Az aktuális politikai, társadalmi kérdések feldolgozása az újságírás és a színjátszás eszközeivel nem újkeletű, de mindenképpen izgalmas ötlet.
Rendhagyó évadnyitás
Bár a hazai színházi világ a színházak finanszírozásának kérdése után az SZFE-botránytól hangos jelenleg, érdemes egy pillantást vetni arra, külföldön hogy történik az új idény elindítása. A koronavírus-járvány mindenütt veszélybe sodorta a színházak fenntartását és a színházi dolgozók megélhetését.
A londoni Royal Court Theatre, a brit Királyi Udvari Színház novemberben nyitja meg kapuit a közönség előtt egy egészen különlegesnek ígérkező előadássorozattal. Nem a két színpadon fog zajlani új darabok bemutatója, hanem a művészek külső helyszíneken, a színház épülete körül játszanak majd az egymástól kellő távolságot tartó közönségnek. Az előadások pedig a koronavírus-járvány időszaka alatti sajtóhírekről fognak szólni. Hat különböző lapszám, azaz előadás készül a karantén egy-egy hetének szalagcímeiből.
Sam Mendes és a Netflix 200 millióval támogatja a bajba jutott színházi dolgozókat
A streamingóriás 500 ezer fonttal (csaknem 200 millió forinttal) indította el a kezdeményezést, amelyre személyenként legfeljebb ezer fontig (390 ezer forintig) lehet pályázni. Azok kérhetik a támogatást, akik 2019 januárja és 2020. március 31. között brit színháznál dolgoztak. Az alappal azokat akarják segíteni, akik nem kapnak támogatást a brit kormány járvánnyal kapcsolatos pénzügyi segélyprogramjában – írta a .
A királyi színház Élő Újság elnevezésű projektje az USÁban a nagy gazdasági világválság alatt, született hasonló kezdeményezésnek állít emléket.
Az amerikai Federal Theatre az 1930-as években munka nélkül maradt szerzőket kért fel, hogy írjanak a legégetőbb társadalmi kérdésekről szóló drámákat.
Az egyik ekkor keletkezett darabot, a One Third of a Nationt (A nemzet egyharmada) az egész országban színpadra állították. Vicky Featherstone, a Royal Court művészeti igazgatója tinédzser korában hallott először az amerikai színházi kezdeményezéséről.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A karantén alatt egyik nap eszembe jutott, hogy mennyire létfontosságúnak számított az igazság kimondása a világválság után nem csak a színházi világ megmentése miatt, hanem azok felkarolására is, akik előtte nem kaptak elég megszólalási lehetőséget[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Featherstone. Hozzátette, hogy a királyi színház Living Newspaper előadásai pörgősek, politikától sem mentesek és a nyugalom megzavarására alkalmasak lesznek, a jelentősen megváltozott és változó idők jegyében. Az előadások november 12-től délelőtt 11 és este 23 óra között tekinthetők meg.
Mi újság a színházban?
A Royal Court elindított egy adománygyűjtő kampányt is, amelynek célja, hogy 100.000 fontot gyűjtsenek össze a színház újrainduláshoz. A nagyszínpadon jelenleg is a márciusi bezáráskor játszott darab díszletei láthatóak.
Becsomagolt színházak jelentek meg Nagy-Britanniában
Egy új projekt segítené azokat a brit színházakat, amelyek a júliusi nyitási engedély ellenére nem állnak készen darabjaik bemutatására. Ezek a kulturális intézmények július 4-től kinyithatnak, ám műsoraikat csak online kereteken belül élvezhetik a nézők, élőben egyelőre nem. Ennek ellenére a Hamletet nem sokára már a technológia segítségével tekinthetjük meg.
A színház és az újságírás ötvözése nem újkeletű Angliában sem. 2014-ben a színház a The Guardiannel közös projektje során a lap újságírói rövid színházi darabokat írtak, amelyeket aztán online vetítettek. Az Off the Page (A lapon túl) elnevezésű kezdeményezés alkotásai aktuálpolitikai, oktatási és divattal kapcsolatos témákat dolgoztak fel.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Royal Court Theatre (@royalcourttheatre) által megosztott bejegyzés,
Roy Williams sporttal kapcsolatos minidarabjából, a Death of Englandből (Anglia halála) végül egy egész estés dráma készült a Nemzeti Színház számára. A darab folytatását idén tervezik színpadra állítani.