Az emberi agy néha nagyon furcsán tud viselkedni. Irracionálisan viselkedünk, elhisszük a totális hülyeségeket, és még az emlékeinket is megváltoztathatja.
Azonban minden döntésünket okkal hozzuk meg. Tehát pontosan mi határozza meg a döntéseinket?
A Bright Side összegyűjtött egy listát azokról a pszichológiai hatásokról, amik mindannyiunkat befolyásolhatnak anélkül, hogy észrevennénk.
1. Az idegenek befolyásolhatják az ember viselkedését
Az egész a Zajonc-elméletről szól (szociális facilitáció). Sétálhatsz egy régi szakadt pólóban otthon, de viselkedhetsz úgy, mint egy hölgy a nyilvánosság előtt.
Az ember viselkedése azonban nemcsak a társaságától függ, hanem attól is, hogy egy adott pillanatban hány nem szándékos tanú veszi körül. Például egy férfi valószínűleg feladja a helyét egy nyilvános buszon, ha jelen van egy hölgy, akit szívesen lenyűgözne.
Hogyan kerüljük el ezt a hatást? Időnként kérdezd meg magadtól: „Miért csinálom ezt? Azért, hogy lenyűgözzek valakit, és megkedveltessem magam, vagy azért, mert én akarom?”
2. Egy személy kísérlet iránti érdeklődése miatt előfordulhat, hogy másképp viselkedik
Itt a Hawthorne-effektus érvényes. Egy új környezet felkelti érdeklődésünket egy kísérlet vagy esemény iránt, másként viselkedünk, szorgalmasabbak és lojálisabbak leszünk, és hamis pozitív eredményt adunk.
Tegyük fel például, hogy egy szupermarketben felkínálnak egy új ízű halpasztát, cserébe ki kell töltenünk egy kérdőívet. Lehet, hogy a boltban magas pontszámot adsz rá, de otthon rájössz, hogy nincs is benne semmi különös.
Hogyan kerüljük el ezt a hatást? Próbálj tisztán és kritikusan gondolkodni. Egy felmérés vagy kísérlet megválaszolása nem kötelez arra, hogy a legmagasabb osztályzatot add csak azért, mert szakértőként választottak ki a részvételre.
3. Az emberek jobban emlékeznek a befejezetlen feladatokra, mint a készekre
Itt a Zeigarnik-effektus érvényes. Egy személy nagyobb valószínűséggel emlékszik olyan dolgokra vagy cselekedetekre, amelyeket még be kell fejeznie.
Például egy pincér addig emlékszik a rendelésedre, amíg ki nem hozza, majd ezt követően a többi vendégre irányítja a figyelmét. Ez olyan, mintha eladnál egy nőnek, aki már választott menyasszonyi ruhát valahol máshol – nem fog emlékezni azokra a ruhákra, amelyeket mutattál neki.
Hogyan kerüljük el a hatást? Jobb, ha mindent befejezel, hogy ne ragadjon az emlékeidbe. Legalább fejben fejezd be. Segít abban, hogy a lábad a földön maradjon, és ne kérdezd többé, hogy „mi lenne, ha…”.
4. Az emberek szándékosan vásárolnak drága dolgokat
Ez a Veblen-effektus – gazdaságilag indokolatlan kereslet a drága termékek iránt.
Ez a hatás gyakran megfigyelhető a társadalmi státuszuk megőrzésével foglalkozó fiatalok körében. Az akciós termékek vagy az akciós áruk hibásnak minősülnek.
Hogyan kerüljük el a hatást? Gondold át, hogy ez a hatás elkapott-e, ha megveszed a legújabb iPhone-t, vagy azért utazik, hogy újabb nagyszerű Instagram-bejegyzést készíts. Amikor egy másik drága dolgot vásárolnál, kérdezd meg magadtól: „Kiváló minőségért vagy társadalmi presztízsért fizetek?”
5. Az emberek általában szeretik azokat, akik hibáznak
Ez egy példa a pratfall-hatásra. A sikeres megjelenésű emberek, akik hibáznak és viccesen néznek ki, általában vonzóbbak számunkra. A tökéletesség távol tart minket, és még irritáló is lehet.
Hogyan kerüljük el a hatást? Ne félj ügyetlennek tűnni, vagy hülyén viselkedni! Ráadásul sokkal könnyebb találkozni emberekkel, ha hiteles énünk vagyunk, nem pedig királyként és királynőkként viselkedünk.
Kapcsolódó cikk
5 jel, hogy egy személy kedvel téged, még akkor is, ha nem úgy tűnik
A testbeszéd sokat elárulhat egy ember érzelmeiről.