-ban 3 millió üveg fogyott el az üdítőből.

Fanta reklámplakátok a náci Németországból / Fotó: Flashbak

A második világháború után a Szövetséges haderők ,,technikai személyzete” vette kezébe a német ipart. Keith üdvözölte őket, de ők nem munkáltatták őt tovább. Az iparmágnás kivárta, amíg a hadsereg kiszáll.

1949-ben trükkösen eladatott velük néhány lejárt szavatosságú kólát, a pénzből pedig újra palackokat dobott a piacra. Woodruff visszaállíttatta az európai forgalmazást és Keith visszakerült eredeti pozíciójába.

Később a vállalat európai vezérigazgatója lett.1957-ben az USA a német boxlegendát, Max Schmelinget választotta meg a brand hamburgi nagykövetének.

Mucsi Zoltán megszólalt a Coca-Cola-botrány kapcsán a maga stílusában

Múlt héttől volt látható a Coca-Cola #loveislove kampánya, a plakátokon azonos nemű párokat láthattunk. Ez igencsak megosztotta a közvéleményt, és Boldog István kormánypárti képviselőt is – neki köszönhetően a világsajtó is beszámolt az esetről -, aki bojkottra hívta az embereket. Mint mondta, ne igyák az emberek a Coca-Cola termékeit, amíg le nem szedik a plakátokat.

2015-ben a Fanta 75. születésnapja alkalmából a háborús idők receptje szerint, az eredeti palackozásban forgalmazták azt. A reklám szerint a cég a ,,régi időket” szerette volna felidézni – ez pedig nem meglepő módon óriási negatív visszhangot váltott ki. A vállalat akkor azt nyilatkozta, a népszerű ital születésének nincs köze a náci rezsimhez.

Hirdetés