Nem mindegy, hogyan adagolod a vitaminokat

Nem mindegy, hogyan adagolod a vitaminokat

Nyilvánvaló, hogy a vitaminok egészségesebbé tesznek bennünket és az életünket is meghosszabbítják. De vajon tisztában vagy vele, mikor és hogyan kell szedni a vitaminokat?

Nem mindegy, hogyan és mennyit és mikor szeded a vitaminjaidat. Sőt, azt sem, hogy milyet. Nézzük meg 6 hasznos tényen keresztül, hogyan kellene adagolnod őket! A Brightside összeszedte, egy-egy vitamin hogyan korrelál a többivel és mire alkalmasak.

Mikor van vitaminhiányod?

Tested állapota tudatja veled ha vitaminra van szükséged. Mik lehetnek ezek a tünetek?

Bőrtünetek: száraz és repedezett, nehezen gyógyulnak a sebek.

Köröm: csíkok és foltok jelenek meg rajta, könnyen törik és az ápolószerek sem segítenek.

Haj: hajhullás, töredezettség és ősz hajszálak megjelenése.

Idegrendszeri tünetek: álmatlanság, ok nélküli depresszió, levertség, csökkent koncentráció.

/ Fotó: Fox

Ha a tünetek közül tapasztalod valamelyiket magadon, akkor nem kell azonnal a patikába szaladni, márt számos egyéb oka lehet a tüneteidnek. Jobb ha egy orvossal kivizsgáltatod  magad.

Hogyan hatnak az egyes gyógyszerek a vitaminok felszívódására?

Aszpirin: Csökkenti a kalcium szintet és az A-, B-, C-vitamin mennyiségét.

Antibiotikumok: Csökkentik a vas, a magnézium, kalcium és B-vitamin mennyiségét.

Vízhajtók: Csökkenti a kálium, magnézium, cink és B-vitamin szintjét.

Hashajtó: Megakadályozza az A-, E- és D-vitamin felszívódását

Vérhígító: Nem használható K- és E-vitaminnal kombinálva.

Koleszterincsökkentők: A-vitaminnal nem kombinálhatók.

via GIPHY

Milyen vitaminok és ásványi anyagok kombinálhatóak egymással?

A-vitamin: D-,B-,E-vitaminokkal és foszfor, kalcium és cink jelenlétében a leghasznosabbak.

B-vitaminok: C-vitaminnal kombinálva a legjobb.

C-vitamin: kalcium és magnéziummal fogyasztva a leghatásosabb.

Vas: A C-vitamin segíti a vas felszívódását.

D-vitamin: Kalcium, foszfor A- és C-vitaminnal együtt szedd!

Kalcium: Nem használható vasat tartalmazó multivitaminokkal együtt.

via GIPHY

Milyen élelmiszerben találhatóak az egyes vitaminok?

A-vitamin: Halolaj, máj, vaj, sajt, tojás.

B6-vitamin: Tojás, krumpli, hüvelyes zöldségek, korpa, dinnye, banán, aszalt gyümölcsök.

C-vitamin: Csipkebogyó, ribizli, köszméte, málna, citrom, eper. Spenót és a káposzta.

D-vitamin: Szardínia, makréla, máj, lazac.

B12-vitamin: Halmáj, tenger gyümölcsei, tojás, hús.

E-vitamin: Zöldségolaj, gabonafélék magvai, mogyoró, kukorica, tojás.

Nikotin-sav: Aszalt szilva, szárított sárgabarack, füge, datolya, vadeper.

via GIPHY

Mikor kell odafigyelned a vitaminfogyasztásra?

A béta-karotin kapszulák szedése tüdőrákot idézhetnek elő dohányosok esetében.

Az A-vitamin idős embereknél csontritkuláshoz vezethet.

via GIPHY

A vitaminok szervezetre gyakorolt hatásai

A-vitamin: Növeli a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet, csontokat erősíti, növekedésre hat.

B6 vitamin: Antitest és vérsejt termelést serkenti, az idegrendszer hatékony működéséhez szükséges.

B12: Vörösvértest termelést segíti, pozitív hatással van az agyműködésre és a memóriára.

C-vitamin: Kötőszövetekre, fogakra és az immunrendszerre van pozitív hatással.

D-vitamin: Csontszövet képzés, regenerálódás. Szabályozza a kalcium és foszfor egyensúlyát.

Nikotin-sav: A bőr állapotára és az anyagcserére van hatással.

E-vitamin: Idegrendszer, keringési rendszer, és az izomrendszer hatékony működéséhez kell.

via GIPHY

További életmódtanácsokat találsz az Élet+Stílus rovatunkban!

Kezdőlap > Uncategorized > Nem mindegy, hogyan adagolod a vitaminokat

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból