Így hagyjuk magunk mögött a 2020-as stresszt, hogy pozitívan kezdhessük az újévet

Ha megfogalmazzuk magunknak, miért is vagyunk mérgesek, a többi negatív érzelmet is el tudjuk engedni, hogy utat nyissunk a pozitívaknak. Stresszoldás tudományos magyarázattal. 

Genetikailag szorongásra vagyunk programozva

2020 rengeteg stresszt tartogatott mindannyiunk számára, amely elsősorban a félelemből és a bizonytalanságból adódott. Épp ezért itt az ideje, hogy kicsit odafigyeljünk lelki egészségünkre, hogy lehetőségeinkhez képest stresszmentesen lépjünk át az új évbe! Bemutatunk egy egyszerű pszichológiai módszert, hogyan tudunk önállóan és gyógyszermentesen megszabadulni negatív érzelmeinktől.

stresszoldas 2020
/ Fotó: Shutterstock

De miért is olyan nehéz a negatív érzelmeket elengednünk?

Először is, mert genetikailag „vészmadár-üzemmódra” vagyunk programozva. Vadászó őseink azért maradhattak életben, mert minden apró nesz hallatán azt feltételezték, hogy éppen egy éhes oroszlán leselkedik rájuk, és nem egy kismadár csap zajt a bokorban. Tehát alapvetően hiperérzékenyek vagyunk a fenyegetésekre. Agyunk azon nyomban leadja a vészjelzéseket stresszhormonok formájában, amelyekre negatív érzelmekkel reagálunk. 

Ha pedig elöntenek minket a negatív érzelmeket kiváltó stresszhormonok, akkor nem tudjuk megőrizni nyugalmunkat, nem tudunk rugalmasan gondolkodni és célirányosan cselekedni, írja a Big Think.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Továbbá, hajlamosak vagyunk arra, hogy ne foglalkozzunk a negatív érzelmeinkkel, így pedig könnyen ördögi körbe kerülhetünk. Az állandó stressz pedig rengeteg további betegség melegágya

A hagyományos stresszkezelés a kognitív terápián alapul, amely a gondolkodási séma és a viselkedés megváltoztatására fókuszál. Ezt a módszert még azelőtt dolgozták ki, hogy a ma elfogadott stresszelméletet megismertük volna. A New York-i Egyetem kutatói azonban azt vették észre, hogy a kognitív terápia kevésbé működik akut stresszhelyzetben. Az érzelmi mentális tréning viszont jól használható akkor is, amikor nagyfokú stressznek vagyunk éppen kitéve, és megelőzhetjük vele a túlterhelődést.

Két egyszerű lépés a mentális egészségünkért 

1. lépés: a negatív érzelmek elengedése

A legfontosabb a harag elengedése. Ha elnyomjuk magunkban a mérgünket, az depresszióhoz vezethet, és nem csökken vele a negatív érzelmeink szintje. A düh megfelelő kezelése viszont csökkenti a stresszbetegségek kialakulásának esélyét. Az alábbi kontrollált dühkitörést alkalmazó technika segítségével viszont jobban tudunk uralkodni az érzelmeink felett, szabad utat engedünk érzelmeinknek ahelyett, hogy krónikus jelenlétük minket mérgezzen. Ha a haragot elengedtük, onnantól szabad utat engedünk a többi negatív érzelmünknek: a szomorúságnak, amellyel elgyászoljuk a korábbi bizonyosságunkat, majd a félelemnek, a megbánásnak. 

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ha az ember egyszerű szavakkal megfogalmazza, és kibeszéli akár magának ezeket az érzelmeket, akkor azzal el is engedi a stresszt: 

Dühös vagyok azért, mert…; (pl.: be vagyunk zárva és nem találkozhatok az unokaöcsémmel és UTÁLOM ezt az egészet!)

Szomorú vagyok, mert…; (egyedül vagyok)

Szorongok, mert…; (úgy gondolom, hogy sosem lesz már vége)

Úgy érzem, hibás vagyok abban, hogy… (folyton panaszkodom, pedig örülnöm kéne, hogy élek, van fedél a fejem felett és szeretnek)

2. lépés: a pozitív érzelmek kifejezése

Ha kibeszéltük magunkból a negatív érzelmeinket, akkor máris utat nyitottunk a pozitívak felé. Ugyanúgy mondjuk ki: 

Hálás vagyok, mert…; (a testvérem mindig küld képet az unokaöcsémről)

Örülök, mert…; (ma reggel olyan jót nevettünk a párommal)

Biztos vagyok abban, hogy…; (egyszer vége lesz a járványnak)

Büszke vagyok arra, hogy… (a lehető legjobban viselem ezt a helyzetet)

Ha végigmegyünk ezen a rövid gyakorlaton, akkor a hangulatunk gyorsan meg tud változni jó irányba. 

Ennek egyik magyarázata az, hogy amikor jól érezzük magunkat, agyunk azon idegpályái, ahol a hasonló állapotban elraktározott emlékeinket tárolja, maguktól aktivizálódnak. A másik lehetséges indoklás: amikor a negatív érzelmek után pozitívak érnek, az nyugtatólag hat a szimpatikus idegrendszerre, amely egyébként az üss vagy fuss reakcióért felelős, és beindítja a paraszimpatikus idegrenszert, amely visszafogja a túlzott érzelmeket. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból