Vajon a művészi teljesítményt vagy az aktivizmust értékelik az idei Oscar-díjakról döntők?

A fehér férfiak kora a #MeToo-botrány óta leáldozott Hollywoodban. Ez egyben azt is jelenti, hogy a kisebbségekre és a társadalmi problémákra fókuszáló drámák felülkerekedhetnek a filmművészeti teljesítményen?

Társadalmi problémák csapnak össze a művészi bravúrral

Mi a filmművészet feladata? – teszi fel a kérdést a The Guardian a közelgő 93. Oscar-díjátadó gála apropóján. A legtöbben azt várják egy filmtől, hogy szórakoztasson, néhányan művészi élményre vágynak, egyesek szerint viszont szemléletformáló funkciót is be kell töltenie. Ezek a kritériumok persze nem zárják ki egymást – gondoljunk csak a propagandafilmekre.

A filmek politikai kérdésekben is bátran állást foglaltak (például a vietnami háború témájának számtalan feldolgozásakor), manapság pedig egyre inkább elvárás minden alkotástól, hogy mondjanak véleményt ideológiai kérdésekben. A különböző kisebbségek történetei és a sokszínűség egyre inkább teret nyer mind a filmvásznon, mind a kamera mögött.

oscar jeloltek legjobb film
Gondolkodó Oscar / Fotó: Getty Images

A mondanivaló fontossága fokozhatja a művészi teljesítményt, de a jelentős üzenet nem feltétlenül jár együtt a kiváló megvalósítással. Ha a társadalom jobbá formálása a cél, a mondanivaló gyakran felülkerekedik a puszta esztétikai szempontokon. A filmművészet kiválóságai pedig mostanában az előremutató ügyeket részesítik előnyben. A Filmakadémia döntései most vasárnap ismét rávilágíthatnak arra, hogy mire számíthatunk a jövőben.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A Filmakadémia tagjainak többsége sokáig fehér férfiakból állt, akik mostanra már „kimentek a hollywoodi divatból”. Hat éve a „túl fehér Oscar” mozgalom hatására a nők valamint az etnikai kisebbségi képviselők száma a döntéshozó testületben az elmúlt években megduplázódott. Szakértők szerint az idei Oscar-gála televíziós közvetítése az elmúlt tíz év legalacsonyabb nézettségét hozhatja, de a döntések mégiscsak sokatmondóak lesznek. 

Sosem látott sokszínűség

A színészi kategóriák húsz jelöltje közül kilenc színes bőrű, és idén először két nő is bekerült a legjobb rendezők kategóriájába. Sosem volt még ennyire sokszínű az Oscarért versengők mezőnye. Már a jelöltek köréből is látszik, melyek korunk legégetőbb társadalmi problémái.

Sound of Metal - Official Trailer | Prime Video

During a series of adrenaline-fueled one-night gigs, itinerant punk-metal drummer Ruben (Riz Ahmed) begins to experience intermittent hearing loss. When a sp...

A legjobb filmek között találjuk az Ígéretes fiatal nő című feminista példabeszédet, a feketékről szóló történelmi drámát, a Judas and the Black Messiah-t, a könnyfakasztó bevándorlósztorit, a Minarit. A Metál csendje pedig egy etnikai kisebbséghez tartozó fiatal testi fogyatékossá válásának történetét meséli el.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A chicagói 7-ek tárgyalása elitellenes bírósági dráma, a Mank pedig Hollywood önimádatát kihasználva néhány éve még biztos befutó lehetett volna. A The Father című drámai alkotás ereje a két Oscar-díjas főszereplő (Olivia Colman, Anthony Hopkins) összhangjában rejlik.

Feszültségmentes társadalmi dráma az egyik esélyes

A fogadóirodák szerint Chloé Zhao ázsiai származású amerikai rendező dokumentumfilm-pontosságú műve, A nomádok földje lehet idén a befutó. Ezt arra is alapozhatják, mert mindeddig csupán egyetlen női rendező filmje, Kathryn Bigelow A bombák földjén című drámája nyerte el a legjobb mozinak járó szobrot.

Miután elveszti munkáját, Fern (Frances McDormand) úgy dönt, hogy „háztalan” lesz, és egy lakóautóban fog élni és utazni, miközben elgyászolja férjét is.

A nomádok földje (Nomadland) - feliratos előzetes

Az egyetlen cég által ellátott nevadai kisváros gazdasági összeomlását követően Fern (Frances McDormand) mindent bepakol furgonjába és elindul, hogy modern n...

Zhao filmje jobb sorsra érdemes, lesüllyedt emberek életét mutatja be, akik az amerikai lakókocsiparkolók között vándorolnak. Az ő találékonyságuknak, kitartásuknak és emberségüknek állít emléket a film, de az erőteljes egyéniségekből álló szereplők nem tekintenek magukra áldozatként, vesztesként, hanem elégedettek a sorsukkal. Épp ezért a drámából hiányzik az igazi feszültség.

A két Oscar-díjas sztár garancia a legjobb film díjára?

Ha kizárólag a művészi kiválóság alapján születne döntés, akkor kétségkívül a The Fathernek kéne elhoznia az aranyszobrot. Florian Zeller drámája a demencia középpontba állításával a mentális betegek gondozási nehézségeire még inkább ráirányíthatta volna a figyelmet, ehelyett inkább az emberi történésekre fókuszált.

THE FATHER | Official Trailer (2020)

Anthony is 80, mischievous, living defiantly alone and rejecting the carers that his daughter, Anne, encouragingly introduces. Yet help is also becoming a ne...

Az Ígéretes fiatal nő pedig hiába a dühös nők woodoobabája, ha a történetet stilizált, rajzfilmszerű módon ábrázolja, akkor éppen a valós problémák élét veszi el. A Carey Mulligan által alakított bosszúszomjas Cassie és áldozatainak karaktere pszichológiai szempontból értelmezhetetlen, így csak egy jobb romkomot kapunk, amelynek mindössze annyi a tanulsága, hogy az erőszak rossz.

A chicagói 7-ek tárgyalása azt sugallja, hogy könnyebb az akkori rendszer problémáira felhívni a figyelmet, mint a mai zavarba ejtő intézményes hibák ellen szót emelni. A faji problémák is teljesen megváltoztak az ötven évvel ezelőtti világhoz képest.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból