Az agyunkra és a lelkiállapotunkra is jó hatással van a rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás nem csak a vázizomzatra, a keringésre, az emésztésre van kitűnő hatással, hanem az agyra is. A sportolás, főleg a kardiózás, még az agyunk biokémiáján is jó irányba változtat. 

Agyra is gyúrunk a rendszeres testmozgás által

Az agyunk rendkívül képlékeny szerv: nem csak új idegi kapcsolatok képződnek benne nap mint nap, hanem új idegsejtek is. Még olyan kiemelt területen is, mint a hippokampusz, amely a tanulásért, emlékezetért és a negatív érzelmek szabályzásáért felelős.

rendszeres testmozgas sport hatasa elonyei
A rendszeres sportolásnak kiváló hatásai vannak a közérzetünkre / Fotó: Chris Burkard

Az aerob és magas intenzitású edzések során úgynevezett agyi eredetű neurotrof faktor szabadul fel, és ez a molekula még a génjeink kifejeződésére is hatást gyakorol, ami pedig az idegi összeköttetéseket és működést módosíthatja. 

A mérsékelt edzés az immunrendszerre gyakorolt hatása révén gyulladáscsökkentő, ami különösen fontos lehet a szorongás és a depresszió terápiájában, írja a Big Think. A sportolás, a rendszeres testmozgás során felszabaduló dopaminnak és endorfinnak köszönhető a jó hangulatunk és a motivációnk – nemhiába lettek annyira népszerűek a karantén idején a lakáson kívül végezhető sportok.  

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A kutatóknak sikerült mérésekkel igazolni is a sport, a rendszeres testmozgás agyi funkciókra gyakorolt hatását. Azt tapasztalták, hogy az emlékezet és a gondolkodás javul, valamint a pszichoterápiához fogható javulás érhető el a depresszió tüneteinél. Egy tanulmány kimutatta, hogy már 8-12 héten át végzett tánc- és mozgásterápia segítségével a menekült gyerekek szorongása és poszttraumás szindróma tünetei csökkentek.

A szorongás fizikai tünetei elmúlhatnak felnőtteknél is, mivel az intenzív sportolás hatására nagyon hasonlóan reagál a szervezet (szapora légzés, szívdobogás, feszülő mellkas). A rendszeres sportolásnak köszönhetően a nyugalmi pulzus is csökken, ami nyugodtabb belső környezetet teremt az agy számára is. Nem elhanyagolható a rendszeres sportolás során megerősödik az önkép és az önbecsülés.

Gyakorlati tanácsok elfoglalt embereknek

Mindenképpen olyan mozgásformát válasszunk, amit szeretünk végezni. A legtöbben nem képesek rendszeresen futópadon futni, vagy egyenesen utálják. Érdemesebb több sportot is kipróbálni vagy váltogatni kedvünk, az időjárás vagy a ciklusunk szerint: futás, séta, tánc, biciklizés, kajakozás, boxolás, súlyemelés, úszás.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Érdemes csatlakozni online sportolói közösségekhez, ahol a tagok akkor is motiválnak, ha éppen nincs kedvünk edzeni. 

Ha nincs időnk egy órát sportolni, akkor is mozogjunk valamit. Egy lépés is jobb, mint a semmi, három felülés is több, mint a nulla. Ha csak a kedvenc számunkra táncolunk három percig, az is számít. Az edzést összeköthetjük hasznos tevékenységekkel is: futás közben podcastokat hallgathatunk, séta közben felhívhatunk valakit. 

Ha nincs kedvünk nekifogni, akkor kérdezzük meg magunktól: mikor bántam meg, hogy elmentem edzeni, a rendszeres testmozgás mellett tettem le a voksomat?

A mozgás nem a leghasznosabb eszköz a fogyásban. Az étrend 70-80%-ban számít, tehát ne elsősorban ezért kezdjünk el sportolni. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból