Aktuális trendek
Alakuló trendek
Mi is az a metaverzum és a kiterjesztett valóság?
A metaverzum egy olyan digitálisan “kiterjesztett valóság”, amit speciális szemüvegek (headset-ek) és persze nagy-teljesítményű processzorok segítségével lehet igénybe venni és ahol a virtuális valóság és a valódi élet tereinek határai elmosódnak. Hogy mit lehet aztán ebben a kevert valóságban csinálni? A terv az, hogy “mindent”, azaz a szórakozásnak (és a fogyasztásnak) minden formáját. Felteszed a fejedre a készüléket, és onnantól kezdve virtuálisan bemész boltokba vásárolni (ahelyett hogy weboldalakon tennéd ezt, mind most), de bemehetsz egy színházi előadásra vagy koncertre is, de barátokkal is találkozhatsz a tervek szerint, vagy ismerkedhetsz idegenekkel (képzelj el egy Tinder-t ahol nem fotókat látsz a még ismeretlen potenciális barátodról/barátnődről a telefonodon, hanem virtuális valóságában leülsz vele kávézni. De nemcsak a szórakozási/fogyasztási igényeket szeretné kielégíteni a metaverzum, hanem a munkával/biznisszel kapcsolatosokat is. Azok a digitális munka-megbeszélések, amik ma egy Google Meet, Microsoft Teams, Teamviewer vagy Adobe Connect felhasználásával történnek, azok a jövőben megtörténhetnének a metaverzum virtuális terében is.
Jó lesz ez nekünk?
Online játékok
Szóval amíg a Szilikonvölgy boszorkány-konyháiban kifőzik a legújabb digitális trendeket, addig a magyarországi Y és Z generáció köreiben a jól ismert digitális szolgáltatások egyre népszerűbbé válnak. Az egyik ilyen az online játékok világa, ami amióta csak létezik internet, egyre csak nő népszerűségben szinte minden korosztályon belül. A tinédzserek – már csak korosztály-szabályozások miatt is – inkább az online videó-játék szolgáltatásokon (iGaming) lógnak (pl. Nvidia Gforce Now, Playstation Now, Google Stadia), míg a 18 év felettiek körében az online kaszinó szolgáltatások is töretlenül népszerűek.
Szabályozás és informáltság
A fizetős online játékok népszerűsége persze akár aggodalomra is adhatna okot, de ellenben az internet hőskorával, ma már az online szerencsejáték nagyon alaposan szabályozva és felügyelve van. Az online szerencsejátékok Európai Uniós szabályozásában kifejezetten elsődleges szempont a felelősségteljes szerencsejáték, és a játékszenvedély megelőzése. Az online kaszinó és sportfogadás operátorok csak akkor kapnak licenszet, ha ezeket a szempontokat maradéktalanul érvényesítik és betartják. Ettől függetlenül érdemes mindenkinek maga számára is tájékozódnia a témában, amihez egy igen hasznos forrás lehet ez az online kaszinó tippeket bemutató weboldal, ahol elmondják hogyan tudsz biztonságosan játszani, és nyerési esélyeidet optimalizálni.
Mit hoz a jövő?
Hogy az emberek elsőre vonzódnak vagy idegenkednek az új technológiáktól és ötletektől, mint a metaverzum, szinte mindegy. Amikor Jeff Bezos, az Amazon tulajdonosa (és ma a világ egyik leggazdagabb embere) a kilencvenes évek közepén befektetőket keresett, a száz megkeresett befektetőből nyolcvan elküldte melegebb éghajlatokra. A maradék húsznak is az volt az első kérdése, hogy “mi az az internet?” Amikor megjelentek az online bank szolgáltatások, illetve a kizárólag online létező bankok, mint a Revolut, akkor szüleink generációja úgy gondolta, soha nem fognak ilyesmihez nyúlni. De aztán az okostelefonok és a mobil internet mindennapossá válásával, és a bankfiókok részbeni eltűnésével ők is átszoktak legalább részben az online bankolásra.
Ugyanez fog megtörténni a metaverzum esetében is, ha a fejlesztését sikerül értelmes irányba terelni. Simán megtörténhet, hogy a webshop-ok idővel átköltöznek a metaverzum virtuális terébe, és akkor a felhasználó egyszerűen kénytelen lesz azt használni, ha továbbra is szeretne online vásárolni. Már most érdemes felkészülni ezekre az időkre, hogy amikor már ott tartunk, biztonságosan tudjunk benne “közlekedni”. A kiterjesztett valóságnak több olyan ma még nem közszájon forgó fogalma és kérdőjele van, mint hogy a Decentraland vagy a Sandbox platformot használjuk-e inkább. Itt tudsz további és részletesebb információkat olvasni arról, hogy hogyan és mire lehet használni elvben a metaverzumot.