Induljunk ki abból, hogy mennyire távol áll tőlünk magyaroktól – és tágabb értelemben európaiaktól – a hiphop kultúrája! Folytassuk azzal, hogy a koncert közben a következő párbeszédnek voltam fültanúja: “Is he from the West Coast? / Lol, I have no f*cking clue! Spékeljük össze mindezt a nem-tudással, illetve a vággyal arra, hogy a cikkünket minél többen elolvassák, és meg is van az eredmény: “4!!!!444 BRÉKING!! KENDRICK KONCERTJE AZ ÉVSZÁZAD SZÉGYENE!”
Ki is az a Kendrick Lamar?
Oké, ezzel nem fogok sokat gyötrődni, nem is ez a cikk célja. A Comptonban születő 31 éves Kendrick Lamar azonban nem olyan hosszú pályafutása során 12 Grammy-díjat nyert, a Time magazin 2016-ban a 100 legbefolyásosabb ember egyikének tartotta, és – itt kapaszkodjunk meg! – idén Pulitzer-díjat is kapott (elsőként olyan zenészként, aki nem klasszikus zeneszerző vagy jazzelőadó). Ezeket az elismeréseket – és persze szövegeinek üzenetét – figyelembe véve azért bevallhatjuk, nem valami ágról szakadt, narkós fekete gengszter jött a Szigetre. Ja, amúgy he is from the West Coast – ezt azért illene tudni!
De hogy volt pofája késni?!
Igen, Kendrick Lamar 42 perc késéssel jött ki a színpadra. És itt vége is a történetnek. Mert ebből meg is lett a szalagcím: “Kendrick Lamar rihannázott egyet a Szigeten” – írta az Index, majd a magyar sajtóban mindenféle más szaftos történet is megjelent, például: “Saját hibájából késett 40 percet Kendrick Lamar a Szigeten”.
A cím alapján már kezdődhetnek is a rasszista szitkozódások, de eléggé félrevezető: a saját hiba a rapper audiórendszerét jelenti, amihez valljuk be, a zenésznek körülbelül semmi köze nem volt.
Engem is elszomorított a késés ténye, de a média számára innen már cigánykerekezve dúdolhatta volna a magyar himnuszt is, az sem lett volna elég.
És még provokálni is kezdett…
Azon felül, hogy késett, a koncert elvileg k*rva gyenge volt, Kendrick végig playbackelt, lenézte, sőt provokálta a közönséget. Innen is látszik, az újságírók mennyire nincsenek képben a hiphop műfajával. Az ugyanis teljesen természetes, hogy egy rapper nem fogja az összes szám összes versszakát szünet nélkül elhadarni, mindazt úgy, hogy mögötte még véletlenül sem megy a saját hangja. Akik szerint ez playback, életükben nem hallottak még hiphop- vagy rapkoncertet – főleg nem olyan mai híres fenegyerekeket, mint például Lil Pump, aki szemrebbenés nélkül kétpercenként beleüvölti a mikrofonba, hogy “ESKEEETIT”, aztán jó napot.
Daft Punk – Get Lucky ft. Pharrell Williams (First Live Performance HD @ HTC live)
First Live Performance of Get Lucky by Pharrell Williams @ HTC Live New York 4/19/2013 “Get Lucky” available now on iTunes: http://smarturl.it/GetLucky Rando…
Hasonló eset Pharrell Williams Get Lucky című számának első „élő” showja, amit a közönség duplán is kiélvezett a playback ellenére. Kendrick hangja pedig élőben amúgy is mélyebb egy kicsit, így tökéletesen észrevehető volt, hogy mikor énekel ő, és ebből kiderült, hogy semmivel sem énekel kevesebbet, mint bármelyik más koncertjén. Sőt, sokkal többet, mint egy mainstream, rádióban is gyakran hallható közkedveltátlag rapper.
Ami pedig a provokációt illeti: ennek nyoma sem volt. Kendrick fellépéseit nem az érzelmi ingadozások jellemzik, így azon kívül, hogy néhányszor szidta a technikát, párszor azt mondta, “make some noise for yourself, Budapest”, és egy zenészhez méltóan bíztatta a közönséget, hogy éljék át a flow-t, semmi más nem történt.
Sőt, még a végén vissza is tért, elmondván, hogy megkérték, hagyja el a színpadot, de ő azt válaszolta: “Fuck that, can I do one more song?”. Ezért persze nem kell hálásnak lenni, természetesen a show része volt, de egyszerűen a magyar sajtó igen jelentős része inkább támadni kezdett egy kis olvasottságért cserébe – elfeledve azt, hogy a közönség valójában teljesen jól érezte magát, a zenész pedig nem nyújtott kevesebbet, mint általában.
Ez a The DAMN, nem a k*baszott Queen
Itt szeretném kiemelni Szén Benjamin szavait:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A rossz visszhang pedig annak tudható be, hogy a hazai zenei sajtó nagy része még mindig olyannak képzel el egy koncertet, amilyen a Queen volt lassan 30 évvel ezelőtt a Puskásban[/perfectpullquote]
– írta a Zoom. Ez egy olyan fellépés volt, ahol bár az idő hiánya miatt végig azt érezhette a közönség – és maga Lamar is –, hogy rohanni kell és nincs alkalom kiélvezni mindent, mégis minden lényeges szám elhangzott. Ha jól számoltam, összesen 16. A több mint 50 perc egy hiphopkoncert esetében teljesen elfogadható, hiszen ő nem egy Armin Van Buuren, aki 7 óráig szórakoztatja a népet Romániában.
Nem volt élete koncertje, de élete közönsége sem…
Elismerhetjük, Kendrick nem élete show-jaként fogja azt a bizonyos budapesti estét emlegetni, de a sikerhez a közönség is kellett volna. Egyszerűen a Szitizenek nem tudták átérezni az üzenetet, a stílust. Sőt, a szövegek jelentős része is idegen volt számukra. Mi sem jelzi ezt jobban annál, hogy a legismertebb számainak – például a Humble – is csak a refrénje ment a körülöttem lévőknek. A legnagyobb probléma mégis az, hogy a sajtó a késést a magyarság elleni véteknek titulálta.
Brit Award: Sampha, Björk, Kendrick Lamar és The xx is a jelöltek között
Két olyan kategória van a Brit Award listáján, melyben a közönség szavazata a döntéshozó, az egyik a “Legjobb brit áttörés”. Szívünk szerint mi is támogatnánk a Mercury-díjas Samphát (Process album, 2017). Ám sajnos a szavazás csupán az Egyesült Királyság területéről lehetséges. A The xx (I See You album, 2017) csapata ausztrál turnéjuk forgatagában értesült az örömteli hírről.
Mintha Kendrick szándékosan „telibe szarta volna a Szigetet”, lenézve a helyszínt, ezzel pedig Magyarországot is Bármennyire is fáj az erős nemzeti öntudattal rendelkező patriótáknak, egy amerikai rapper számára nem Budapest a kulcsfontosságú helyszín. Ez azonban nem is baj, hiszen teljesen korrekt módon kezelte az egészet, a rajongók pedig – a késés, a hangosítás és a szövegismeret nélkül is – nyilvánvalóan nagyon jól érezték magukat.
Fábián V. Ármin