Tigrisugrással vetették bele magukat a digitális oktatásba
Észtországban, számos nyugat-európai országgal – vagy Magyarországgal ellentétben – a járvány alatt zökkenőmentesen működött a digitális oktatásra való átállás. Míg az Egyesült Királyságban több százezer gyerek nem fért hozzá laptop vagy internetkapcsolat hiányában az online oktatáshoz, eközben a balti országban beérett az a hosszú távú befektetés, amelyet az oktatás területén végeztek, írja a The Guardian.
1991-től, amióta Észtország függetlenné vált, az új vezetők elhatározták, hogy digitális államot alakítanak ki, amelynek középpontjában az oktatás áll. 1997-ben indították el a Tigrisugrás programot, amelynek keretében felszerelték számítógépekkel és internet-hozzáféréssel az iskolákat, valamint elkezdték a tanárok képzését. 2001-ben az első országok között voltak, akik az internethozzáférést emberi jognak nyilvánították. Észtországban még jóval a koronavírus-járvány előtt nemzetstratégiai fontosságúvá nyilvánították a digitális készségek fejlesztését, a szélessávú internet kiépítését és az IT infrastruktúrafejlesztést.
Kertész vagy Nyírő? Műbalhé! – Az oktatási rendszer közben elrohad
A Kertész Imre versus Nyírő József deathmatch mindenről szól, csak a lényegről nem: a magyar oktatási rendszer alapjaiban egy csőd.
Kapcsolódó cikk
Az észt tanulók évek óta használnak digitális tananyagot és elektronikus oktatási felületeket. Ezért, a járvány kitörésekor, amikor Tallinban bezárták az iskolákat, az észt tanulók könnyűszerrel otthonról ott folytatták a tanulást.
Ehhez képest az Egyesült Királyságban a digitális oktatás csak szórványosan működött a digitális hozzáférés függvényében. A tanároknak egyik napról a másikra kellett az újdonság erejével ható készségeket elsajátítaniuk.
A brit kormány által a hátrányos helyzetű gyerekeknek meghirdetett laptop-programot sokan azzal bírálták, hogy túl későn tettek túl keveset.
Élen járnak a Pisa-tesztekben is
„Észtország évek óta készül a digitális oktatásra, ezért számunkra nem jelentett újdonságot a távoktatás” – jelentette ki Laura Limperk-Kütaru, az Oktatási és Kutatás-fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. Elmondta továbbá, hogy már a járvány előtt is napi szinten használtak a tanulók digitális tananyagokat. A tankönyvek rendelkezésre állnak digitális formában, és létezik a Kréta rendszer ottani megfelelője, amely a tanulók, a tanárok és a szülő közös platformja.
What is the Estonian school system like?
No Description
Természetesen Észtországban sem rendelkezett minden gyerek laptoppal vagy tablettel, ők az iskola, az önkormányzat vagy a civil szervezetek segítségével jutottak hozzá. Az eszközök kiosztását egyetemi diplomás oktatásszervezési szakértők koordinálták.
Így szinte minden tanuló részt tud venni a digitális oktatásban, és a tanárok nincsenek elmaradva a tananyaggal
– tette hozzá Limperk-Kütaru.
Az 1,3 millió lakosú Észtország az utóbbi években a Pisa-teszteken is remekül teljesít. Még Finnországot is túlszárnyalták, és elmondható, hogy Európa egyik legfejlettebb oktatási intézményrendszerét építették ki.
Egy kutatás szerint a jól teljesítő diákok sem tartják sokra az országuk oktatási színvonalát
A kutatónő arra is figyelmeztet, miért baj, ha a diákok rossz véleménnyel vannak az iskolájukról.
Kapcsolódó cikk
„Az észt rendszer abban különbözik más országokétól, hogy náluk a tanárok és az iskolaigazgatók maguk alakítják ki az innovatív oktatási környezetet. A személyi feltételek, a rendelkezésre álló termek, idő és a technológia függvényében rugalmasan maguk határozhatják meg, hogyan használják fel az erőforrásaikat. A régió többi országával ellentétben a függetlenségük elnyerése óta nem a régi rendszert állították vissza, hanem az új, fiatal vállalkozó réteg segítségével kiépítették a digitális közintézmények rendszerét” – ismertette Észtország sikerét Andreas Schleicher, az OECD Oktatásügyi Igazgatóságának vezetője.