Streetwear: a koronavírus-járvány támasztotta fel hamvaiból, és hamarosan végigsöpör Magyarországon és másik 21 országban (X)

Az elmúlt év statisztikái alapján a streetwear irányzatnak hódolók száma jelentős ugrást mutatott a koronavírus-járvány kirobbanása óta. Bár a karanténidőszak beköszöntével az emberek a közterekről ugyan „kiszorultak”, az urban clothing irányzatot és a streetwear darabokat az utcáról a négy fal közé emelték magukkal. Erre a hype-ra csatlakozott a Jägermeister legújabb kollekciójával, a Best Nights Streetwearrel. A szettek magyarországi népszerűsítését a Footshop Budapest támogatja.

Mindent átírt a koronavírus-járvány

A 2020-as őszi-téli kollekciók bemutatása előtt a férfidivat éppen az identitáskrízis szélén imbolygott. Virgil Abloh, a Louis Vuitton férfiruha kollekciójának művészeti vezetője keresztet vetett a streetwear irányzatra, és még az utcai ruházati termékeikről ismert designerek, mint az A-Cold-Wall mögött álló Samuel Ross is inkább a klasszikusabb formák felé vette az irányt. Majd közbeszólt a koronavírus-járvány, és a világ minden férfija vállfára tette öltönyét, hogy hirtelen mackónadrágra váltson.

bloody osiris jagermeister best nights kollekcio streetwear
Bloody Osiris, a Best Nights kollekció nagykövete / Fotó: Jägermeister

A luxusmárkák kifinomultabb férfi ruházat iránti elköteleződésének gátat szabó pandémia miatt a legnevesebb divatházak is a streetwear és a hétköznapibb irányzatok felé fordultak. Míg például a nagyobb tervezők, mint a Dior vagy a Louis Vuitton, két, szabászatilag is remekműnek számító öltöny mellett gond nélkül dob piacra egy-egy exkluzívnak szánt lezserebb darabot, a kisebb luxus férfidivat márkák, mint az Ami vagy a John Elliott, a túlélés érdekében kizárólag a streetwearre fókuszálnak manapság.

Az utcai ruházat népszerűségéért felelős tényezők, amelyek a világjárvány kirobbanása előtt éppen csitulni látszottak, most új erőre kaptak, ami leginkább a divat hétköznapibbá, elérhetőbbé tételére irányuló törekvésben merül ki jelenleg

– állítja Sarah Willersdorf, a Boston Consulting Group stratégiai tanácsadó cég luxusmárkákat monitorozó részlegének vezetője.

A streetwear kapcsán is a laza, kifinomult esztétikát keressük

A szakértők 2020-ra jósolták a nagy öltöny-láz visszatérését, és tették mindezt a csökkenő eladások százalékos arányban meghatározott lassulását vizsgálva. A londoni székhelyű Euromonitor International koronavírus-járvány előtti számításai szerint 2019 és 2024 között az öltönyeladások mindössze 11%-os (körülbelül 1,7 milliárd dolláros) zuhanásra készülhettek volna. A világ független, vezető stratégiai piackutató cégének divatszakértője, Ayako Homma szerint ez a szám azonban a tömegesen otthonról dolgozók miatt most sokkal meredekebbé válhat.

A hanyatló eladási tendenciák azonban kevésbé érintik a sportruházati kollekciókat: mínusz 7%-os, 77 milliárd dolláros visszaesés sújtotta a kényelmi viseletre fókuszáló márkák képviselőit.

A nemzetközi divattrendeket monitorozó Lyst felmérése alapján ráadásul április és május között a kapucnis pulcsik iránti kereslet mintegy 33%-kal nőtt. Negyedévről-negyedévre 49%-kal nőtt a baseballsapkák iránti kereslet, míg közel 267%-os növekedést mutató internetes keresési aránnyal az edzőcipők bizonyultak a karanténidőszak abszolút győzteseinek.

dalyb bloody osiris jagermeister best nights kollekcio streetwear
Dalyb és Bloody Osiris Best Nights kollekcióban / Fotó: Jägermeister

2020 februárja óta a férfidivat kétpólusúbb, mint valaha. A pálfordulást a luxus férfiruha márkák is érzékelik és a tervezők is eszerint alkalmazkodnak majd. A középkategóriás viseleteket kiszorították a limitált szériás, befektetésként is helytálló darabok és az alacsonyabb árazású streetwear tervezések. Az eladások ilyen mértékű kettéágazódása csak tovább növekszik, hiszen a csúcskategóriás és megfizethető termékek általánosságban nagyobb védettséget élveznek recesszió idején. Az emberek manapság inkább a kifinomult, de laza esztétikát keresik. Nem véletlen, hogy a Jägermeister erre a hype-ra kapcsolódott a la red ügynökséggel közös kollaborációjával, a Best Nights Streetwearrel.

Mind a streetwear, mind a Jägermeister túlmutat önmagán

A sneaker hype térnyerését és a pálfordulást vett trendeket szemlélve a Jägermeister mint márka nagyot és merészet vállalt. Átlépve eredeti terméke sikeréből fakadó komfortzónáján és fogyasztói körén túl igyekszik megszólítani a puha anyagok, laza szabásvonalak és praktikus kiegészítők híveit is. Egy brand kiterjesztése ruházati termékre nem új keletű marketingstratégia. Lényege, hogy egy adott márka magas ismertségét, márkaértékét felhasználva tudjon egy új terméket egy másik piacon a versenytársaihoz képest előnyhöz juttatni.

christopher blumenthal lisa anckarman jagermeister best nights kollekcio streetwear
Christopher Blumenthal és Lisa Anckarman Best Nights kollekcióban / Fotó: Jägermeister

A márkakiterjesztés célja ez esetben más indíttatású. A Jägermeister önmagát nem pusztán gyógynövénylikőr-gyártóként aposztrofálja, identitásának alapját sokkal inkább a vele kéz a kézben járó életstílus foglalja keretbe. Önmagukra igényes, stílusukat tekintve laza, de mégis felelősségteljes városi fiatal felnőttekhez szól.

A tavalyi évben kirobbanó világjárvány következményeképp maga a streetwear is önmagán túlmutató irányzattá vált. Már korántsem csupán a városi utcák stílusának lenyomatát takarja, sokkal inkább viselkedésforma, amely egyediséget és rugalmasságot tükröz.

Az eredetiség és letisztultság mint hívószavak több szempontból is meghatározóvá váltak a Covid-19 megjelenése óta. A Jägermeister által ünnepelt életstílus is ezen a két értéken – és persze a szabadságvágyon alapul. A likőrgyártó #FIRSTDROP néven 2019-ben már piacra dobott egy kollekciót, amely akkor még kizárólag a németországi piacra fókuszált. A hazai pályán bizonyított népszerűségén felbuzdulva trendérzékeny márkaként továbbgondolták a kollekció sikerét. A márka kreatívjai ügyesen éreztek rá az izolációban töltött idők alatt a közösséghez való tartozás utáni fokozott vágyakozás és az egyéniség megőrzéséért tett erőfeszítések ellentmondásosságára. Az utcai ruházat, avagy a streetwear is az ellentétek határmezsgyéjén létezik: divatos, de hozzáférhető; élvonalbeli, mégis vintage; felkavaró, ugyanakkor a normák által is inspirálódik.

A türelem Best Nights bulikat teremt

A Jägermeister és a német la red ügynökség tervezésében megálmodott első nemzetközi streetwear összeállítás Best Nights Streetwear névre hallgat. A 12-féle, egyedi darabból álló kollekciót január 31-én (ezen a linken rendelhető), kizárólag korlátozott darabszámban dobják majd piacra Európában, Dél-Afrikában, Taiwanon és Észak-Amerikában – 22 országban, köztük Magyarországon is. A termékek fókuszában a márka által képviselt optimizmust fedezhetjük fel, amely azt sugallja, hamarosan újra felejthetetlen éjszakákat mulathatunk majd át a barátainkkal. Addig is egymástól távol, mégis együtt lehetünk exkluzív és egyedi tervezésű Jägermeister-cuccainkban, feltéve, hogy elég gyorsan kattintunk a www.bestnights.com oldalára és rendelünk a limitált szériás darabok közül.

gramps jagermeister best nights kollekcio streetwear
Gramps Best Nights kollekcióban / Fotó: Jägermeister

A kollaboráció eredményeképpen zoknik, pólók, tréningnadrág, sapka, sál, valamint kapucnis pólóver és egy mindössze 56 egyedi darabot számláló teknősnyakú melegítő felső várja a magyar piacot. A kampány itthoni megvalósításában a Jägermeister a Footshop Budapesttel működik együtt.

A streetwear őszinte önkifejezési forma, amely eredendően az esztétikáról, a közösségről és az emberi történetekről szól. A Best Nights nem szokványos kollekció, hanem egy nagy múltú cég értékteremtő üzenete az intelligencia és az önálló gondolkodás hanyatlásának korában

– foglalta össze a Footshop Budapest brand managere, Bornemissza Márk az együttműködés hátterét.

Bloody Osiristól Grampsen keresztül Dzsúdlóig

A Jägermeister nem bíz semmit a véletlenre. Noha tudják, hogy a streetwear mondhatni aranykorát éli, olyan nevet kértek fel nagykövetnek, mint a New York-i Bloody Osiris, aki Kanye West mentoráltja volt, és akinek fiatal stylistként A-listás hírességek – mint Travis Scott – keresik a kegyeit.

Rajta kívül a svéd modell és tervező, Lisa Anckarman, a szlovákiai rapper és divatfanatikus, Dalibor StofanDALYB”, a népszerű német blogger és cipőszakértő, Christopher Blumenthal, valamint a Föld valószínűleg legidősebb streetwear-divatdiktátora, Alojz Abram a.k.a. Gramps igyekeznek terjeszteni az igét.

A magyarországi kampány mögé AKCMisi, Dzsúdló, Manuel, Regán Lili, Rudolf Mona és a Szeresd a Trashem Bébi sorakoztak fel. Dzsúdlóra, az MTV EMA legjobb magyar előadójára (2020) is hatott a karanténidőszak.

Az utóbbi időben jobban rácsúsztam a sneaker hype-ra, többek között azért, mert a járvány alatt kicsit feleslegesnek éreztem mást vásárolni, a cipőket pedig úgyis túlságosan féltem, hogy folyamatosan azokban szaladgáljak

– mondta Dzsúdló, hogyan változtak meg a vásárlási és öltözködési szokásai a koronavírus-járvány alatt.

Több mint egyszerű ruhadarab

A gyártás szempontjából a Jägermeister a kiváló minőségű anyagokat és a fenntarthatóságot helyezte előtérbe: minden darab az Európai Unióban, 100%-ban organikus pamutszövetből készült. És ahogyan a #KeepTheNightAlive kampány során, úgy ezúttal is fontos szerepet kap a jótékonykodás.

A cég megrendelésenként egy eurót ad a United We Stream nemzetközi kulturális platformnak és streamingközösségnek, amely elkötelezett a klubkultúra támogatása iránt a világméretű válság idején is.

A kollekció darabjai szokatlan meglepetésekkel nyűgözik le a célcsoportnak számító Z generációs közösséget. A narancs-zöld-arany-bézs színekkel operáló terepmintás póló interaktív élményt nyújt: grafikájában egy Instagram AR-szűrő segítségével rejtett elemeket fedezhetünk fel, míg egyes termékeken titkos zsebeket és “Prost“-feliratú rejtett címkéket találunk.

dalyb best nights streetwear jagermeister
DALYB Best Nights kollekcióban / Fotó: Jägermeister

A koccintáskor elhangzó felkiáltás német megfelelője mellett egyes darabokra tépőzárat is varrtak, hogy a fiatalok hangulatingadozásaiknak megfelelő címkéket aggathassanak magukra. Az állandóság jegyében minden termékre felkerültek a márkát meghatározó “circle / stag / ray / cross” címkék, illetve Wolfenbüttel városának GPS-koordinátái is. Ezzel elérték, hogy a Best Nights Streetwearénél egyedibb márkamegjelölést idén keresve se találhassunk.

A tartalom megjelenését a Jägermeister és a la red támogatta.


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból