Jóval többen választják a növényi alapú ételeket, ha az étlapon fenntarthatóság-üzenetekkel találkoznak
Az élelmiszerek előállítása, szállítása és fogyasztása egyre nagyobb hangsúlyt kapott a klímakutatók számára, egy friss tanulmány szerint az élelmiszeripar a világ teljes éves bolygót melegítő kibocsátásának több mint egyharmadáért felelős, írja a The Guardian.
A szennyezés nagy része a húsra összpontosul. A szarvasmarhák, csirkék és sertések hústermelésre való tenyésztése – ez a folyamat gyakran nagy erdőterületek kiirtásával jár – a növényi alapú élelmiszerek kibocsátásának kétszeresét okozza. A húsfogyasztás továbbra is makacsul magas az Egyesült Államokban – 2020-ban az átlagos amerikai 264 font húst fogyasztott el –, és gyorsan növekszik olyan országokban, mint például Kína.
A World Resources Institute (WRI) non-profit kutatószervezet többlépcsős kísérletében körülbelül 6000 ember vett részt az Egyesült Államokban. A kutatók 10 különböző, fenntarthatósági témájú, az étlapon megjelenített üzenetre adott válaszokat tesztelték, amikor a résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak egy menü különböző opciói közül, például babos burrito vagy marhahús burrito.
Számos üzenet drámai eredményeket hozott. Éttermek, ahol ezt olvassák: „Mindegyikünk pozitív változást hozhat a bolygó számára. Egyetlen húsétel lecserélése növényi alapúra, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását csökkentheti, amely annyi energiát takarít meg, mint amennyi a telefon két éven keresztül történő töltéséhez szükséges. Az Ön kis aprópénze nagy változást hozhat” étlapjukon az esetek 25%-ában vegetáriánus ételt választottak, ami több mint kétszerese azoknak az étkezőknek, akiknél egyáltalán nem kaptak üzenetet.
Egy másik üzenet: „Az amerikaiak 90%-a azon változtat, hogy kevesebb húst eszik. Csatlakozzon ehhez a növekvő mozgalomhoz, és válasszon olyan növényi alapú ételeket, amelyek kevésbé hatnak az éghajlatra, és kíméletesebbek a bolygóhoz” – az emberek 22%-át arra késztette, hogy növényi alapú ételeket válasszon, ami szintén jóval magasabb, mint a hagyományos csoport.
Át kell gondolni a húsmentes opciók népszerűsítésének módját
Más üzenetek, amelyek az ételek ízéről és a bolygó jövő generációk számára történő megóvásának szükségességéről szóltak, szintén pozitív eredményeket hoztak a vegetáriánus ételek kiválasztásában, ami arra utal, hogy a fogyasztók választását jelentősen befolyásolhatja az étlapok megjelenése.
Edwina Hughes, a WRI vezetője azt mondta, hogy az amerikaiak készen állnak a vegetáriánus lehetőségek felé történő „lökésre”, és az ilyen üzeneteket a szállodákhoz hasonlítják, amelyek arra kérik vendégeiket, hogy ne követeljék törülközőik mindennapi cseréjét, hogy így takarékoskodjanak a mosáshoz szükséges vízzel.
A növényi alapú élelmiszer-választás előnyeit bemutató leíró üzenetek segítségével az emberek megváltoztathatják viselkedésüket, és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású ételeket válasszanak. Megtehetjük ezt, mert az emberek felkészültek és készen állnak az ilyen jellegű üzenetküldésre. Fogékonyak az éghajlattal kapcsolatos üzenetek fogadására, és aktívan keresik azokat a márkákat és logókat, amelyek klímabarát termékeket és szolgáltatásokat jeleznek
– mondta Hughes.
A WRI kutatói szerint a vegetáriánus lehetőségek népszerűsítésére irányuló korábbi próbálkozások sikertelenek voltak. Az ételeket funkcionálisan „vegetáriánus lasagne”-nak vagy „húsmentes kolbásznak” nevezték el, összehasonlítva az olyan húsos ételek csábítóbb elnevezésével, mint a „fűvel etetett marha-hús” vagy „vajban sült csirke”.
Ha az ételeket vegánnak nevezik, az „igazán elidegeníti a közönséget. Prédikálónak és agresszívnek tűnik” – mondta Jonathan Wise fogyasztókutató , aki hozzátette, hogy a „befogadóbb” üzenetek rávehetik az embereket, hogy könnyebben váltsanak növényi alapú ételekre.
Kapcsolódó cikk
Így adhatsz textúrát a pépes vegán ételekhez
Ezekkel a trükkökkel nem lesz unalmas a vegán menü.