Néhány éven belül Budapest is bekapcsolódhat a világvárosokat összekötő gyorsvasút-hálózatba.

Fapados helyett éjszakai gyorsvasút 

A jövő év végén újra elindulnak a TransEuropExpress (TEE) vonatjáratai, írja a Repubblica. A német, a francia, a svájci és az osztrák vasúttársaságok megállapodást kötöttek, hogy 2021-től a különböző államok közötti gyorsvonatok szerelvénycsere és vámellenőrzés nélkül, hálókocsi-szolgáltatással újra az utazóközönség szolgálatába állnak. A négy vasúttársaság egységes tarifa-, jegyfoglalási és ellenőrzési rendszert alakított ki. A régi TEE-modellel ellentétben, amely inkább a tehetősebb rétegeket célozta meg a kizárólag első osztályból álló vagonokkal, most „olcsóbb” jegyek is elérhetőek lesznek, az Európai Unió támogatásával.

Trans Europe Express 2021
A Transeuropexpress 1957-Es Plakátja / Fotó: Getty Images

A TEE 2.0 járatait elsőként a Párizs-Brüsszel-Berlin-Varsó, a Bécs-München-Párizs valamint a Zürich-Köln-Amsterdam viszonylatban lehet igénybe venni. 2022-től Zürichből indulnak majd egyéb európai nagyvárosok felé is vonatok, többek közt Rómába Milánón keresztül vagy Barcelonába. A TEE-n 13 óra alatt lehet majd Rómából Amszterdamba eljutni.

Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)

Trans-Europe Express b/w Metal On Metal

A tervek szerint a 11-12. fázisban Budapest is bekapcsolódik, és 11 óra vonatozás után, miután áthaladtunk Salzburgon, Münchenen, Strasbourgon, Párizs Keleti pályaudvarán szállhatunk le. Egy még későbbi fázis szerint onnan pedig akár Stockholmig is elvonatozhatunk. 

Kapcsolódó cikk

Vincent Ducrot, a svájci vasúttársaság igazgatója szerint a TEE 2.0 valódi alternatív közlekedési mód nagyon alacsony környezetterhelés mellett. Hozzátette, hogy 2024-re Svájcban már 24 vonalon fognak robogni a TEE 2.0 járatai. 

Az ’50-es évek projektje újjáéled

A TEE ötletének feltámasztása az Unió közlekedési piacának átalakulásával áll összefüggésben. A projekt eredeti verziója az egyesült Európa gondolatának megszületésekor fogant meg. A TEE az európai nagyvárosok gyors és szinte luxuskörülmények között történő elérésének státuszszimbólumává vált, amelyet kizárólag a gazdagok engedhettek meg maguknak. A fapados légitársaságok megjelenésével aztán befellegzett a gyorsvasútnak, és a ’90-es évek közepén meg is szűnt a hálózat. 

Kapcsolódó cikk

A nagysebességű vasúti közlekedés az európai liberalizáció és uniformizálódásnak köszönhetően – már nem kell a mozdonyt és vagonokat kicserélni – most újra elérhetővé, a klímavészhelyzet, avagy a „Greta-hatás” miatt pedig ismét aktuálissá vált. Greta Thunberg hatására kialakult egy olyan generáció, amelynek az utazásai során a környezettudatosság is nagyon fontos szempont lett. Thunberg is vonattal illetve vitorláshajóval utazott tavaly augusztusban két hét alatt Angliából New Yorkba az ENSZ klímaügyi cselekvési találkozójára, majd vissza Európába.

A London-Párizs menettérti vonatút 22 kg-nyi széndioxid-kibocsátást okoz, míg egy repülő ugyanezen viszonylatban 244-et. Nem beszélve arról, hogy Németországban már két éve elkezdték lecserélni a régi dízelmozdonyokat méginkább környezetbarát megoldásra

A turista, ha a járvány után újraindul az idegenforgalom, nem csak a közlekedésben, hanem a szállások piacán is jelentős változást tapasztalhat majd. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet