Egy friss felmérés szembesítette a zeneiparban dolgozókat a megdöbbentő adatokkal: a rádiókban hallható legnépszerűbb brit dalok ötödét sem teszik ki a női előadók számai.
Hatalmas hátrányban és lemaradásban a nők
A brit női előadók megdöbbentően alul vannak reprezentálva mind a közszolgálati, mind a kereskedelmi rádiókban, derült ki egy felmérésből. Linda Coogan Byrne zeneipari tanácsadó és Nadia Khan, egy női művészeket képviselő szervezet vezetője által készített tanulmány szerint a 2020. január 1. és augusztus 15. közötti időszakban a 100 legjobb brit dal közül mindössze 19 kötődött női előadóhoz, írja a The Guardian.
A 100 dal több mint a felét, azaz 51%-át tették ki a férfi előadók, 30%-kal őket követték a férfiak és nők alkotta együttesek és kollaborációk. A színfalak mögött méginkább szembetűnő a nemek közötti egyenlőtlenség: a dalok 80%-át férfiak, 19%-át nők és 1%-át nembináris szerzők írták. A producerek mindössze 3%-a nő.
Becky Hill, Sigala – Heaven On My Mind (Official Video)
Becky Hill & Sigala – Heaven on My Mind New Single out now, Listen/Download – https://BeckyHill.lnk.to/HeavenOnMyMindID Follow Becky on Instagram – https://B…
Becky Hill, akinek DJ Sigalával előadott száma is a 100 legnépszerűbb dal közé került, elmondta, hogy a statisztika is alátámasztja, milyen nehéz nőként érvényesülni a zeneiparban.
Alanis Morissette, a dühös fehér nő, aki 25 éve énekel traumáiról
Alanis Morrissette 8 év után új stúdióalbummal tér vissza. De hol volt és mit csinált eddig a ’90-es évek egyik legendás dalszerzője? A most 46 éves Morrissette 2010-ben férjhez ment rapper kollégájához, Souleye-hez és szült három gyereket, akik most 10, 4 és 1 évesek, az énekesnő pedig családanyaként zsonglőrködik az idejével a Such Pretty Forks in the Road promóciója közben.
„A nőknek nem elég tehetségesnek lenniük, hogy elfogadják őket, és sikeresek legyenek. Gyakran éreztem azt, hogy a férfi kollégák árnyékából nőként nehéz kitűnni. A közönség nem ismeri a nevemet, csak a zenéimet” – tette hozzá Hill, aki DJ Tiëstóval és Oliver Heldens-szel is dolgozott már.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Elkeserítő, és minden nap a bőrömön érzem, hogy a nők ilyen rosszul teljesítenek ezekben a kimutatásokban. Ezen mindenképpen változtatni kell. A mi hangunkat is hallják, a mi tehetségünket is lássák legalább olyan mértékben, mint a férfi kollégáinkét![/perfectpullquote]
– erősítette meg kolléganője állítását Kamille, azaz Camille Purcell, a Break Up Song társszerzője.
A közszolgálati rádiókon sem jobb a helyzet
Június 1-ig a brit előadók 20 legtöbbet játszott dalai között a BBC közszolgálati csatornáin 10-20% között mozgott, a legmagasabb, 40%-os arányt a Radio 2-n mértek. A kereskedelmi rádiók esetében 5-30% közötti adatok olvashatók ki.
Toyin Ojih Odutola elképzelte, milyen lenne a világ, ha a nők irányítanák a világot
Milyen lenne a világ, ha nők irányítanák? Ebből a kérdésből indult ki Toyin Ojih Odutola nigériai-amerikai művész. Elképzelt egy őskori kultúrát, amelyben a nők uralkodnak a nekik alárendelt dolgozó férfiak osztálya felett. A sokatmondó A Countervailing Theory, azaz az Elméleti Kiegyenlítődés című kiállítás a londoni The Barbican kulturális- és rendezvénykomplexumban várja a látogatókat 2020.
„Azon dolgozunk a kiadókkal és a legszélesebb értelemben vett zeneiparral, hogy nagyobb teret adjunk a női előadóknak, főleg a rock és az indie műfajokban, amelyeket mindig is inkább a férfiak uraltak” – nyilatkozta a kereskedelmi csatornákat működtető Bauer Media szóvivője. Hozzátette, hogy elismeri, hogy nagyon sokat kell még tenniük azért, hogy a közönség összetételének megfelelően alakuljon az előadók összeállítása is.
Hasonló felmérés készült a vonatkozó időszakban az ír rádióadókról is: sok csatornán be sem került női előadó a 20 legtöbbet játszott zeneszám közé.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Megdöbbentő, mennyire a férfi zenészeket, dalszerzőket és előadókat részesítjük előnyben tudat alatt. Nagyon zavaró, hogy megannyi tehetséget elvesztünk, rengeteg számot nem ismerünk és hány hangot sosem hallunk[/perfectpullquote]
– figyelmeztetett Nadia Khan.
Egy tavalyi felmérésében a BBC is megfigyelte, hogy háromszor annyi férfi előadó dala került be 2018-ban a legkedveltebb slágerek közé, mint nőé. Ennek egyik oka, hogy a manapság népszerű kollaborációk elvonják a figyelmet a női előadóktól.
Tiësto – Lifestyle (feat. Kamille) ft. KAMILLE
Stream/download Tiësto’s album ‘The London Sessions’ now: http://tsto.co/thelondonsessions Follow Tiësto http://www.Tiesto.com/ Facebook: http://tsto.co/Face…
Alexandra Burke nemrég arról beszélt, hogy a legtehetségesebb zenészek is kénytelenek a zeneiparon belüli rasszizmussal is megküzdeni. Ellie Goulding szerint a kezdő énekesnők rendszerszinten ki vannak téve szexuális visszaéléseknek a férfiak által uralt zeneiparban, ahogyan ezt az amerikai hiphop műfajban már leleplezték.
Amerikában tavaly már valami elkezdődött a zeneiparban dolgozó nők aránya ügyében. A sok fogadkozás után vajon a következő 10 éves visszatekintésben olvashatunk-e majd a női előadók és szerzők térnyeréséről, mint a 2020-2030 között jellemző zeneipari trend?