Négy videóval indított a Fidesz lejárató kampányt Karácsony Gergely főpolgármester ellen, aki nemrég bejelentette, megméretteti magát a miniszterelnöki előválasztáson.

Vélhetően már bekészítették a lejárató videókat

Alighogy bejelentette múlt szombaton Karácsony Gergely főpolgármester, hogy elindul az ellenzék miniszterelnök-jelölti előválasztásán, máris ellepték a közösségi médiát azok az előre legyártott videók. Ezek azt sugallják: Karácsony valójában Gyurcsány Ferenc embere, a volt miniszterelnök mozgatja a háttérből a szálakat. A videókban feltűnik a kormányoldali politikai kampányok szinte állandó szereplője, az amerikai milliárdos, Soros György is, aki „producerként” most újraindítaná a „Gyurcsány-showt”. Az alábbi videókat hirdeti a kormánypárt:

karacsony gergely elovalasztas fidesz facebook hirdetes 99 mozgalom elovalasztas
Karácsony Gergely főpolgármester / Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Kedd óta feltöltöttek egy újabb videót is 99% Gyurcsány – 1% Karácsony címmel. Egyelőre 1 ezer feletti a megtekintése. 

A két Youtube-videó nem nyilvános beállítással került fel a Fidesz csatornájára, ez azt jelenti, hogy a kereső nem adja ki találatként, ajánlott videók közé nem kerül be, és a csatorna videói között sem látszik. Tehát a pontos URL ismeretében lehet csak megnézni, illetve reklámként más videók előtt. A Telex feltételezése szerint a másfél milliós nézettség túlnyomó része ilyen fizetett megjelenésekből származik.

De mennyi az annyi?

A YouTube nem túl transzparens a hirdetési árakkal kapcsolatban, de iparági pletykák szerint nagyjából 2000 dollárral lehet számolni 100 ezer megtekintésért, ez forintban körülbelül 570 ezer. Ha ebből indulunk ki, és a teljes nézettséget fizetett forgalomnak tekintjük, a YouTube-kampány nagyjából 8,5 millió forintba kerülhetett eddig.

Facebookon nehéz a nézettségi adatokból kiindulni, hiszen a videók nyilvánosak, nem csak szponzorált posztban találkoznak vele a nézők, hanem például influenszerek, egyszerű felhasználók vagy a Fidesz hivatalos oldalának megosztásai között is. 

Az viszont publikus, hogy az egyes oldalak mennyit költenek politikai témájú szponzorált posztokra, bár az itteni adatok 1-2 napos késésben vannak.
  • A Fidesz hivatalos oldala május 9 és 15 között 3,6 millió forintot költött reklámposztokra, ezalatt csak két fentebb említett gyurcsányozós-karácsonyozós videójuk futott szponzorált posztként, szóval ez az összeg gyakorlatilag csak a szombati nap költsége
  • Rákay Philip oldalán további egymillióba kerültek csak szombaton ezek a videók
  • Deák Dániel oldalán 680 ezerbe, nem ugyanezek, de egészen hasonló témájúak (ezeknél, és Rákaynál is a Megafon központ állta a számlát, a többinél a Fidesz)
  • És néhány fideszes politikusnál is feltűntek szponzorált posztban ilyen tartalmak, például Kocsis Máténál (160 ezer forint) és Hollik Istvánnál (440 ezer forint)

Ez összesen közel hatmillió forint Facebookon, csak a kommunikációs offenzíva első napjára. Vagyis a YouTube-kampánnyal együtt már az első pár napban bőven tízmilliós összegbe kerülhetett, hogy milliónyi emberhez jusson el a nagyüzemi gyurcsányozás a közösségi médiában – és hol van még a vége.

Tanult a Fidesz a korábbi hibából

Noha a kormányzat rengeteget költ kommunikációra – a K-Monitor összesítése szerint december óta 28 milliárd forintot –, a Facebooknak most fizetett pénz kevésnek tűnik. Valójában a közösségi médiumon 6,8 millió forint hatalmas összeg. Ugyanis itt pár tízezer forintért jelentős tömeget lehet elérni. Összevetésként: a fideszes politikusok posztjainak kiemelésére általában 10-15 ezret szán a párt, de rendszeresek a 2-3 ezres költések is.

A mostani fideszes akció kísértetiesen hasonlít az „Együtt tették tönkre az országot” feliratú plakátkampányra, amivel 2012-2013-ban az Együtt miniszterelnök-jelöltjét, Bajnai Gordont akarták „rátolni” szintén Gyurcsányra, emlékeztetett a Népszava. Illetve a bohócos – Nem érdemelnek több esélyt című – plakátokra, amelyeken együtt szerepeltették Bajnait, Gyurcsányt Mesterházy Attila akkori MSZP-s kormányfő-jelölttel, illetve Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettessel, akit még 2009-ben vettek őrizetbe a BKV-ügyekkel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikk

Akkor a kormánypárti kampánystáb egyik vezető alakja azt mondta a HVG-nek, azért támadták másfél évvel a 2014-es választások előtt Bajnait, mert tanultak a 2006-os választási fiaskóból. Akkor bíztak a felméréseikben, amelyek szerint a politikába pár évvel korábban visszatért Gyurcsány elég megosztó személyiség, ám nem vették figyelembe, hogy akkor még kevésbé volt ismert, a szavazópolgárok jó része keveset tudott róla. Ezért a választási kampányban a dinamikusnak mutatkozó Gyurcsány jó benyomást tett elsősorban a bizonytalanokra, fel tudta húzni az MSZP népszerűségét is, így a baloldal ismét nyert.

Karácsony Gergely: „Baromi unalmas”

Karácsony megszólalt az ügyben, aki azt írta hivatalos Facebook-oldalán: „olvasom, hogy a Fidesz naponta (!) legalább egymillió forintot elkölt a lejáratásomra. Úgy látszik, elfelejtették a régi mondás igazságát: nem az a legény, aki adja, hanem aki állja.”

A miniszterelnök-jelölt szerint „ezt a pénzt adófizetők állják, ez a pénz más zsebéből hiányzik”. Úgy gondolja, hogy ez a kampány pont az a megosztó, békétlenséget szító, magyart a magyarral szembefordító politika, amit meg kell haladniuk, „amin túl kell lennünk végre már”.

Nem csak az a baj ezzel a politikával, hogy baromira unalmas. Sokkal inkább az, hogy súlyos károkat okoz ennek országnak

– írta.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

covid koronavirus oltasellenes szulok magyar haziorvosok per birosag

Mi történik? Oltásellenes szülők tömege perel magyar háziorvosokat

A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) elárulta, hogy az utóbbi pár évben Magyarországon is megjelentek olyan csoportok, amelyek – az érzelmekre hatva – a pánikkeltés és a bizalmatlanság irányába igyekeznek eltolni a védőoltásokról szóló híreket, kommunikációt.