Ha benzinesről elektromos autóra váltunk, azzal még nem tettünk sokat a klímaválság ellen egy kutatás szerint. De ha kerékpárral megyünk!

Az elektromos autók sem teljesen zöldek

Világviszonylatban 2020-ban minden 50 eladott új autóból egy elektromos volt. Ám ha mostantól kezdve kizárólag elektromos autókat vásárolnának az emberek, akkor is 15-20 évbe telne, amíg minden benzines vagy dízelautó helyett csak elektromos autók közlekednének az utakon, írja a The Conversation

Ráadásul a belső égésű motoros gépkocsipark lecseréléséből adódó kevesebb károsanyag-kibocsátás sem megy végbe elég hamar. A klímaváltozás és a légszennyezés problémájának megoldásához minden gépesített közlekedési eszköz mihamarabbi visszaszorítása szükséges, elsősorban a magánszemélyek tulajdonában lévő gépkocsihasználat mellőzése.

kerekparozas okologiai labnyom
Ideiglenes kerékpársávok a járvány alatt / Fotó: Texturemaster/Shutterstock

Az elektromos közlekedési eszközökre történő átállás nem járul hozzá kellő mértékben az emissziómentességhez, hiszen az elektromos autók sem teljesen zöldek. Az akkumulátoraikhoz szükséges nyersanyag kibányászása, a legyártásuk, az áramtermelés mind széndioxid-kibocsátással járó folyamat. 

A gazdasági ágazatok közül a közlekedést a legnehezebb környezetbarát módon átalakítani, hiszen minden szinten erősen függ a fosszilis tüzelőanyagoktól és a szénalapú infrastruktúrától, ráadásul a jóléti társadalmak szerves része a mindennapos autóhasználat. A közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentésének egyik leggyorsabb és világszerte alkalmazható módja, ha az autót lecseréljük kerékpárra vagy gyaloglásra, azaz aktív közlekedőkké válunk.

Kapcsolódó cikk

Az aktív közlekedés olcsóbb, egészségesebb, környezetbarát és a forgalmas városi utakon sem lassabb az autózásnál. De mennyivel kisebb lesz az ökológiai lábnyomunk, ha napi szinten áttérünk a biciklizésre?

Egy tanulmány európai városok (London, Antwerpen, Barcelona, Bécs, Örebro, Róma és Zürich) lakóinak napi közlekedését vizsgálta. Két éven át a 4000 résztvevő  minden helyváltoztatását feljegyezte közlekedési naplójába a munkába vonatozástól vagy buszozáson át a gyerekek iskolába fuvarozásáig. A kutatók egyesével kiszámolták a fejenként nagyságrendileg 10 ezer megtett út károsanyag-kibocsátását. 

Egy London-New York repülőút környezetterhelését is megspórolhatjuk 

Az adatokból a következőket állapították meg:

  • azoknak, akik naponta kerékpároztak, 84%-kal kisebb volt az ökológiai lábnyomuk azokhoz képest, akik nem közlekedtek kerékpáron;
  • azok, akik hetente egy napon csak kerékpároztak az autózás helyett, 3,2 kg-mal csökkentették a széndioxid-kibocsátásukat, ami egy 10 km-es autóútnak vagy 800 email elküldésének felel meg;
  • ha figyelembe vesszük a közlekedési eszköz teljes életciklusát, azaz a gyártását, az üzemanyag-felhasználását, a leselejtezését, akkor egy benzines autósnak 30-szor nagyobb, egy elektromos autósnak 10-szer nagyobb a károsanyag-terhelése egy útra vetítve a kerékpáros ökológiai lábnyomához képest;
  • ha naponta egy utat kocsi helyett kerékpárral tesz meg valaki a városban, egy év alatt fél tonnával lehet csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ami egy London-New York repülőút károsanyag-kibocsátásának felel meg;
  • ha ötből csak egy ember tartósan változtat közlekedési szokásain az elkövetkezendő években, az azt jelenti, hogy Európában akár 8%-kal is csökkenthető az autóforgalom. 

2020-ban a járványügyi lezásárok során a széndioxid-kibocsátás csökkenésének közel fele a közlekedés visszaesésének volt köszönhető. Az Egyesült Királyságban a gyaloglás és a kerékpározás abszolút csúcsokat döntögetett:  20%-kal nőtt a rendszeresen gyaloglók, 9%-kal a hétköznap, 58%-kal a hétvégente kerékpározók száma a járvány előtti adatokhoz képest. Valószínű, hogy a 9%-os növekedés a home office miatt volt ennyire alacsony. 

Az aktív közlekedés tehát olyan alternatívát kínál az autóhasználathoz képest, amellyel a járvány alatt is biztonságosan, a távolságot megtartva lehet helyet változtatni. Környezetbarát, olcsó, megbízható, egészséges, amely nem csak a csúcsforgalom elkerülésére alkalmas, hanem az elektromos autókhoz képest hatékonyabb megoldást kínál a klímavészhelyzet megoldására.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

meghalt-karsai-daniel-halalanak-oka

Szívszorító: Meghalt Karsai Dániel

Egy ország rendült meg. Negyvenhét éves korában elhunyt Karsai Dániel alkotmányjogász. Halálának hírét szombaton este testvére, Karsai Péter jelentette be közösségi oldalán. Karsai Dániel majdnem

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.