A United Colors of Benettonnak sikerült egy olyan, megosztó kampánnyal előrukkolnia, amely a Földközi-tengeren megmentett menekültekről készült fotókkal reklámozza az olasz céget. 

Hirdetés

A reklámban menekültek láthatók mentőmellényben, körülöttük önkéntesekkel. A mentéseknél segédkező SOS Méditerranée helyteleníti, hogy a Benetton “bajban lévő emberekről” készített fotókat használ fel a reklámjaiban.

Matteo Salvini, olasz belügyminiszter ezt írta Twitter-oldalán: “Én vagyok az egyetlen, aki ezt megvetendőnek tartja?”

A hirdetések online és a La Repubblica olasz lapban jelentek meg. A reklámhoz az SOS Méditerranée, német karitatív szervezet által menekültek százainak megmentését megörökítő fotóit használták fel. 

Benetton on Twitter

Photo by Kenny Karpov / SOS MEDITERRANEE

“Az SOS Méditerranée teljes mértékben elhatárolódik a reklámkampánytól, amely a csapataink által a tengeren bajba jutott emberek megmentéséről a mentési munkák alatt készült képet teszi közszemlére” – áll a segélyszervezet kedden posztolt Twitter-üzenetében.

A cikk elkészültekor a Benetton még nem reagált a kommentekre.

Benetton on Twitter

Photo by Orietta Scardino / ANSA

Salvini egyébként, aki a jobboldali populista Liga pártot vezeti, nem engedte, hogy a menekülteket megmentő hajó kikössön Olaszország partjainál. Az Aquarius-t Máltánál is visszafordították, de néhány másik hajóval együtt végül kiköthettek a spanyolországi Valencia-ban.

Salvini az olasz választások alatt kemény kiállást ígért a migrációval szemben.

Olaszország az Észak-Afrikából Európába érkező menekültek fő belépési pontja.

A Benetton-kampányt Oliviero Toscani, ellentmondásos olasz fotós tervezte. Egyszer már eljött a divatmárkától, 2000-ben, de idén februárban visszatért. Az 1980-as évek óta számos megosztó reklám fűződik a nevéhez. Olyan témákat feszeget, mint az emberi jogok, a vallás, a rasszizmus. Állítása szerint kampányainak célja, hogy felhívják a figyelmet bizonyos kérdésekre.

Oliviero Toscani / Fotó: BBC / Getty Images

1991-ben Toscanit azért támadta az olasz katolikus egyház, mert olyan képet használt egy reklámban, amelyen egy pap és egy apáca csókolózott. Egy évre rá a David Kirby meleg aktivistáról és AIDS-betegről egy kórházi ágyon fekve készült fotó miatt kritizálták. 

/ Fotó: Slide Player

1996-ban pedig egy reklámban 3 egymás melletti “emberi” szívet ábrázoló képet használt fel, amelyekre ezeket a szavakat írta: fehér, fekete, sárga. 2000-ben azután vált meg tőle a Benetton, hogy a cég kénytelen volt elnézést kérni a “Mi, a halálsoron” címet viselő kampányáért, amelyben az USA-ban halálra ítélt rabok képeit használták fel.

Nemrégiben arról számoltunk be, hogy a migráció a világ egyik legnagyobb problémája, és az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának adatai szerint a menekültek száma a tavalyi évben elérte a 68,5 milliót.