Több mint 6 millió forintot érő műalkotást tett tönkre egy kritikus

Tárlatvezetés közben kritizálta a műalkotást, majd rátett egy dobozos kólát, mire az darabokra tört. 

Egy igazán kritikus kritikus

Mostanában mintha egyre gyakrabban fordulna elő, hogy egy-egy műalkotás megsemmisül. Mindenki a szívéhez kapott Banksy aukció után ledarált képe láttán, vagy gondolhatunk a közösségi médiában nemrég virálissá váló Cattelan-banán esetére. Budapesten nemsokkal kihelyezése után a Kolodko-gerillaszobor vált a végtelen butaság áldozatává.

Ilyen volt, ilyen lett / Fotó: Galeria OMR

Most pedig Mexikóból érkezett hír egy megsemmisült műalkotásról. Avelina Lésper művészetkritikus népes látogatói csoportnak tartott tárlatvezetést egy mexikóvárosi galériában, amikor Gabriel Rico mexikói szobrászművész üvegből készült alkotásához értek. A hölgy erősen kritizálni kezdte a Nimble and Sinister Tricks (nagyjából Villámgyors és ártó ármánykodásnak fordítható) című művet. A Design Taxi beszámolója szerint egy vékony üveglapba több tárgyat, mint például követ és egy focilabdát applikált a művész.

Banksy trollkodásába hiba csúszott, ezért darálta le csak részben az egymilliós festményét

Ebben a rekordáron, 1,1 millió dollárért (310 millió forintért) elárverezett képe megsemmisítette önmagát. A Lány léggömbbel című alkotást New Yorkban árverezték el pár hete, de miután elkelt, a festmény ledarálta magát. Ám alig, hogy valaki több mint 1 millió fontért megvásárolta az alkotást, a kép ledarálta magát.

Az előadás egy pontján Lésper ráadásul még egy dobozos kólát is rárakott a szoborra. Ezzel az volt a célja, hogy nevetségessé tegye a művet, így demonstrálja a látogatóknak, hogy az üzenet ugyanaz maradna akkor is, ha a kólásdoboz is az alkotás részét képezné.

Acusan a Avelina Lésper de destruir obra de Gabriel Rico en Zona Maco

La crítica de arte Avelina Lésper asistió hoy a la exposición de Zona Maco, en el centro CitiBanamex, y algunos asistentes la culparon de, supuestamente, des…

És ekkor a darabjaira tört az installáció.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Mintha az alkotás meghallotta volna a szavaimat! Sokkal jobb lett így, hogy tönkrement[/perfectpullquote]

– nyilatkozta Lésper a Milenno című helyi lapnak. Nem úgy tűnt, mintha a kritikust túlzottan megrázta volna az eset. A művet kiállító Galeria OMR viszont határozottan elhatárolódott Lésper viselkedéséről.

Avelina Lésper / Fotó: Cuartoscuro

“A tárlatvezető szakmaiatlan és tiszteletlen magatartást tanúsított. A művészeti szakma képviselőjeként jó példával kellett volna elöljárnia abban, hogyan illik egy művészeti rendezvényen viselkedni. Nagyfokú illetlenség megérinteni vagy a módosítani a kiállított tárgyakat” – nyilatkozta a galéria képviselője.

Az érintettek reakciói

Lésper felajánlotta, hogy anyagilag hozzájárul a szobor helyreállításához, de a tárlat szervezői és az alkotó egyelőre jogi lépéseken gondolkodnak a szerencsétlen eset kapcsán.

Videón, ahogy szétverik a turisták a Louvre előtti remekművet

A fiatal street artist ötlete nyomán 400 önkéntes készített egy műalkotást a Louvre előtt 5 nap alatt. Összesen 2 ezer papírcsíkból álló nyomatot fektettek le a Louvre üvegpiramisa köré, amely bizonyos szögből nézve optikai csalódást teremt a piramis köré. A fekete-fehér kép azt az érzetet keltette, mintha a piramis a föld alól, egy kőfejtő mélyéből emelkedne ki.

Az installációt készítő művész, Rico szintén csalódottságát fejezte ki. Véleménye szerint a kritikus tiszteletlenül bánt a galériában kiállított alkotásokkal, és ez egy sajnálatos helyzet.

A  cikk elején említett esetekkel ellentétben a mexikói történetben nem szándékos károkozásról van szó, és a művész frappáns reakciója sem követte.

Pedig Mexikóvárosban még az installáció címébe is kódolva volt a sorsa, hiszen pont egy „villámgyors és gonosz ármány” áldozata lett.

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból