Fapados helyett éjszakai gyorsvasút
A jövő év végén újra elindulnak a TransEuropExpress (TEE) vonatjáratai, írja a Repubblica. A német, a francia, a svájci és az osztrák vasúttársaságok megállapodást kötöttek, hogy 2021-től a különböző államok közötti gyorsvonatok szerelvénycsere és vámellenőrzés nélkül, hálókocsi-szolgáltatással újra az utazóközönség szolgálatába állnak. A négy vasúttársaság egységes tarifa-, jegyfoglalási és ellenőrzési rendszert alakított ki. A régi TEE-modellel ellentétben, amely inkább a tehetősebb rétegeket célozta meg a kizárólag első osztályból álló vagonokkal, most „olcsóbb” jegyek is elérhetőek lesznek, az Európai Unió támogatásával.
A TEE 2.0 járatait elsőként a Párizs-Brüsszel-Berlin-Varsó, a Bécs-München-Párizs valamint a Zürich-Köln-Amsterdam viszonylatban lehet igénybe venni. 2022-től Zürichből indulnak majd egyéb európai nagyvárosok felé is vonatok, többek közt Rómába Milánón keresztül vagy Barcelonába. A TEE-n 13 óra alatt lehet majd Rómából Amszterdamba eljutni.
Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
Trans-Europe Express b/w Metal On Metal
A tervek szerint a 11-12. fázisban Budapest is bekapcsolódik, és 11 óra vonatozás után, miután áthaladtunk Salzburgon, Münchenen, Strasbourgon, Párizs Keleti pályaudvarán szállhatunk le. Egy még későbbi fázis szerint onnan pedig akár Stockholmig is elvonatozhatunk.
A TOP 5 úti cél a világon a Lonely Planet szerint 2019-ben
A Lonely Planet útikönyv kiadó elkészítette a világ legjobb utazási célpontjainak listáját 2019-re. Elnézve a helyszíneket, bennünk fel is támadt az útrakelés vágya.
Kapcsolódó cikk
Vincent Ducrot, a svájci vasúttársaság igazgatója szerint a TEE 2.0 valódi alternatív közlekedési mód nagyon alacsony környezetterhelés mellett. Hozzátette, hogy 2024-re Svájcban már 24 vonalon fognak robogni a TEE 2.0 járatai.
Az ’50-es évek projektje újjáéled
A TEE ötletének feltámasztása az Unió közlekedési piacának átalakulásával áll összefüggésben. A projekt eredeti verziója az egyesült Európa gondolatának megszületésekor fogant meg. A TEE az európai nagyvárosok gyors és szinte luxuskörülmények között történő elérésének státuszszimbólumává vált, amelyet kizárólag a gazdagok engedhettek meg maguknak. A fapados légitársaságok megjelenésével aztán befellegzett a gyorsvasútnak, és a ’90-es évek közepén meg is szűnt a hálózat.
Az Airbnb újragondolt dizájnnal csábítaná vissza a turistákat, ehhez egy nagyágyút igazolt
Az Apple hardverek formatervezése után most az idegenforgalom újraélesztése a feladat.
Kapcsolódó cikk
A nagysebességű vasúti közlekedés az európai liberalizáció és uniformizálódásnak köszönhetően – már nem kell a mozdonyt és vagonokat kicserélni – most újra elérhetővé, a klímavészhelyzet, avagy a „Greta-hatás” miatt pedig ismét aktuálissá vált. Greta Thunberg hatására kialakult egy olyan generáció, amelynek az utazásai során a környezettudatosság is nagyon fontos szempont lett. Thunberg is vonattal illetve vitorláshajóval utazott tavaly augusztusban két hét alatt Angliából New Yorkba az ENSZ klímaügyi cselekvési találkozójára, majd vissza Európába.
A London-Párizs menettérti vonatút 22 kg-nyi széndioxid-kibocsátást okoz, míg egy repülő ugyanezen viszonylatban 244-et. Nem beszélve arról, hogy Németországban már két éve elkezdték lecserélni a régi dízelmozdonyokat méginkább környezetbarát megoldásra.
A turista, ha a járvány után újraindul az idegenforgalom, nem csak a közlekedésben, hanem a szállások piacán is jelentős változást tapasztalhat majd.