Ha jobban odafigyelünk arra, hogy egyes filmek milyen üzenetet hordoznak magukba, akkor lehet a kedvenc filmünk is megváltozik.

A filmek – és különösen a kultuszfilmek – nagy hatással vannak a világlátásunkra, a viselkedésünkre, de akár még az erkölcsi értékrendünkre is. Egyes filmek nyíltan propagálnak valamit, és ezt az ember azonnal észre is veszi. De egészen más a helyzet, mikor egy film finoman, észrevétlenül ültet el a fejünkben bizonyos – nem mindig szép és kellemes – dolgokat. Ez pedig még hangsúlyosabban érvényesül, ha gyerekek vagy kamaszok is látják ezeket a filmeket.

A következő filmek némelyike meglehetősen durva, sőt egyenesen mérgező üzenetet közvetít.

Willy Wonka és a csokigyár (1971) és a Charlie és a csokigyár (2005)

Willy Wonka egy egészen szokatlan karakter. Traumát élt át, de sikerült megbirkóznia ezzel úgy, hogy létrehozott egy csokigyárat. Meglehetősen különc, és valamiért senki nem riad meg attól az ötletétől, hogy “különleges” kapcsolatot alakítson ki a főszereplővel, Charlie-val. Ő egy kedves, bolondos fickó, de ha egyszer valaki felbosszantja, a benne lévő düh felszínre tör.

A film legfőbb üzenete, hogy ne féljünk a rejtélyes idegenektől. Ha egy gyerek nézi meg ezt a filmet, könnyen előfordulhat, hogy utána fenntartás nélkül elmegy egy idegennel, aki kedvesnek tűnik és egy tábla csokival csalogatja.

A Szépség és a Szörnyeteg (2017)

A film alapvető mondanivalója – akárcsak a Shrek esetében –, hogy a külső nem fontos, sokkal többet számítanak a belső értékek. Ha azonban jobban megvizsgálod a cselekményt, rá fogsz jönni, hogy a film készítői ellentmondanak önmaguknak.

A jóképű herceg szörnnyé változott, mert a rossz tulajdonságai miatt egy boszorkány elátkozta. Mikor a gyönyörű lány szerelmes lesz a csúf szörnybe, az átok megszűnik. Azaz a végére a herceg újra jóképű lesz, miközben a mondanivaló éppen az lett volna, hogy a külcsín mit sem számít.

Az ördög Pradát visel (2006)

Andyvel családja együtt érzett, mikor nehezen tudott beilleszkedni az új munkahelyére. De amint sikereket kezd elérni a karrierjében, a párja, a barátai és a kollégái sorra elfordulnak tőle.

Láthatjuk azt is, hogy Miranda Priestly, a nő, aki sikeres karriert épít, hogyan veszíti el a férjét – ez pedig az egyik lehetséges történés Andy életében is.

A film erőteljesen népszerűsíti az egyszerű, de kicsit sem kellemes elképzelést, ami szerint ha egy nő sikeres a munkájában, előbb vagy utóbb választania kell a munka és a magánélet között. A film egyébként arra tesz utalást, hogy a helyes döntés ebben az esetben a magánéletet választani. Mindazonáltal Andy barátja vele maradhatna és lehetne ő a háztartásbeli, hiszen karrierlehetőségei jóval elmaradtak Andyé mögött.

Karácsonyi történet (1983)

Ralphie álma, hogy egy légpuskát kapjon karácsonyra, de a szülei nem akarják megvenni neki, mert túl veszélyesnek találják. A fiú azonban nem adja fel. Ír egy fogalmazást az iskolában, amiben részletesen bemutatja álmai puskáját. De a trükk nem válik be. Ralphie ezután a Mikuláshoz megy, és megkéri, hogy hozza el neki ajándékba a puskát, de ez a Mikulás szerint is veszélyes volna.

A fiú végül megkapja az áhított puskát, amit apja ajándékoz neki. A film mondanivalója nagyon egyszerű: ha akarsz valamit, légy makacs és kitartó bárkivel, akár a felnőttekkel vagy a felettesekkel szemben is, hogy elérd a célodat. Ezzel az üzenettel még nem is lenne semmi baj, ha Ralphie álma – ami egy fegyver – nem volna ennyire megkérdőjelezhető.

Nulladik óra (1985)

Ez a klasszikus egy tinédzserdrámáról szól, és el kellett volna oszlatnia a sztereotípiákat a meg nem értett emberekről, a tökéletes sportolókról, az aranyifjakról és a huligánokról. Ehelyett azonban a filmkészítők csak még inkább megerősítik ezeket az előítéleteket.

Például a rosszfiú John Bender folyamatosan megalázza Claire-t, a jó családból származó lányt, akivel végül szerelmesek lesznek egymásba. Az egész egy csókkal ér véget.

Kapcsolódó cikk

Minden felnőtt tudja, hogy az ilyen kapcsolatok idővel zsákutcába vezetnek. Hiába is próbálkoznánk, az ellentétek nem vonzzák egymást. Ezenkívül van egy másik aggasztó gondolat is a történetben: aki bánt, az szeret (ez látható például azokban a jelenetekben, mikor John csak azért keresi fel a lányt, hogy megríkassa).

Allison, a lány, aki furcsán néz ki és különc módon öltözködik, egy másik példa a zavaros mondanivalóra. A film végére a gyönyörű és népszerű Claire segítségével átváltozik. Andrew, a sportoló, aki korábban tudomást sem vett róla, hirtelen vonzódni kezd a lányhoz és randevúra hívja. Mi ennek az üzenete? Ha más vagy, mint a többiek, változtass és olvadj be közéjük, akkor majd minden rendben lesz.

A csúf igazság (2009)

Abby, a karrierista nő történetét ismerhetjük meg, aki a magánéletében folyamatosan kudarcokat él át. Aztán találkozik Mike-kal, ő lesz a tévéműsorában a vendége. A férfi a szexizmus minden jelét mutatja. Például azokat a nőket, akik nem értenek egyet vele, csúnyáknak nevezi, akiket nem érdekelnek a férfiak.

Később Mike Abby mentora lesz, és abban segít neki, hogyan szerezzen magának tisztességes férfit. Szavai azonban meglehetősen kétértelműek. Azt mondja a nőnek, tegyen úgy, mintha minden rendben lenne, akkor is, ha nem így érzi. Nevessen a férfiak viccein akkor is, ha nem viccesek. Azt hihetnénk, hogy egy ilyen értelmes nő nem dől be ezeknek a tanácsoknak, de a vágya, hogy párt találjon, felülírja a józan ítélőképességét.

A filmből azt szűrhetjük le, hogy a férfiakat könnyen manipulálhatjuk, hogy elérjük céljainkat. Ez a film a szexizmus egyik legnyíltabb szószólója.

Harcosok klubja (1999)

Ez a film aligha nevezhető ártatlannak, ennek ellenére a mai napig kultuszfilmnek tartják, mivel egy olyan emberről szól, aki szembeszáll a rendszerrel és megnyeri a csatát. Más szóval ez a film nagyon motiváló.

Érdemes azonban más szemszögből is megvizsgálni a történetet. A fő gondolata a következő: ha igazi férfi akarsz lenni, keveredj harcba bárkivel, hiszen erős vagy és meg tudod csinálni. A gondolat, hogy a férfiaknak mindig harcolniuk kell, a film végére beépül az ember elméjébe.

Rómeó és Júlia (valamennyi adaptáció)

A tragikus szerelmi történet emberek generációit inspirálta, miközben egy nagyon veszélyes üzenetet hordoz: a szerelem nevében bármit megtehetsz, és az lesz a jó döntés. Ugyanakkor ha egészséges pszichével tekintünk erre, akkor ennek úgy kellene lennie, hogy a szeretett személy elvesztése miatt érzett bánatunkat le kell győznünk és meg kell tanulnunk nélküle élni.

Ráadásul azokat a dolgokat, amiket Rómeó és Júlia tesznek, nem lehet a szerelemmel magyarázni és igazolni. Eldobni az életet nem a hűség bizonyítéka, hanem a gyengeségé, az önzésé és feltehetően mentális betegségé.

Apád-anyád idejöjjön! (1998)

Különösen veszélyes üzenetet közvetít a szüleik válása miatt eleve traumát átélt gyerekeknek. Reményt és hitet kelt bennük arra, hogy szüleik rájönnek, mekkora hiba volt elválni, és minden helyrejön. A való életben azonban a dolgok nem így működnek, a gyerekeknek nem szabad beleavatkozniuk a szüleik magánéletébe. Azt is meg kell tanulniuk, hogy szüleik új párját nem utálni kell, hanem elfogadni.

A Vasember (2008)

Tony Stark, azaz Vasember elképesztően gazdag és az ehhez kapcsolódó sztereotípiáknak megfelelően viselkedik. Bosszúvágyó, kegyetlen, megtesz bármit, amit csak akar, nem érdekli semmilyen erkölcsi norma. A film üzenete ezáltal a következő: ha sok pénzed van, bármit megtehetsz, senki sem von felelősségre érte.

A cikk a Bright Side angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Nincs több cikk

Ez is érdekelhet