Ha hosszabb útra indul az ember, és megteheti, akkor repülővel utazik. Sok előírás van, amiket közölnek velünk az utazás elkezdésekor, de most 10 olyan titkot osztunk meg, amiről lehet soha nem is hallottál korábban.

Nehéz meglepni egy olyan embert, aki gyakran repül, mégis vannak olyan titkok, amikről sejtése sem lehet. Ezeket csak a repülőtéren dolgozók tudják, de most megtudhatod te is!

Lehetséges, hogy te is észre vettél már olyan tárgyakat a repülőn amikre mindig is kíváncsi voltál, hogy hogyan használják vagy miért van ott. Lássuk, hogy miket szedtünk össze nektek.

Hurok a szárnyakon

A legtöbb repülőgépen a vészcsúszda használatához az utasoknak a csúszós szárnyra kell kilépniük. Hogy ez könnyebben menjen, a szárnyakra olyan hurkokat szereltek, amikbe kötelet lehet átfűzni. A kötél egyik végét az ajtóhoz, a másikat a hurokhoz rögzítik. Az utasok a kötélbe kapaszkodhatnak, így könnyebb őket evakuálni.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos9
/ Fotó: Bright Side

Fejsze a pilótafülkében

Sok országban előírás, hogy a pilótafülkében a mentőfelszerelés részeként kötelező fejszét tartani. Ez tűz esetén segíthet kinyitni a beragadt ajtót, vagy lehet vele egy új nyílást vágni. A repülőgép törzsén jelzés mutatja, hogy hol a legalkalmasabb pont új nyílás vágására vészhelyzet esetén.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos10
/ Fotó: Bright Side

Lyuk az ablakon

A repülőgépek ablakai 3 rétegűek. A külső réteg a nyomást tartja egyensúlyban, a belső megakadályozza, hogy a belülről keletkezett sérülések miatt az ablak teljesen kitörjön, és van egy középső, melyen egy lyuk található. Ez szabályozza a légáramlást. A nyílás segít kiegyensúlyozni a nyomáskülönbséget, és meggátolja a páralecsapódást.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos
/ Fotó: Bright Side

Segédhajtómű

A repülőgépen utazva folyamatosan hallunk valami zajt, még akkor is, ha a motorok még nem működnek. Ezt az APU, azaz a segédhajtómű okozza, melynek feladata, hogy akkor is biztosítsa a rendszer működését, ha a motorok leálltak. A motort is ez indítja be. A segédhajtómű jól jön a rosszabbul felszerelt terminálokban, ahol a megfelelő karbantartás nem lehetséges.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos1
/ Fotó: Bright Side

Légi marsall szolgálat

A légi marsallok inkognitóban repülnek, és szükség esetén megnyugtatják a zavart keltőket, vagy ártalmatlanná tesznek akár egy terroristát is. Az USA-ban, Franciaországban, Kanadában és sok más országban légi marsall szolgálat működik, erről még film is készült.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos2
/ Fotó: Bright Side

Pihenőtér a személyzetnek

Egyes repülőkön van egy kicsi, elkülönített helyiség a személyzet számára, ahol a hosszú repülőutak alatt pihenhetnek. Ezek a kis kabinok nem túl kényelmesek, alig lehet beférni, de legalább fekve lehet pihenni.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos3
/ Fotó: Bright Side

Fogantyúk a vészkijáraton

Ezek a fogantyúk elsősorban az utaskísérők számára lettek kihelyezve, hogy meg tudjanak bennük kapaszkodni, és a pánik esetén a kijáraton kitóduló utasok ne sodorják le őket a gépről.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos4
/ Fotó: Bright Side

Légkondicionáló rendszer

Gondolkodtál már azon, hogyan jut be friss levegő az utastérbe? A hajtóművekből vezetik be. Valószínűleg ez az oka annak a közhiedelemnek, hogy a repülőn szennyezett a levegő, de ez nem így van. Mielőtt elérné az utasteret, a levegőt megszűrik és lehűtik, szűrője a baktériumok 95%-át megfogja.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos5
/ Fotó: Bright Side

Cooper-lapát

Ez a kis eszköz egy megoldatlan bűncselekmény után került rá a repülőgépekre. Az elkövető Dan Cooper volt, aki eltérített egy repülőt, majd miután megkapta a váltságdíjat, ejtőernyővel kiugrott a gépből és meglógott. Azóta a Boeing és Airbus gépeken megtalálható az ún. Cooper-lapát, ami azt a célt szolgálja, hogy repülés közben ne lehessen kinyitni a gép ajtaját.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos6
/ Fotó: Bright Side

Fekete háromszög

Valószínűleg már te is láttál ilyen kis háromszöget a repülő utasterében. Ezek azt a helyet jelölik, ahonnan a legjobban rá lehet látni a szárnyakra. Ennek pedig nagy jelentősége van, hiszen probléma esetén, ha a műszerek nem működnek megfelelően, a pilótának nagy segítség, ha megnézheti, hogy a szárnyakkal minden rendben van-e.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos7
/ Fotó: Bright Side

A mosdó ajtajának kinyitása

Ha valaki véletlenül bezárja magát a mosdóba, kívülről is ki lehet nyitni az ajtót. A “LAVATORY”, azaz mosdó feliratú táblát kell felemelni, majd nyitott pozícióba csúsztatni.
Titkok Repulogeprol, Titkok Utaskiseroktol, Repulogepes Kisokos11
/ Fotó: Bright Side

Ha már a repülésnél tartunk, akkor nem csak a repülőn lévő tárgyak lehetnek érdekesek, hanem a rajtunk lévő ruhák is. A légiutas-kísérők több ajánlást is adtak arra, hogy milyen öltözék válhat az előnyünkre vagy akár vezethet kellemetlen helyzetekhez.

A cikk a Bright Side angol nyelvű cikke nyomán készült.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.