A vesének nagyon fontos szerepe van testünkben. Számos enyhébb vagy súlyosabb vese betegség létezik, amely az orvosi beavatkozás mellett az étrend megváltoztatását is szükségessé teszi.
A vesék felelősek azért, hogy a felesleges anyagok a vizeleten keresztül kiürüljenek, hormonokat termelnek, kiszűrik a méreganyagokat és az extra folyadékot a vérből.

Ezért kell odafigyelni az egészségükre. Sajnos sok olyan étel van, ami nagyobb mennyiségben károsítja a veséket és rontja a működésüket.

Avokádó

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 6
/ Fotó: Bright Side
Magas tápértéke miatt az egészséges ételek között tartják számon, de ha túl sokat eszünk belőle, az veszélyes lehet a vese számára. Főként azoknál, akiknek már eleve van vesebetegségük. Ennek oka, hogy igen magas a kálium tartalma. A testünknek ugyan szüksége van káliumra, de ha túl sok van belőle a vérben, az olyan problémákat okozhat, mint az izomgörcsök vagy a szabálytalan szívritmus.

Hús

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 5
/ Fotó: Bright Side
A probléma vele az, hogy az állati fehérjéket nagyon nehéz metabolizálni, és az ennek során keletkező anyagok semlegesítése nagy terhet jelent a vesék számára. Az állati fehérjékben bővelkedő étrend vesekő kialakulását is okozhatja. A hús fokozza a húgysav termelődését, ami a vesekő egyik legfőbb kiváltó oka. Egyél inkább több zöldséget és diófélét, hogy hozzájuss a kellő mennyiségű fehérjéhez.

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 4
/ Fotó: Bright Side
Az egészséges étrend maximum napi 2300 mg sót tartalmaz. A túl sok só túlzott munkát jelent a veséknek, ezért elkezdik visszatartani a vizet, ami magas vérnyomáshoz vezet. Adj inkább fűszereket az ételhez só helyett. A só fogyasztását úgy is csökkentheted, hogy kevesebb előre csomagolt ételt veszel (konzerv ételek, mirelit pizza, salátaöntet), ezek ugyanis tele vannak sóval.

Banán

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 3
/ Fotó: Bright Side
Ha azt gyanítod, hogy veseproblémád van, még fontosabb odafigyelni az egészséges táplálkozásra. Ez pedig azt jelenti, hogy egyes élelmiszerek fogyasztását korlátoznod kell, köztük a banánét is, mert túl sok benne a kálium. Ez pedig árthat a már eleve gyengén működő vesének. Egy egészséges felnőtt napi kálium bevitele legfeljebb 3500-4700 mg lehet. Egy átlagos méretű banán pedig 537 mg-ot tartalmaz. Vesebetegeknél csökkenteni kell a kálium bevitelt, mivel a szervezet nem tudja kiszűrni a felesleget és ez komoly gondokat okozhat.

Tejtermékek

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 2
/ Fotó: Bright Side

Bár a tejtermékekben sok a hasznos tápanyag, a túl sok tej, joghurt és sajt többet árt, mint használ. Ennek oka, hogy a tejtermékekben sok a foszfor, ami pedig káros a vesék számára.

Ha a vesék nem működnek teljes kapacitással, nem lesznek képesek a felesleges foszfort eltávolítani a vérből, ennek hatására pedig gyengülnek a csontok és megnő a csonttörés kockázata.

Teljes kiőrlésű kenyér

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese, 1
/ Fotó: Bright Side

Egészséges és tápláló, de nagy mennyiségben káros lehet, főként azok számára, akik vesebetegségben szenvednek. Sok benne a foszfor és a kálium is.

Egy szelet teljes kiőrlésű kenyérben 81 mg kálium és 57 g foszfor van. Összehasonlításként egy szelet fehér kenyér csak 37 g káliumot és 35 mg foszfort tartalmaz.

Narancs és narancslé

Egeszsegtelen Kaja, Veszelyes A Veseidnek, Vese,
/ Fotó: Bright Side

Sok benne a C-vitamin és alacsony a kalóriatartalma, de sok benne a kálium is. Egy közepes méretű narancs 240 mg káliumot tartalmaz, egy bögre narancslében pedig 470 g is lehet.

Ezeknek a számoknak az ismeretében egyértelmű, hogy a narancs és a narancslé fogyasztását is csak mértékkel lehet javasolni, különösképpen,  ha a vesék már amúgy is gyengébben működnek. Ha nem tudják kiszűrni a felesleges káliumot a vérből, annak komoly következményei lehetnek egészségünkre nézve.

Sajnos nem csak az ételek, de maga a hétköznapi szokásaink lehetnek rossz hatással az egészségünkre, mint például mikor keresztbe rakjuk a lábunkat. Érdemes ezekre is odafigyelni, ha szeretnéd minél jobban megőrizni az egészségedet. Ha érdekelnek a részletek,  itt megtekintheted.

A cikk a Bright Side angol nyelvű cikke nyomán készült.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

reggeli kave, caffe, reggeli kave 2

Mi történik a testeddel, ha reggeli kávéval indítasz?

A reggeli kávé, amivel indítod a mindennapjaidat talán eddig nem is tudtad, hogy nem tesz jót a testednek. Ebbe a cikkben megtudhatod, hogy mi történet a testeddel kávé fogyasztás közben, és hogy mikor érdemes az első kávédat meginni.