Az Európai Kerékpáros Szövetség adatai szerint a bringások milliárdokat spórolnak meg az államháztartásnak, miközben szívesen és sokat költenek a helyi kisvállalkozásoknál. 

Egész Európában jelentősen nőtt a kerékpározók száma

A koronavírus-járvány a közlekedési szokásokat is megváltoztatta. Sokaknak kellett alternatívát találnia a mindennapi közlekedés megoldására, a tömegközlekedés helyett. A Huffington Post olasz kiadása az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) honlapján található anyagokból gyűjtött ki néhány érdekes adatot arra vonatkozóan, hogyan változott az európai biciklis közeledés a koronavírus járvány hatására, illetve milyen trendek várhatóak a jövőben.

kerekpar forradalom europa
Kerékpársáv a Nagykörúton / Fotó: IbikeBp Instagram

Európában a döntéshozók 2020-ban 1 milliárd eurót fordítottak kerékpáros infrastruktúrafejlesztésre, 2300 km új bicikliutat terveztek, amelynek a fele már el is készült, és különféle programokat indítottak kerékpárok vagy egyéb mikromobilitási eszközök vásárlásának támogatására.

- YouTube

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

Az ECF az Eco-Counter rendszer segítségével, amely 55 országban több mint 18 ezer mérőállomással regisztrálja a kétkerekű forgalmat, megbecsülte, hogy mennyivel növekedett meg a bringázók száma a járvány során 2020-ban. 2019 szeptemberéhez képest 2020 hasonló időszakában 20-25%-kal több kerékpárost regisztráltak Nyugat-Európában. A legnagyobb növekedést, 27,5%-ot Olaszországban mérték, de májusban egészen kiugró mértékű, több mint 80%-os emelkedést könyvelhettek el.

Az európai kerékpárgyártás lehet a biciklis fellendülés egyik nyertese. Az ECF 2019-es éves jelentéséből kiderül, hogy a 20 millió értékesített darabból 12,7 milliót Európában gyártottak. 2018-ban a kerékpárüzletek forgalma 13,2 milliárd euróra rúgott, amelybe beletartozik az alkatrészek és a kiegészítők értékesítése is. Az előrejelzések szerint ez az összeg 5,5%-kal nőhet 2022-ig. Olaszországban már 2020-ban 20%-os emelkedéssel kalkulálnak. Ez több mint 2 millió eladott kerékpárt jelent, ennek pedig több mint 10%-a az e-bike.

2016-ban Magyarország 171 ezer termékkel a 3. legtöbb elektromos rásegítéssel működő kerékpárt gyártotta Európában Németország és Hollandia után. Ez azért is jó hír, mert a többszáz közlekedésügyi szakértő közreműködésével készült The way foward című jelentés szerint a 2019-es eladási adatokhoz viszonyítva 2030-ra 47%-kal több bicajt fognak értékesíteni, és az elektromos biciklik fogják kitenni a kereslet nagy részét, akár 17 milliót. Már tavaly is 3,7 millió darabot értékesítettek Európában, és 2020-ban is erősen megnövekedett irántuk az érdeklődés.

A kerékpáros turistáké a jövő

A kerékpáros turizmus az ECF által készített tanulmány becslése szerint 44 milliárd euróval járul hozzá az európai gazdasághoz, és több mint félmillió munkavállalót foglalkoztat. Magyarországról a Duna menti kerékpárutat az egyik legvonzóbb európai kerékpáros úticélként említi a jelentés. A kerékpáros turisták az Unión belül 111 milliárd eurót költenek, többet, mint az autósok. Ráadásul szívesebben vásárolnak a helyi kereskedőknél, ezzel is inkább a kisvállalkozásokat támogatják a multikkal szemben.

Kapcsolódó cikk

Azt is kiszámították, hogy a kerékpárhasználat miatt a tagállamokban évente 18 ezerrel kevesebb idő előtti halálozás történik. A tanulmány szerint ez több mint 50 milliárd euró megtakarítást jelent Európának. Az egészségesebb életmód miatt a súlyos, krónikus megbetegedések is megelőzhetők: az egészségügy éves költségei 21 milliárddal csökkennek, a társadalombiztosítás pedig 5 milliárddal kevesebbet fizet ki betegszabadságokra. Kiszámolták, hogy a kerékpározók miatt évente 16 millió tonnával kevesebb széndioxid kerül a levegőbe. Tehát nagyjából 3 milliárd literrel kevesebb üzemanyagot vásárolunk, és 1-5 milliárd euróval több pénz marad az európai biciklisek zsebében. Egy kerékpár éves fenntartási költsége az ECF adatai alapján 300 euró, az elektromos ennek duplája, míg egy autóé 6 ezer euró.

Kérdés persze, hogy a járvány elvonultával megmaradnak-e a kerékpáros forradalom vívmányai. A várakozások alapján az a legvalószínűbb, hogy további teret nyernek a környezetkímélő közlekedési módok a jövőben, amit a klímavészhelyzet és a városok levegőminősége érdekében született nemzetközi jogszabályok is megkövetelnek. 

Az Európai Bizottság tavaly decemberben fogadta el a közlekedést környezetbarát módon átalakító tervét, amely 2030-ig 55%-kal kívánja csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a közlekedésben, 2050-re pedig teljesen emissziómentessé tenné a városi közlekedést.

Januárban is óriási kerékpáros forgalomnövekedés volt Budapesten

Az ATV Start vendége Halász Áron szóvivő, Magyar Kerékpárosklub.IRATKOZZON FEL CSATORNÁNKRA: https://goo.gl/uo2kimLÁTOGASSON EL OLDALUNKRA: http://www.atv.hu...

A budapesti kerékpáros boomról Halász Áron, a Magyar Kerékpáros Klub szóvivője az ATV-ben beszélt. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

meghalt-karsai-daniel-halalanak-oka

Szívszorító: Meghalt Karsai Dániel

Egy ország rendült meg. Negyvenhét éves korában elhunyt Karsai Dániel alkotmányjogász. Halálának hírét szombaton este testvére, Karsai Péter jelentette be közösségi oldalán. Karsai Dániel majdnem

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.