A szakszervezet tanácsára a Shakespeare and Company könyvesbolt a tavaszi bezárás alatt nem értékesített a neten, ezért március óta 80%-kal esett vissza a forgalom.

Segélykiáltás a második hullám derekán

Nagy bajba került a világ egyik leghíresebb könyvesboltja, a párizsi Shakespeare and Company, írja a The Guardian. Március óta az angol nyelvű könyveket árusító üzlet értékesítési bevételei legalább 80%-kal csökkentek, ezért a talpon maradásért küzdve vásárlóikhoz fordultak. Október 28-án közzé tettek egy felhívást, amelyben elmondták, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta nehéz helyzetbe kerültek, mert elmaradtak a vevőik. 

shakespeare and company konyvesbolt megmentes
A Shakespeare and Company. könyvesbolt / Fotó: Eamonn McCabe/The Guardian

Ráadásul most is Franciaországban a legdrámaibb a járványhelyzet. Mostanáig közel 1 millió 300 ezer fertőzöttet regisztráltak, és népességarányosan, 100 ezer lakosra vetítve is messze itt a legmagasabb a megbetegedések száma (kb. 400) a kontinensen. Párizsban és számos régióban éjszakai kijárási tilalom lépett érvénybe. Emanuel Macron október 30-tól ismét országos kijárási tilalmat hirdetett.  

Kapcsolódó cikk

A vevőknek küldött emailben elmondták, hogy „rendkívül hálásak lennének minden internetes rendelésért”. 

Az 1919-ben megnyitott könyvesboltot többek közt F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway, T. S. Eliot és James Joyce látogatta a 20. század első felében. George Whitman 1951-ben a ma ismert formájában indította újra az értékesítést, akkor már James Baldwin, Lawrence Durrell, Allen Ginsberg vagy Anaïs Nin jártak oda rendszeresen. Whitman „könyvesboltnak álcázott szocialista utópiaként” emlegette üzletét, ahol az írók ingyen megszállhattak a polcok között némi segítségért cserébe.

Nem húzzuk le a rolót, csak már feléltük minden megtakarításunkat. Kormányzati segítséget is kaptunk, főleg a dolgozók szabadsága alatti fizetéskiegészítés hasznos. De ez sem fedezi minden költségünket, a bérleti díjjal eléggé megcsúsztunk, miközben az első hullám kezdete óta 80%-kal esett vissza az értékesítés. Eddig azért nem panaszkodtunk, mert tudjuk, hogy mindenki nehéz helyzetben van

– mondta a jelenlegi boltvezető, Whitman lánya, Sylvia. Elmondta, hogy az első hullám alatt két hónapon át zárva tartottak, és a szakszervezet tanácsára nem folytattak internetes kereskedelmet sem. 

„Úgy néz ki, ismét be kell zárnunk mind a kávézót, mind a könyvesboltot, mert nem minősülnek elsődleges szükségleteknek. Most viszont elhatároztuk, hogy a webshop tovább fog üzemelni” – mondta Whitman.

Sikeres mentőakció

Az üzenet közzé tétele óta a boltot elárasztották a támogatások és a megrendelések. Volt olyan is, aki 1000 euró értékben rendelt könyvet. Whitman úgy véli, hogy ezzel már kihúzhatják a második hullámot is.

Kapcsolódó cikk

Múlt héten a legendás New York-i könyvesbolt, a Strand is levélben fordult vevőihez. A 93 éves üzlet tulajdonosa arról értesítette a vásárlókat, hogy a bolt nem fogja kibírni a személyes értékesítés visszaesése, a turisták hiánya és a rendezvények elmaradása miatti 70%-os bevételkiesést. Válaszképpen már a hétvégére 25 ezer megrendelés futott be közel 200 ezer dollár értékben. 

Számos kulturális intézmény nehéz anyagi helyzetbe került a koronavírus-járvány első hullámában. A múzeumok nyáron sem tudták visszacsalogatni a látogatókat, aminek egyik oka, hogy a turizmus gyakorlatilag leállt. A Brit Királyi Opera egy David Hockney-képet árvereztetett el, hogy megtarthassa dolgozóit. Az amerikai múzeumokat pedig a brit showman, John Oliver próbálja megmenteni. Taylor Swift szülővárosa, Nashville legendás lemezboltjának nyújtott anyagi segítséget tavasszal. Az ikonikus brit zenei lap, a Q magazin viszont megszűnt a járvány alatt.

 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet