Tizenöt hónappal azután, hogy kiderült, a diákok úgy hagyhatják el az iskolát Angliában, hogy egyetlen fekete vagy kisebbséghez tartozó szerző irodalmi alkotását sem tanulmányozzák, a kutatások azt találták, hogy az irodalomtanárok még mindig sokrétűbb szövegekért kiáltanak az angol oktatáshoz.

Az irodalomtanárok többsége hiányolja a diverzitást az angol tanrendből

Arra a kérdésre, hogy szerintük mely változtatások segítenének leginkább diákjaiknak az angol tantervben, a középiskolai tanárok 80%-a és az általános iskolai tanárok 69%-a azt válaszolta, hogy változatosabb és reprezentatívabb szövegkészletet szeretnének. A 2270 tanár részvételével végzett felmérést a Teacher Tapp készítette a Pearson kiadó számára, írja a The Guardian.

A kutatás azt a tavalyi jelentést követi, amely szerint Angliában az érettségizők mindössze 0,7%-a tanul színesbőrű író könyvéről, szemben az angliai iskoláskorú diákok 34,4%-ával, akik feketének, ázsiainak vagy kisebbségi etnikumnak vallják magukat. A kutatást a Penguin és a fajegyenlőségi kutatóintézet, a Runnymede Trust végezte, amely összefogott a Lit in Color kampány megalakításában, hogy segítse az iskolákat az angol irodalom oktatásának diverzifikálásában.

Bár a vizsgabizottságok azóta bővítették kínálatukat, A Lit in Color megállapította, hogy a költségvetés és a könyvek hiánya jelenti a legfőbb akadályt azoknak a tanároknak, akik új szövegeket szeretnének bevezetni óráikba. Az első évben a Lit in Color 119 érettségi és A-szintű évfolyamcsoportnak kínált forrásokat és útmutatást országszerte, valamint csaknem 12 000 diáknak az angol irodalom tantervének változatosabbá tételéhez. 

Azt szeretnék, ha senki sem érezné magát kirekesztve

Zaahida Nabagereka programvezető elmondta, hogy a Lit in Colour célja az volt, hogy „normalizálja a fekete, ázsiai és kisebbségi etnikai írókat az irodalom tantervében azáltal, hogy a szükséges eszközöket biztosítja a tanárok és a diákok számára”. Hozzátette, hogy a program első évében olyan könyvtárosoktól kapott üzeneteket, „akik a minikönyvtári adományaikat izgatottan fogadták, hogy megosszák az új könyveket a diákokkal, de olyan diákoktól is, akik azt mondták, hogy inspirációt éreztek egy szerzői rendezvényen való részvétel után”.

A Westonbirt iskolában Tabatha Sheehan tanárnő azt mondta, hogy a gyerekeknek változatosabb tananyagra van szükségük. 

Túlnyomóan fehér, középosztálybeli iskolaként Cotswoldsban tudtuk, hogy jobban fel kell tárnunk és teljes mértékben el kell ismernünk az angol irodalom „kánonján” túlmutató tehetségek gazdagságát, és túl kell lépnünk az „intellektuális” preskriptivizmuson és elitizmus a más kultúrákból származó történetek nyelvészetének, narratívájának és kontextusának tanulmányozásában. Minden eddiginél jobban elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a tananyagot a lehető legreprezentatívabbá tegyük, hogy diákjaink elméjét megnyissa a környezetükön kívüli világ előtt, és biztosítsuk, hogy egyetlen fiatal se érezze magát kirekesztettnek az általunk tanított és olvasott könyvek miatt

– mondta.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet