Az elektromos autók elterjedése kulcsfontosságú a klímakatasztrófa elkerüléséhez, mert az autók teljes életciklusának figyelembevételével az elektromos feleakkora karbonlábnyommal rendelkezik, mint egy hagyományos gépjármű.

A vezető autógyárak áttérnek az elektromos technológiára

Egyre inkább egyértelművé válik, hogy az elektromos járműveké a jövő. Bár tavaly a koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt jelentősen visszaesett az üvegházhatású gázok kibocsátása, már év végére visszapattant és meghaladta a 2019-es időszak mértékét.

A klímakatasztrófához vezető globális felmelegedés mérséklésére céljából megkötött párizsi egyezmény arra kötelezi az államokat, hogy fogják vissza a károsanyag-kibocsátást, és helyette használják a megújuló energiaforrásokat és az innovációt, írja az IFL Science. Ennek pedig egyik módja, ha a szerves eredetű energiát használó gépjárművek száma jelentősen csökken.

Elektromos Auto Olcso
/ Forrás: Giphy

A közelmúltban nagyban nőtt az elektromos járművek elfogadottsága. A nagy autógyártók is kizárólag elektromos meghajtású gépkocsikat fognak fejleszteni a jövőben. Így rövid időn belül sokkal olcsóbbá és hatékonyabbá válhat a gyártásuk, ami majd lenyomja az árakat. Jelenleg még sokkal drágább egy elektromos autó a hagyományoshoz képest, ezért sokan nem tudják lecserélni a benzines kocsijukat.

2025-27-re várható az árverseny kiéleződése az elektromos autók és a hagyományos meghajtásúak között

A BloombergNEF tanulmánya szerint néhány éven belül megtörténhet az áttörés. Előrejelzésük alapján 2027-re az elektromos autók ára megegyezik majd a hasonló kategóriájú hagyományos gépkocsikéval. Más, kevésbé visszafogott kutatások azt prognosztizálják, hogy ez az árverseny akár már 2024-ben is bekövetkezhet.

A csökkenő akkumulátorárak és a fejlesztések gyorsan lenyomják majd az elektromos járművek árát. A nagy mennyiségben gyártott, optimális módon megtervezett autó a hagyományos gépjárművek árának akár harmadával is olcsóbb lehet 2025-re

– írja a tanulmány. Nem egy autógyár bejelentkezett már az olcsó elektromos autók előállításának versenyébe. Az Audi már nem is fejleszt hagyományos motorokat. A Tesla, amely kizárólag elektromos autókat készít, lenyűgöző technológiájával és versenyképes áraival tört be a gépkocsipiacra, és ma már 800 milliárd dolláros piaci értéke messze a legmagasabb a vezető autógyárak között – a Toyota 200 milliárddal szorult a második helyre.

Kapcsolódó cikk

Sokan szeretnének tehát az elektromos autók piacából részesedni, de az még a jövő zenéje, hogy kik lesznek képesek ténylegesen versenyezni.

Zöldebb, de nem teljesen környezetbarát alternatíva

Annak ellenére, hogy az elektromos autók anyagának és az elektromos áram előállítása messze nem karbonsemleges, a károsanyag-kibocsátás szempontjából az elektromos járművek sokkal zöldebb alternatívának számítanak a benzines autókhoz képest.

Egy elektromos autókról készült metaanalízisben kimutatták, hogy egy elektromos jármű legyártása, használata és leselejtezése feleannyi károsanyag-kibocsátást generál, mint egy benzines kocsi. Sokan nem gondolnak arra, hogy a gumiabroncsokat tekintve viszont egy elektromos autó sokkal környezetszennyezőbb. 

Ugyanakkor a környezet szempontjából még mindig jobb egy használt benzines autót vásárolni, mint egy új elektromosat. Ám ahogy a hagyományos gépkocsikat egyre inkább kivonják a forgalomból, az alternatíva az elektromos járművek – és a városi mobilitásban az aktív közlekedés, vagyis a kerékpár – maradnak.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Nincs több cikk